Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Stroom meten met voltmeter

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig!!!

Ik wil DC stroom gaan meten m.b.v. een DC voltmeter.
Het is voor het automatisch testen van een serie printen en de gegevens van de voltmeter worden dan dus ook weggeschreven op een PC.

Is er iemnad die mij kan helpen met een schema dat dus de DC stroom meet en dat omzet naar een DC spanning welke ik daarna weer kan sampelen met mijn DC voltmeter.

De stroom zal rond de 200 tot 300 mA bedragen en de spanning die aan de hand van de stroom recht evenredig loopt is nog nader te bepalen.

Maar als voorbeeld 200mA is 5 vdc en 300mA is 15vdc dit is dus flexibel.

Ik zit totaal vast maar er moet toch een oplossing zijn!!!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
een weerstandje van 0.1 ohm tussen je te meten draad en daar de spanning over meten

dus 200mA komt dan overeen met 200mA * 0.1Ohm = 20mV

Als een spannings val van 300mV geen probleem is kun je ook gewoon een 1 ohm weerstand gebruiken dan wordt het helemaal gemakkelijk 200mV = 200mA

[ Voor 35% gewijzigd door Sine op 16-06-2004 15:27 ]

Repareren doe je zo.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 15:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

+ Analoog digitaal converter naar je parallelle/seriele/weetikveel poort en je bent klaar

[ Voor 11% gewijzigd door Cassettebandje op 16-06-2004 19:47 ]

Verwijderd

Je kunt inderdaad het beste een kleine weerstand in serie plaatsen. Omdat de spanningsval over die weerstand zeer klein is moet deze versterkt worden om een meetbaar resultaat te krijgen. Dit is een zgn. instrumentation amplifier, een nauwkeurige verschilversterker op basis van opamps (bij de conrad te verkrijgen)

Afbeeldingslocatie: http://sub.allaboutcircuits.com/images/03046.png

Je plaatst dus tussen V1 en V2 een kleine weerstand en je regeld de versterkingsfactor zo dusdanig dat deze binnen het bereik valt en het werkt.

PS.
Je kunt beter geen losse opamps gebruiken, uit ervaring weet ik dat de offset van de opamps bij deze kleine spanningsverschillen je parten gaat spelen. De IC oplossing heeft daar geen last van.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:28
De oplossing van Sine is de meest eenvoudige. Als de spanningsval van 300mV geen bezwaar is, zet er dan een weerstand van 1 ohm in serie met je belasting en
meet met je dc meter de spanning over de weerstand. Wel even opletten dat je geen aardlussen maakt.

Misschien handig om even te vermelden met welk apparaat je gaat samplen.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry mensen,

Ik heb wat beters nodig dan een weerstandje
simpelweg het moet nauwkeuriger.

Het gaat mij namelijk voornamelijk om de stroom bij het inschakelen dus piekstroom.
Aan de hand daarvan moeten we bepalen of de te testen print goed is.

Hogepiek stroom print is fout en moet nader bekeken worden
Lage piek stroom print is goed en mag verder getest worden.

Het device dat gaat sampelen is van lascar de SM-1 en kan acht sampels per seconden meten de gegevens daarvan worden opgeslagen in een PC doormiddel van RS485 communicatie.

tot zover allemaal bedankt maar het is het nog niet helemaal.

Verwijderd

8 samples per seconde is dat wel snel genoeg om een piekstroom te meten?

• Sine
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 11:51:
Sorry mensen,

Ik heb wat beters nodig dan een weerstandje
simpelweg het moet nauwkeuriger.

Het gaat mij namelijk voornamelijk om de stroom bij het inschakelen dus piekstroom.

Het device dat gaat sampelen is van lascar de SM-1 en kan acht sampels per seconden meten de gegevens daarvan worden opgeslagen in een PC doormiddel van RS485 communicatie.

tot zover allemaal bedankt maar het is het nog niet helemaal.
Uh ?!

De enige manier om stroom te meten IS met een weerstand ...

en er zijn genoeg 1% weerstanden te vinden met een beetje vermogen

En gezien die SM-1 (ook met een 1% tolerantie btw)een een 4 1/2 digit uitlezing heeft met een 2V volle schaal kun je er dus prima 200 tot 300 mV mee meten (0.1Ohm dus 20 - 30 mV wordt te onnauwkeurig)

Een 1Ohm 1% 1W weerstand moet prima zijn, een lagere tolerantie heeft niet veel zin omdat je meetinstrument ook "maar" een tolerantie van 1% heeft

[ Voor 18% gewijzigd door Sine op 18-06-2004 12:12 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Om piekstromen te meten is 8 samples per seconde te weinig, de stroom verandert in enkele miliseconden (en je meet om de 125ms).

• Sine
Idd ... als je echt pieken wilt meten zou ik de stroom meten door een 0.1 Ohm weerstand en die met een opamp vergelijken met een referentie spanning die je instelt op de grote van je piekstroom.

De uitgang hang je aan een one-shot die een puls van een seconde oid vormt zodat je een duidelijk meetbaar signaal hebt

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 11:57:
8 samples per seconde is dat wel snel genoeg om een piekstroom te meten?
Nee, maar hier moeten we het mee doen!!

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op 18 juni 2004 @ 12:16:
Idd ... als je echt pieken wilt meten zou ik de stroom meten door een 0.1 Ohm weerstand en die met een opamp vergelijken met een referentie spanning die je instelt op de grote van je piekstroom.

De uitgang hang je aan een one-shot die een puls van een seconde oid vormt zodat je een duidelijk meetbaar signaal hebt
Hier ga ik mee verder.

bedankt.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:28
Als je alleen wilt weten wat de piekstroom is, een soort van go/no-go test, zou je natuurlijk ook een spanningsmeting over je shuntweerstand kunnen doen, eventueel wat versterken en daarachter een actieve gelijkrichter zetten.
Je meet dan alleen de topwaarde, wat met 8 samples per seconde prima zal gaan.

Verwijderd

Wat is de minimale en maximale spanning/stroom van het apparaat dat je wil meten?
Als de stroom boven de 1 Ampere ligt kun je een stroomtransformator die gebruik maakt van het "zero flux" principe (te herkennen aan een hallsensor die in de metalen kern verwerkt is). Deze stroomtransformatoren kunnen DC stromen meten zonder de schakeling te beinvloeden.
Wat je ook kunt doen om de meting nauwkeuriger te maken is de draad meerdere keren om de stroomtransformator wikkelen.
Pagina: 1