Toon posts:

[WC] Swiftech Peltier en Chiller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al een tijdje geleden redelijk wat opzoekwerk gedaan achter de Swiftech peltier producten.
Namelijk de chiller unit:

Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCW-CHILL-452/MCW-CHILL-452-400x414.jpg
MCW-Chill 452

Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCW5002/mcw5002-pt-350x314.jpg
MCW5002-pt

Wat ik mij afvroeg was of de chiller die MCW5002-pt peltier zou aankunnen?
Die chiller in combinatie met die MCW5002 moet toch wel killer combo zijn niet?
Ik weet echter niet precies hoe ik die zaken kan berekenen van de warmteoverdracht etc daarom vraag ik het hier maar even aangezien hier ervaren mensen zitten zoals a.p.versteeg en ik niet echt vertrouwd ben met het "sub-zero" gebeuren :)

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Maku

Derp

heb je rekening gehouden met de ENORME hoeveelheid stroom dat dat trekt 8)7 in die chiller zitten 2 ( 226 watt d8 ik ) hele dikke pelts en op je cpu blok nog eens een hele dikke .. waar ga jij die voedingen van daan halen :? .. ps volgens mij kon dat setje niet meer dan 120 watt aan warmte afvoeren .. weet niet of je water dan 0 graden is bij 120 watt belasting .. maar zelfs dan nog denk ik niet dat de kosten voor dit setje en de kosten van de voedingen ( 2 of 3 pelt voedingen ) en dan nog te zwijgen over de stroomkosten :X op zal wegen tegen een vapo of een prommy .. die vervolgens ook nog beter zal koelen ..

[ Voor 3% gewijzigd door Maku op 16-06-2004 16:13 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:32

_Ernst_

Mark It Zero!

Denk het niet. Stel dat er in dat MCW5002-pt cpu blok een 172 watt pelier zit, die trekt 270 watt, daarbij nog de ruim 100 watt van de proc. Dan moet je waterkoeling 370 watt afvoeren (plus eventueel nog videokaart). En dit moet dan gekoelt worden door 2x223 = 446 watt.
Denk niet dat dat erg veel winst op zal gaan leveren.

Plus dan nog het stroomverbruik van meer dan een kilowatt aan pelier voeding :X
Voor lekker diehard overklokken is dat wel vet, maar gaat toch aardig wat kosten als je het vaak aan hebt staan :)

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Die power is geen ding.
Gaat om het feit van de koeling.
Die Chill unit is 2 * 226 Watt.
Heb review gelezen van iemand die 1700+ @ 2650Mhz had met die chiller tegen -10°C idle, ding ging niet boven de 0° bij load.
Combineer zo'n chiller met een peltier en dat moet toch lekker zijn niet?
Reden waarom ik vapo of promie niet zie zitten is door de gigantische hoeveelheid plaats die dingen innemen.
Wil de kast nog beetje mobiel houden. Is nu al een gigantische bigtower

• Maku

Maku

Derp

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 16:02:
Die power is geen ding.
Gaat om het feit van de koeling.
Die Chill unit is 2 * 226 Watt.
Heb review gelezen van iemand die 1700+ @ 2650Mhz had met die chiller tegen -10°C idle, ding ging niet boven de 0° bij load.
Combineer zo'n chiller met een peltier en dat moet toch lekker zijn niet?
Reden waarom ik vapo of promie niet zie zitten is door de gigantische hoeveelheid plaats die dingen innemen.
Wil de kast nog beetje mobiel houden. Is nu al een gigantische bigtower
Ik denk dat 3 voedingen en HELE dikke rad 3x 120mm oid heb je denk wel nodig een pomp slangen etc net zo groot zoal niet groter gaat zijn dan een prom .. die kan je gewoon onder of naast je kast zetten ..
_Ernst_ schreef op 16 juni 2004 @ 16:02:
Denk het niet. Stel dat er in dat MCW5002-pt cpu blok een 172 watt pelier zit, die trekt 270 watt, daarbij nog de ruim 100 watt van de proc. Dan moet je waterkoeling 370 watt afvoeren (plus eventueel nog videokaart). En dit moet dan gekoelt worden door 2x223 = 446 watt.
Denk niet dat dat erg veel winst op zal gaan leveren.

Plus dan nog het stroomverbruik van meer dan een kilowatt aan pelier voeding :X
Voor lekker diehard overklokken is dat wel vet, maar gaat toch aardig wat kosten als je het vaak aan hebt staan :)
2x223 watt is niet het maximale koelvermogen van die chiller dat is onmogelijk .. het uiteidelijke opgenomen warmte aan watts is vele malen minder .. je zit nog met het koelen van die 2 pelts + de warmte van die andere pelt + cpu + eventuele videokaart = HEEL erg veel warmte om af te voeren ..

[ Voor 38% gewijzigd door Maku op 16-06-2004 16:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind trouwens nog steeds dat waterkoeling 'elite' is :)
Vapo's zeggen me nu eenmaal niet zoveel.

Maw die waterchiller gaat dus nog een marge hebben op die 226 watt MCW5002 peltier??

• Maku

Maku

Derp

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 16:15:
Ik vind trouwens nog steeds dat waterkoeling 'elite' is :)
Vapo's zeggen me nu eenmaal niet zoveel.

Maw die waterchiller gaat dus nog een marge hebben op die 226 watt MCW5002 peltier??
als je me post leest denk ik van niet .. het is niet alleen 226 watt maar ook nog je warmte van je cpu ..

je kunt beter voor het geld van de chiller er tussenuit laten en een dikke rad aanschaffen en dan een 226 pelt er tussen rammen ipv die 172 .. denk dat dat beter gaat werken en goedkoper is :)

• Maku

Maku

Derp

Specs van de chiller :

Bij heatload 80watt, Delta T below ambiant 4 graden, Coolant temperatuur 3.5 graden ..

Test conditions:

25 ° C ambient
hot side coolant held @ 35.0°C with a flow rate of 340 lph
cold side coolant composed of 25% antifreeze and 75% water, circulated at a flow rate of 145 lph

Oftewel je kan met dat ding niet eens je pelt trekken laat staan de warmte die je proc ook nog produceerd

Ps komt van de swiftech site ..

Verwijderd

Topicstarter
Zou dan toch de chiller prefereren.
Kan ik het hele zootje nog door GPU en NB laten gaan.
Zal wel lekker klokken :)

Verwijderd

Topicstarter
Maku schreef op 16 juni 2004 @ 16:23:
Specs van de chiller :

Bij heatload 80watt, Delta T below ambiant 4 graden, Coolant temperatuur 3.5 graden ..

Test conditions:

25 ° C ambient
hot side coolant held @ 35.0°C with a flow rate of 340 lph
cold side coolant composed of 25% antifreeze and 75% water, circulated at a flow rate of 145 lph

Oftewel je kan met dat ding niet eens je pelt trekken laat staan de warmte die je proc ook nog produceerd

Ps komt van de swiftech site ..
http://www.procooling.com...mcw-chill_452_review_.php
Review

Well with the system idling I could regularly see -10C coolant temperatures; under heavy load water temperatures rarely rose above freezing.
Voor een 1700+ @ 2650Mhz

• Maku

Maku

Derp

maar daar wordt geen pelt gebruikt .. je hebt duidelijk geen idee hoe veel warmte die pelt uit stoot ... een simpele 1700+ coolen is echt geen vegelijking met een barton @ 2800 mhz @ 2v oid en een 172 watt pelt .. dat is bijna 3x de belasting van die 1700 tbred oid |:(

Verwijderd

Voor al dat geld kun je beter een 2e hands prom kopen.. Als je dit goed wil laten werken ben je aardig wat centen kwijt namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Mja het feit is dat die chiller zo compact is.

Zou die chiller in combinatie met een 3,4ghz Intel en X800 kaartje beetje aardig presteren?

• Maku

Maku

Derp

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 16:37:
Mja het feit is dat die chiller zo compact is.

Zou die chiller in combinatie met een 3,4ghz Intel en X800 kaartje beetje aardig presteren?
zonder pelts .. ja vast wel .. maar heb je ook dat plaatje gezien wat er allemaal bij komt kijken om die chiller te voeden en te koelen :X dat is niet echt compact ofzo te noemen

Verwijderd

Topicstarter
I know :)
Zouden er temps rond het nulpunt bereikt worden met enkel die chiller?

Wat zou dit van setupje geven:

Pomp -> CPU met 226Watt pelt (MCW5002-pt) -> 2 x 120 Rad -> chiller -> GPU -> terug naar pomp

Komt er lekker koud water op de pelt van de CPU en de warmte gegenereerd door die pelt wordt grotendeels afgegeven door de radiator.
Niet de meest logische maar wel efficiënte setup?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 16:50 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 16:43:
I know :)
Wat zou dit van setupje geven:

Pomp -> CPU met 226Watt pelt (MCW5002-pt) -> 2 x 120 Rad -> chiller -> GPU -> terug naar pomp
Een gigantisch stroomverbruik, en een watertemperatuur die hoger is dan zonder die chiller.

Het eerste setje, namelijk cpu met 226W pelt genereerd al bijna meer warmte dan dat die chiller kan wegwerken. Tel er je verliezen en het vermogen van de GPU erbij op, dan zit je boven het vermogen van die chiller, dus je water gaat opwarmen.

Die chiller zou als hij 100% effectief zou zijn (wat dus niet is) bij een belasting van 452W geen temperatuursverschil tussen warme en koude kant hebben.
Pagina: 1