Toon posts:

Samba 3 en Windows XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik weet niet direct of dit bij WOS of NWOS hoort mits dit een beetje van beiden is.

Thuis draait mijn workstation Gentoo Linux 2004.0 en mijn laptop Windows XP Professional.

Nu had ik Samba geinstalleerd om documenten en java source code te delen en te 'synchroniseren' tussen beide PCs. Dit leek me de gemakkelijkste oplossing.

Nu als ik mijn samba share wil raadplegen via de laptop vraagt ie naar een username en paswoord. Allemaal goed en wel, maar het username veld is disabled en er staat \\LAPTOP\Guest in.

Op die manier kan ik er niet aan, mits ik in de samba config de share security op user heb staan en een user heb aangemaakt.

met gpedit.msc heb ik al de auth methode op Classic gezet (dan zou ie het toelaten om een username in te vullen), maar dat werkt ook niet.

Ik heb het momenteel draaien via een Mapped network drive waar je een andere gebruiker kunt specifiëren, maar dat is niet echt een oplossing mits ik wel eens via een andere pc bestanden opzoek op m'n linux bak.

Wie weet hoe ik dat kan oplossen ?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Misschien helpt het om je smb.conf eens te posten? Ik weet anders zo niet een oplossing voor je probleem ;)

Misschien als je de security eens op share zet, dat kan helpen ...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 15:48 ]

Verwijderd

Volgens mij kun je via rechtermuisknop 'Deze Computer', 'Netwerkverbinding maken' een netwerkschijf koppelen aan de Samba share en daaronder aangeven dat je via een andere gebruiker dan Guest kunt aanmelden. Lukt dat wel?

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook als ik via de verkenner naar mijn share wil gaan
Maar als ik rechtstreeks op ip connect dan krijg ik wel de mogelijkhied om als een bepaalde gebruiker erop in te loggen

• MALobert
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10-2024
Je zou je smb.conf kunnen aanpassen met security = share dan hoef je nooit een wachtwoord op te geven

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal m'n config posten als ik terug thuis ben. Ik heb namelijk geen SSH toegang tot die bak. 't is wel een héél simpele ;)

Verwijderd

Topicstarter
De simpele config...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[global]
workgroup = HOME
netbios name = SATOSHI
security = share
hosts allow = 127.0.0.1 192.168.123.

[Home Directory]
valid users = jcapraro
writable = yes
public = yes
path = /home/jcapraro
comment = Johan's home directory

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
je gebruikt user = share maar ook valid users
voor die valid users moet je de authenticatie van die gebruiker hebben
knikker dat weg of misschien kan het met nobody
Anyway, waarom zet je daar valid users neer als je de security op share zet en je geen gebruikers wilt gebruiken? Beetje vreemd

Verwijderd

Je moet een gebruikersnaam aanmaken op je linux machine. Deze dan in Samba aanmaken en dan moet encrypt password op yes staan en ook moet hij naar smbpasswd zoeken.

local master = yes
os level = 65
wins support = yes
security = share

als dit allemaal is ingesteld zal hij nogsteeds om een wachtwoord vragen. Geef dan de user en wachtwoord die je in je smbpasswd hebt staan en laat windows hem onthouden. Nu kan je er steeds in.

Werkt bij mij in ieder geval perfect.

EDIT: dan wel de gebruikersnaam (smbpasswd username) bij valid users zetten in een share

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 23:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok :)
Bedankt ^^

Die security=share is idd een fout. Straks eens proberen

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:44

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 15:16:
Hallo,

Ik weet niet direct of dit bij WOS of NWOS hoort mits dit een beetje van beiden is.

Thuis draait mijn workstation Gentoo Linux 2004.0 en mijn laptop Windows XP Professional.

Nu had ik Samba geinstalleerd om documenten en java source code te delen en te 'synchroniseren' tussen beide PCs. Dit leek me de gemakkelijkste oplossing.

Nu als ik mijn samba share wil raadplegen via de laptop vraagt ie naar een username en paswoord. Allemaal goed en wel, maar het username veld is disabled en er staat \\LAPTOP\Guest in.
Heb hetzelfde probleem in XP maar als ik daar gewoon het wachtwoord van mijzelf invul kom ik toch als de juiste user op de server terecht. Dat is dan dezelfde username waarmee ik ben ingelogd op de XP machine.

Ik heb dus een gebruiker boac op de server met bijv. wachtwoord 'test'.
Op de XP machine log ik in als boac zonder wachtwoord.
Wanneer ik dus connect naar de server krijg ik hetzelfde inlogscherm als jij waar ik als wachtwoord dus 'test' invul.
Log ik daarentegen op de XP machine in met boac en wachtwoord 'test' kom ik direct op de server terecht ;)
Op die manier kan ik er niet aan, mits ik in de samba config de share security op user heb staan en een user heb aangemaakt.

met gpedit.msc heb ik al de auth methode op Classic gezet (dan zou ie het toelaten om een username in te vullen), maar dat werkt ook niet.

Ik heb het momenteel draaien via een Mapped network drive waar je een andere gebruiker kunt specifiëren, maar dat is niet echt een oplossing mits ik wel eens via een andere pc bestanden opzoek op m'n linux bak.

Wie weet hoe ik dat kan oplossen ?

Alvast bedankt.
Wat ik al schreef/typte ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verbeterde config...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[global]
workgroup = HOME
netbios name = SATOSHI
security = user
hosts allow = 127. 192.168.123.
dns proxy = no
smb passwd file = /etc/samba/private/smbpasswd
encrypt passwords = yes

[Home Directory]
valid users = jcapraro
writable = yes
public = no
path = /home/jcapraro
comment = Johan's home directory

Nu kan ik een user ingeven, maar ik geraak er niet in.
Heb /etc/samba/private/smbpasswd al opnieuw gemaakt met de user, maar het wil niet :S

[UPDATE]
Het werkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 23:36 . Reden: Update ]

• BoAC

BoAC

Memento mori

Heb je ook de oplossing ? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BoAC op 18-06-2004 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
BoAC schreef op 18 juni 2004 @ 15:17:
[...]
De smb.conf van de de post hierboven :9

Verwijderd

Zolang het maar opgelost is, dat is het belangrijkst :)

Verwijderd

BoAC schreef op 18 juni 2004 @ 15:17:
[...]
Security is user i.c.m. met een juiste smbpasswd.
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 17:49:
Ik mag hopen dat dat niet jouw algemene lijfspreuk is :?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 17:49:
Voor mensen die in de toekomst dit topic tegenkomen via de search bijvoorbeeld, en voor de mensen die proberen te helpen is het erg prettig als de uiteindelijke oplossing in een topic komt. Als ik over een jaar hetzelfde probleem heb, zie ik liever "dit en dit werkt" dan "woohoo! het werkt" zonder oplossing :)

Verwijderd

Topicstarter
*UPDATE*

Je moet de eerste keer in XP op de share komen door echt het adres in the typen in die address bar van explorer, anders kom je er nooit in via Network Places.

Dus even naar \\pcname\sharename
User en pass invullen en het is in orde

Verwijderd

local master en wins support aanzetten moeten dat oplossen. :)

Verwijderd

blaataaps schreef op 18 juni 2004 @ 17:51:
[...]

Voor mensen die in de toekomst dit topic tegenkomen via de search bijvoorbeeld, en voor de mensen die proberen te helpen is het erg prettig als de uiteindelijke oplossing in een topic komt. Als ik over een jaar hetzelfde probleem heb, zie ik liever "dit en dit werkt" dan "woohoo! het werkt" zonder oplossing :)
1-0 voor jou :P

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe je ervoor zorgt dat je zonder een username / pass kunt zien welke shares je hebt en die user/pass slechts opgevraagd wordt wanneer je daadwerkelijk de share wil bekijken ?

Op m'n bak staat een share Music, met allemaal MP3 erin die public is, maar als anderen erop willen, moeten ze toch eerst een user en pass geven -_-

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 11:06:
Weet iemand hoe je ervoor zorgt dat je zonder een username / pass kunt zien welke shares je hebt en die user/pass slechts opgevraagd wordt wanneer je daadwerkelijk de share wil bekijken ?

Op m'n bak staat een share Music, met allemaal MP3 erin die public is, maar als anderen erop willen, moeten ze toch eerst een user en pass geven -_-
Dit lijkt bij mij te werken zonder username en wachtwoord
code:
1
2
3
4
5
6
[mp3]
        comment = MP3 for all users
        path = /mp3
        guest ok = Yes
        read only = yes
        writeable = no

Voor de individuele gebruiker weet ik het niet maar zoek es in de mans ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BoAC op 21-06-2004 07:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ...

Dit is mijn configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
[global]
workgroup = HOME
netbios name = PIKACHU
server string = Gentoo Linux 2004.1
security = user
encrypt passwords = yes
username map = /etc/samba/smbusers
smb passwd file = /etc/samba/private/smbpasswd
dns proxy = no
# For WINS Server
wins support = yes
#domain master = yes
local master = yes
#preferred master = yes
os level = 65
guest account = nobody

# For WINS Client
# wins support = no
# wins server = 192.168.2.1

[Apache]
valid users = jcapraro
writable = yes
public = no
browsable = yes
path = /var/www/localhost/htdocs
comment = Apache Document Root

[Music]
guest ok = yes
writable = no
browsable = yes
path = /opt/mp3
comment = MP3 Repository

Voor apache moet ik nu het geldige password intypen. Voor Music volstaat Guest.
't is redelijk goed op die manier.

Het laatste probleempje is dat die shares niet voorkomen bij nieuwe pc's, behalve als ze ooit het path hebben opgegeven in Windows.

Via "View workgroup computers" is ie te zien. Als je hem dan wilt openen gaat het weer mis:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/login.PNG

Als ik dat in Gnome 2.6 doe, vraagt ie niet naar een login, enkel bij de desbetreffende share.

Update: In XP werkt Guest ook niet :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 20:43 ]

Pagina: 1