UTP-Kabel vragen.

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phaeton
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:50
Hallo ik heb 2 utpkaartjes (100MBIT) en een 100 MBIT Hub, nou wil ik een netwerk aanleggen in mijn huis en (hoe makkelijk) daar zijn al Kabel banen in de muren aangelegd, de utpkabel komt naast tv(coax)kabel dus dat kan geen problemen geven.

Nou heb ik +/- 50 meter kabel nodig en vroeg ik mij af hoeveel dat mij ongeveer gaat kosten.

Ook heb ik dat utpkabel in mijn handen gehad en het is net telefoondraad met de draden in de kopjes anders, kan ik dus telefoonkabel gebruiken en de kopjes er op zetten mbv een tang (zo'n speciale) op de goede manier?
Ik kan nl aan zo'n tang geloof ik wel komen.

Heeft iemand dit geprobeerd of is dit niet n odig omdat telefoonkabel evenveel kost als utpkabel.

Als laatste nog enige tips om het netwerk zo goed mogelijk aan te leggen+goedkope kabelboeren.

Alvast onwijs bedankt!!!

Harry B

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08 17:56
Wat telefoondraad gebruiken ??? Zou ik nie doen. Zeker niet over een afstand van 50.
Voor 100 mps moet je utp cat5 kabel hebben en telefoondraad is geen utp.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• budi
  • Laatst online: 22:32
UTP kabel kost meestal zo'n drie gulden per meter en een paar gulden voor wat connectoretjes.
Je hebt twee soorten kabel: met zachte en harde kern. Zacht is buigzaam en wat lastig in het connector te krijgen en hard is dus makkelijker, maar kan bij veel bewegen nog wel eens kapot gaan.

De kabel moet je van rechts naar links als volgt schakelen (de gouden pinnetjes naar je toe en naar boven gericht):
bruin
witbruin
groen
witblauw
blauw
witgroen
oranje
witoranje

Als je ze zo schakeld, moet je 100mbit kunnen draaien.

sUCCes!

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 10:32

wiho

Certified Nerd

In welke volgorde je de kleuren legt, maakt IMHO niets uit, zolang je in beide connectortjes maar _dezelfde_ volgorde aanhoudt. Als je tenminste geen cross-cable nodig hebt (jij hebt een hubje en dus geen cross-cable nodig).

Heb je wel een tang om de connectoren op de kabel te knijpen? Die heb je echt nodig. Misschien kun je er eentje lenen als je de computerboer lief aankijkt :)

Bij BCE in amsterdam (www.bce.nl) hebben ze cat-5 UTP kabel voor 1.25 per meter. Heb er zelf 20 meter van in gebruik. Geen klachten.

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Harry B, als je in de buurt van Gouda woont kan je mijn tang wel effe lenen.

Ik heb zelf 80 meter kabel gekregen uit een verbouwing. Was een reststukje. :)

• VDM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-07-2025

VDM

UTP == Unshielded Twisted Pair

Dit is dus niet hetzelfde als telefoonkabel, want die is niet twisted(gedraaid).

Verwijderd

wiho.. volgorde maakt dus wel uit !!!!

je moet namelijk zorgen dat je bepaalde signalen samen met het tegenovergestelde signaal door dezelfde 'twist' draait.. doe je dit niet gaat het op langere afstanden niet goed, omdat de geleiders elkaar gaan beinvloeden..

hoe dit precies zit weet ik niet.. (heb geen zin om er over na te denken :) ) maar ik heb het aan den lijve ondervonden.. (menig utp-kabeltje al getrokken in mijn leven..)

• iGadget
  • Laatst online: 28-08 16:36

iGadget

Wowsers!

Als er nog mensen zijn die UTP nodig hebben... /me heeft nog een paar km cat5 UTP liggen, Lucent Systimax kabel, harde kern.
1 piek /m. Mail maar als je wat nodig hebt.

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Pagina: 1