JVC TH-A9 subwoofer algemeen bruikbaar maken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb een subwoofer. Die hoort bij een JVC THA9 home cinema set. Die wil ik eigenlijk gebruiken, maar ik krijg em niet aan de praat.

Het probleem met dat ding is dat ie niet aan gaat als de hoofdmodule niet aangesloten is. Er gaat een 'soort S-video' kabel naar de subwoofer met al het 5.1 signaal en dat wordt daar versterkt en naar de speakers geleid. Die subwoofer is 100W en klinkt erg goed. Maar nogmaals de ellende is dat ik em niet aan de praat krijg. JVC zegt dat er een 'beveiliging' op zit en hij moet via één van de pinnen op die kabel 5 tot 10 volt krijgen anders slaat ie niet aan.

Ik heb hem een ex-collega ernaar laten kijken die electrotechniek heeft gedaan maar die lukt het niet, zelfs niet met het technisch schema erbij dat ik bij JVC geregeld heb (ik weet niet of dat meer over de moeilijkheid van het probleem zegt of over zijn technische kennis maar het is zo).

Heeft iemand hier een idee hoe ik dat kan doen? Zodra ik het ding terug heb zal ik het schema scannen en posten voor meer duidelijkheid (voor degenen die dat kunnen lezen want voor mij is het net Zuid-Birmees ).

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:30
Post eerst dat schema maar eens en geef dit topic daarna een goeie schop. Met schema moet er vast wel een oplossing te vinden zijn.

Alvast 1 vraag.
Zit de versterker in de subwoofer ingebouwd en heeft ie dus een eigen voeding of is het een passieve?

Misschien kun je het schema naar me toe mailen?
oltimmer @ wanadoo.nl , zal ik eens kijken of ik er misschien wel iets mee kan.

[ Voor 21% gewijzigd door olof op 16-06-2004 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Het lastige is dat vrijwel alles in die subwoofer ingebouwd zit. De versterking van de volledige 6 kanalen en mischien zelfs de decoders voor DTS etc, maar dat weet ik niet zeker. Dat ding zit dus vrij vol met allemaal printplaten en troep maar ik wil/kan alleen de subwoofer gebriiken.

We zijn nu wel zover dat er een bruikbare aansluiting op zit. We hebben op de nodige pinnen een tulpaansluiting gesoldeerd dus ik kan het ding nu op mijn amp aansluiten maar hij gaat gewoon niet aan vanwege die 'beveiliging'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Daar is vast wel iets aan te doen. Weet je welke pin die 5 tot 10 volt moet hebben?
Zo ja, dan is het gewoon zorgen dat je een klein spanningsregelaartje bouwt die ongeveer 8 volt leverd. Knoop die aan de voeding van je sub en het zou moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zelfs niet met het technisch schema erbij dat ik bij JVC geregeld heb
Slechte zaak ;)

Je wilt de woofer dus als losse speaker gebruiken op een versterker? Kwestie van alle electronica verwijderen en aansluiten op de wooferaansluiting van je versterker.

Wat betreft voeding: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30 mocht je het ding willen aansluiten op je line-out. Kwestie van meten op welke pin de nodige spanning moet staan en die met bovenstaande voeding realiseren.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 09:05

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 15:24:
[...]
Slechte zaak ;)

Je wilt de woofer dus als losse speaker gebruiken op een versterker? Kwestie van alle electronica verwijderen en aansluiten op de wooferaansluiting van je versterker.
Nee, lezen... hij wil wel de versterker gebruiken in de woofer, maar niet voor z'n sats..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Nou ik wil gewoon de woofer gebruiken als actieve sub. Als het kan zou ik ook graag het vermogen dat bedoeld is voor de sats willen gebuiken voor de sub. Er zit een 200W amp in met 5 X 20W voor de sats en 100W voor de sub. Ik weet niet of dat kan en als het al kan of het verstandig is aangezien die sub niet voor een 200W amp gebouwd is, maar het lijkt me wel een mooi idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Dat gaat zowiezo niet lukken. De speaker die er inzit is daar niet op berekend. De behuizing trouwens ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die speaker zal er inderdaad niet op berekend zijn, maar je zou even kunnen kijken of er een stikkertje met info op je speaker zit geplakt (dus op de speaker zelf, niet op de behuizing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Nou, zoals ikal zei vermoed ik ook dat het niet goed is 200W door dat ding te jagen. Dat maakt me ook niet zoveel uit. Met 100W gaat ie al hard zat weet ik. Als ik em maar kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Heb je het schema al ergens online staan?
Volgende week is mijn laatste week op stage dus ik heb tijd zat om er eens naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Nee, nog niet. Maar ik bedacht me ook net dat het een A3 schema is. Veel te groot om in te scannen dus. Mischien dat ik het in delen kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Wat voor een bestand is het? Anders kan ik hem wel tijdelijk op mijn webspace zetten voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Het is nu dus een print die ik van JVC gekregen heb. Een hele grote ingewikkelde A3 print. Ik wil het inscannen maar het is dus te groot voor een standaard A4 scanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Doe maar in delen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207334

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb de subwoofer + sats aansluiten op mijn PC. Ik heb de subwoofer open gemaakt, en de printplaatjes enigzins bestudeerd. Voor zover ik kan zien moet je pin 4 hebben voor de hogere voltage, maar dat weet ik niet zeker. Ik denk dat pin 8 is voor de aansturing van de subwoofer zelf, en dat de rest van de pinnen voor de aansturing van center, front en rear zijn.

Mijn idee om dit te testen: een 8pins mini-din kabeltje kopen, kabel doorsnijden en alleen kabel 4 van de dvd-speler aansluiten op de subwoofer. misschien is dit echter wel te simpel. wellicht dat de DVD-speler ook een aarde nodig heeft. Ik ga er eerdaags mee spelen. Mocht je eruit komen hoe het werkt, dan zou ik het graag weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet dat de andere posts jaren oud zijn, maar aangezien ik het probleem heb opgelost en ik nergens op internet een oplossing kan vinden post ik hem maar hier. Wellicht heeft iemand er nog iets aan...

Bij het doorsnijden van de 8-pins mini din kabel vind je het volgende:

shield=ground
rode kabel (1) is de front left speaker
bruine kabel (2) is de front right speaker
gele kabel (3) is de rear left speaker
oranje kabel (4) is de setup. Deze is bij aansluiting op een 5.1 geluidskaart overbodig
witte kabel (5) is de rear right speaker
blauwe kabel (6) is de subwoofer
groene kabel (7) is de center speaker
zwarte kabel (8 ) is de subwoofer power on kabel. Dit is de boosdoener. :(

Ik heb vanuit mijn SB Audigy Platinum een analoog signaal lopen over 3 jackplugjes.
1= kabel 6+7
2= kabel 1+2
3= kabel 3+5
Kabel 4 heb ik niet aangesloten.
Kabel 8 komt op dit moment nog vanuit de originele mini-din plug uit de DVD-speler. Verder heb ik uit alle jackplugjes en uit de DVD-speler de massa (ground=shield) aangesloten op de shield naar de subwoofer. De sat. speakers zijn allemaal gewoon aangesloten op de subwoofer. (actief=tevens gelijk versterker) Op je pc de line in en cd ingang (audio) muten om ruis tegen te gaan en je hebt geweldig geluid 5.1 vanuit je pc. De subwoofer wordt in en uit geschakeld door middel van de DVD-speler in of uit te schakelen. Ik ben nog op zoek naar een manier om een 5 tot 10 volts singnaal buiten de dvdspeler om de subwoofer in te sturen zodat ik de dvd-speler niet meer nodig heb...

Mocht iemand nog met deze antieke :+ spullen werken, succes, bij mij werkt het geweldig! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:16

Stoney3K

Flatsehats!

5 volt uit een PC trekken is toch niet zo'n probleem?

Het is een controlesignaal, dus als je een USB A plug pakt en daar alleen de voedingspinnen van gebruikt ben je in principe klaar. Of je leidt rood/zwart vanaf een Molex naar buiten... waarschijnlijk lukt het met een batterij nog wel omdat een control signaal toch geen vermogen trekt. Voordeel van PC-based 5V: Als je PC uit staat, is je sub ook uit ;)

Als je het helemaal mooi wil hebben: Zorg voor een 8-pins female chassisdeel en monteer dat in je PC, en sluit alles netjes aan. Als je verwisselbare aansluitingen wil: Female tulpjes naar buiten voeren, en in ieder geval de sub gewoon aansluiten met zijn originele 8-pins kabel. Heeft JVC ook niet te klagen over garantie. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 07-08-2007 02:33 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

USB aansluiten leek mij een goed idee. Kabel doorgeknipt, zwarte en rode draad door verbonden, pc opgestart, maar helaas geen effect. 5 volt is niet genoeg vermoed ik :? ... Ik kan nog een molex doorverbinden, maar daar komt ook 5 volt uit. Zou geen verschil maken dus. Tenzij ik de 12 volt pak, wellicht dat het dan wel werkt... Ik ben alleen bang dat ik dan misschien iets overbelast en m'n subwoofer kapot maak... :'( Ik weet trouwens niet waar die 5 tot 10 volt grens vandaan komt.
<edit > volgens bovenstaande post van JVC </edit >
Ik heb een datasheet van de DVD-speler, maar kan daarin geen voltage vinden voor de sw pw on pin....

Ik denk dat ik morgen ff een 9 volts batterijtje koop. als het daar mee lukt, ben ik iig weer een stapje verder... Nog andere ideeën???

Iig dank voor de reactie op zo'n oud onderwerp _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 207334 op 10-08-2007 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op http://www.circuitsonline.net/forum/view/50992 wordt gesproken van een 12 volts stuurlijn, dat zou inhouden dat het via een molex kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zowel met de 9 volt batterij als de 12 volt uitgang van een molex schakelt de subwoofer aan. Bij de 5 volt molex kant doet de subwoofer niets. Het liefst heb ik natuurlijk de 12 volts molex, zodat de subwoofer uit schakelt als de pc uitgaat, maar is er geen mogelijkheid dat m'n subwoofer overbelast raakt? Ik wil namelijk vooral dat de 5.1 surroundset werkt, als het kan dan via 12 volts molex uitgang, maar als er een kans bestaat dat ik de subw opblaas, dan liever natuurlijk de 9 volt batterij.... Iemand enig idee of het kwaad kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aram
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 12:51
Anoniem: 207334 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 16:22:
Zowel met de 9 volt batterij als de 12 volt uitgang van een molex schakelt de subwoofer aan. Bij de 5 volt molex kant doet de subwoofer niets. Het liefst heb ik natuurlijk de 12 volts molex, zodat de subwoofer uit schakelt als de pc uitgaat, maar is er geen mogelijkheid dat m'n subwoofer overbelast raakt? Ik wil namelijk vooral dat de 5.1 surroundset werkt, als het kan dan via 12 volts molex uitgang, maar als er een kans bestaat dat ik de subw opblaas, dan liever natuurlijk de 9 volt batterij.... Iemand enig idee of het kwaad kan?
Kick!! :X

Is het nog gelukt om de stroom af te tappen vanaf de moederbord? Ik wil hetzelfde doen met een speakerset die bij een TH-M45 (klik voor manual) hoort. Alleen vraag ik me af of de schema overeenkomt met die van de JVC TH-A9 die jij gebruikt.
Pagina: 1