JVC RX-6042 (receiver), 2 speaker setups?

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JVC RX-6042

Afbeeldingslocatie: http://www.jvc.nl/images/photo/101429_rx-6042_e.jpg

Ik ben op zoek naar een receiver waarmee ik twee verschillende speaker setups
kan aansturen. Mijn oog is gevallen op een JVC RX-6042, omdat hij betaalbaar is.
Dit zijn de ideeen die ik heb wat de receiver dus minimaal moet ondersteunen:
- Twee speakers (of vier) voor normale stereo
(niet 5 channel stereo, maar gewoon oldskool 2 kanaals stereo links, rechts!)
- 5.1 (eventueel met of zonder sub, afhankelijk van de speakers)

Ik wil weten of iemand begrijpt wat JVC bedoelt in zijn specificaties. Er staat dat
de receiver twee fysieke ingangen voor Front L/R ondersteund (L/R1 & L/R2), wat
in principe voldoende moet zijn om een omschakeling te maken van een 5.1 setup
naar twee speakers voor alleen stereo, maar nergens de bekende termen speaker
A,B of A+B. Maar dan kan ik waarschijnlijk niet dezelfde speakers als front in de
5.1 gebruiken en tevens als stereo speakers die alleen aanstaan. Het idee is om
het te kunnen doen met een druk op de knop, en geen fysieke veranderingen,
dus zo werkt het niet echt.

Ik weet dat de receiver ook volumes van de speakers tenopzichte van elkaar kan
instellen, maar ik kan nergens vinden of ik dan twee instellingen kan opslaan,
waarmee ik door een aantal speakers simpelweg uit te zetten in een profiel ook
hetzelfde kan bereiken. (als ik hem van 5-ch stereo naar l/r stereo kan zetten).

Grote onduidelijkheid dus of ik hetgeen ik hierboven voorstel kan bereiken met een
druk op de knop, of een soort profiel. Iemand met een JVC receiver of iemand die
weet hoe het hiermee zit, je hulp wordt op prijs gesteld!

Hier een URL naar de features van de receiver en kieskeurig linkje met info:
http://www.jvc.nl/product.php?id=RX-6042SE&catid=66
http://www.jvc.nl/files/techspec/jnl04_av_con_rec_feat.pdf
http://www.kieskeurig.nl/...842E2C1256E5E005989AC.htm

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:14
De Yamaha's kennen iig ook een A+B aansluiting waarmee je dus meerdere speaker setups kan aansluiten. Heb zelf de RX-V640RDS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mad_Manic schreef op 16 juni 2004 @ 13:19:
De Yamaha's kennen iig ook een A+B aansluiting waarmee je dus meerdere speaker setups kan aansluiten. Heb zelf de RX-V640RDS.
Ja maar ik wil dus twee speakers gebruiken in BEIDE setups. Mijn front speakers
in de 5.1 setup moeten ook dienst doen als de links/rechts in de stereo setup. Dat
is anders als wat jij zegt, dan moet ik twee verschillende fysieke speakers gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-01 16:50
Heb sinds een paar weken de 6042. Ik ben nu niet thuis maar kan IIG het volgende zeggen:

Je kunt de beide front speakers als stereo kanalen gebruiken. Ook kun je de optie "all channel stereo"aanzetten. Dan knalt ie het geluid van linksvoor ook op de linksachterspeaker. (Volgens mij gebruikt ie dan niet de centerspeaker)

Ook hoef je niet steeds de instellingen opnieuw te doen. (Ik heb dit nog niet getest als de stroom er volledig afgaat)

Je verhaal was me niet totaal duidelijk. Hoop hiermee toch je vragen te hebben beantwoord... Mocht je nog wat willen weten hoor ik t wel.

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:39
'T kan zijn dat ik je niet 100% volg... Maar je wil dus je fronts in 5.1 en stereo gebruiken :?
Dat kan meestal toch gewoon met een druk op de 5.1/stereo knop? Als in... In stereomode worden alleen je fronts gebruikt, en in 5.1 alles?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jarlian schreef op 16 juni 2004 @ 19:24:
Je verhaal was me niet totaal duidelijk. Hoop hiermee toch je vragen te hebben beantwoord... Mocht je nog wat willen weten hoor ik t wel.
Ik wil gewoon mijn cd's luisteren als normale stereo, en niet met vieze prologic
meuk of elke andere vorm van verkrachting. Ik heb zelf nog geen receiver, dus is
even afgaan vooral op de specs. Ik wil dus mijn twee front speakers (uit de 5.1
opstelling) gebruiken voor stereo met bijvoorbeeld audio cd's.

Wat jij zegt met all channel stereo zou ook wel relaxed zijn, maar weet je zeker
dat dit compleet stereo weergeeft als normale stereo bedoelt? (Als dat zo is het
dus ook oke om de twee rear speakers alleen links of alleen rechts te laten doen).

Ik wil gewoon niet dat het geluid zoals het bedoelt is op de 2 kanaals cd verkracht
wordt door er maar even 5.1 geluid van te simuleren. Wat je bedoelt dat je center
uitstaat zou dat dan ook bevestigen. Als je dit voor me zou willen testen, bijv. met
een cd waarvan je weet hoe hij op normale stereo klinkt, dan zou ik daar al mijn
info uit kunnen vissen! Make me happy :D

En, verder nog opmerkingen over de receiver, positief, negatief?
Altijd interessant om te weten! 8)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wormaap schreef op 16 juni 2004 @ 19:31:
'T kan zijn dat ik je niet 100% volg... Maar je wil dus je fronts in 5.1 en stereo gebruiken :?
Dat kan meestal toch gewoon met een druk op de 5.1/stereo knop? Als in... In stereomode worden alleen je fronts gebruikt, en in 5.1 alles?
Jarlian, heb je alleen een all channel stereo knopje, of ook een enkel stereo
modusje waarin je alleen je fronts gebruikt...? In principe maakt het niet heel
veel uit, zolang het stereo geluid maar gegarandeert kan worden :)

(zie mn info voor msn adresje :D)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:06
Je kunt ook gewoon instellen dat je alleen beide fronts in stereo gebruikt, dit kun je zelf default instellen per bron (wel, iig met mijn JVC receiver). Zo heb ik b.v ingesteld dat wanneer m'n DVD speler de bron is het zaakje full surround draait i.v.m. films. Selecteer ik CD/Geluidskaart etc. dan draait 't zaakje in stereo met alleen beide fronts. En anders is het een kwestie van een, twee maal op een knopje drukken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 17 juni 2004 @ 08:07:
Je kunt ook gewoon instellen dat je alleen beide fronts in stereo gebruikt, dit kun je zelf default instellen per bron (wel, iig met mijn JVC receiver). Zo heb ik b.v ingesteld dat wanneer m'n DVD speler de bron is het zaakje full surround draait i.v.m. films. Selecteer ik CD/Geluidskaart etc. dan draait 't zaakje in stereo met alleen beide fronts. En anders is het een kwestie van een, twee maal op een knopje drukken :)
Twee keer, oef. Hard times. Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn met deze
receiver van de andere GoT'ter. Jarlian, waar zit je? B)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben dan wel niet Jarlian, maar heb zelf ook de 6042.
TS kan gewoon met 1 druk op de knop ALLE DSP en Surround zooi uitschakelen (linksonder bij het display, midden op de remote) als hij in stereo wil luisteren.

Ik weet niet wat voor speakers TS heeft, gebruik zelf de JVC sp-100 serie met een JVC sub. Heb een kamer van +- 20 vierkante meter en kan je zeggen dat het erg leuk klinkt als combinatie.

En zoals een andere tweaker hier al zei, je kunt per bron een default setting opgeven hoe hij het geluid moet weergeven. Ik gebruik zelf de tuner in stereo mode, CD in all-channel stereo en DVD (digital uiteraard) in Surround.

[edit]
andere tweaker is Abbadon _/-\o_ .. sorry!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verder nog positieve/negatieve notes op dit stukje hardware?
Gebruik? etc? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben zeer content met het apparaat gezien de prijs.

Bied voldoende mogelijkheden om een simpele home-cinema op te zetten, is met de door mij gebruikte speakers mans genoeg om ruzie met de halve straat te krijgen >:) . Tot nu toe geen problemen ermee gehad, gebruik hem in combinatie met een LG DVD-6184 slimline DVD speler. Ben van plan de pc (met Creative Live 1024) eraan te koppelen via de digitale ingang.

Minpuntje is wel, onder volume standje 12 is hij een beetje dof aangaande het geluid, gelukkig heb ik hem meestal op 15+ staan. Standje 12 is net nog te doen als achtergrondgeluid, erboven wordt het praten al wat harder in de kamer :+ .

Echt een aanrader. Als je de video-mogelijkheden niet nodig bent, kun je trouwens ook voor een 5040/5042 serie gaan, gebruikt dezelfde eindtrappen en DSP .

[EDIT]
In het gebruik is het (na goed instellen) een fijne receiver. Door de defaultsettings voor iedere bron 1 keer in te stellen blijft hij altijd dat doen wat jij wilt. Het van zender veranderen via de remote is wel een crime maar schijnt JVC eigen te zijn (had hiervoor Aiwa, Kenwood en erg oude Sony). Je moet namelijk het nummer van de preset intoetsen ipv met een knopje 1 positie op of terug te gaan.
Aansluitingen voor de speakers zijn de gewone klemmen! Op internet heb ik al een paar keer de fout gezien dat er schroefaansluitingen op zouden zitten maar dit is dus echt niet zo! Meer als 1.5mm2 erin steken lukt je dus echt niet!
Erg handige functies zijn de "midnight mode" (hiermee verander je de dynamiek instellingen waardoor je minder lage tonen en zachtere hoge tonen krijgt, handig als je een klein kind hebt van 15 maanden die zijn ledikantje boven de woonkamer heeft staan). Een ander leuke gimmick is de dimmerfunctie van het display (is het display niet zo fel, leuk als je een film kijkt op de ernaast staande tv zoals in mijn geval). En ook leuk : bass-boost!!!! op een DTS-receiver .. in de categorie : hoe krijg ik mijn subwoofer zo snel mogelijk over de zeik :D .

Speakersetup is ontzettend noob-proof : aantal speakers van 2.0 tot 5.1 , kamer small, medium of large, speakersize small, medium of large en klaar. Voor de control-freaks hier :9 , je kunt per speaker de afstand tot de sweet-spot opgeven in stappen van 30 cm.

Zou ik cijfers moeten geven : geluid 9/10 , design 9/10, functies 8/10, bediening 9/10

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat zijn nog eens reacties waar je wat aan hebt :D
Thanks!
Pagina: 1