Welke onderdelen voor zwaar stabiel systeem?

Pagina: 1
Acties:

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:19

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Binnenkort ga ik mijn BP6 plus dual seldry@550 inruilen voor een nieuw mobo+mem+cpu+cooler.

Mijn vraag is nu, welke?
Ik heb een aantal eisen opgesteld, maar omdat ik de laatste ontwikkelingen van afgelopen halfjaar gemist heb op dit gebied vraag ik het jullie:

1. Stabiel mobo, zonder overklokmogelijkheden (hoeft niet, mag wel)
2. Goede stabiele chipset KT133A al te koop?
3. Onboard ATA100 RAID
4. Eventueel onboard (U160)SCSI, niet noodzakelijk
5. Socket A mobo
6. Hoeft geen ISA op te zitten
7. Sound mag eventueel onboard, hoeft niet
8. welke processor? als ik in de pricewatch kijk zie ik:
Duron 800 voor iets als 280,--
Thunderbird 800 voor iets van 380,--

Als ik niet ga overklokken is dat dan dat 100,-- verschil waard?
9. geheugen minimaal 256MB PC133

Kortom een goed, degelijk, snel en uiteraard stabiel (niet zoals mijn BP6 dus) moederbord!

Wat zouden jullie kiezen?

Budget maakt nog niet zo veel uit, zolang het binnen de perken blijft (dus geen mobo's van 1500,-- dus ;) ) Oja Thunderbird/Duron hoeft niet veel sneller te zijn dan bijvoorbeld 800, dus geen 1200GHz of iets dergelijks!

Roept U maar! :9~

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

Het hangt natuurlijk niet alleen van de hardware af, maar ook van de software. Gebruik in ieder geval software die al wat langer op de markt is en waar de bugs uit zijn, zoals win98SE of win2000 en als je een ander OS wil neem dan Linux. Dit geldt ook voor de hardware.

1. Stabiel mobo is bijvoorbeeld de asus A7v(heeft ata 100 zonder raid) of een MSI k7T normaal, de tweede versie met oc-mogelijkheden is wel eens onstabiel. Of tie raid heeft weet ik niet, maar anders moet je de abit KT7-Raid nemen.

2.Chipset van via is stabiel genoeg, installeer wel de nieuwe via 4 in 1 drivers voor de beste resultaten.

3.Zie 1, alleen de abit heeft ingebouwde raidfunctie, een msi mobo (bij computerland gesignaleerd) heeft het ook en is 100 piek goedkoper dan de abit.

4.SCSI kaart zou ik gewoon los kopen, maar je moet het niet voor harddisken gebruiken, anders heb je geen reet aan de raid functie. Dat zal dan voor je cd-rom spelers worden.

5. Ik ging al uit van Socket a, op de rest heb ik me nog niet veel verdiept, maar AMD heeft gewoon de beste prijs kwaliteit verhouding.

6. Meeste moderne mobo's hebben geen ISA, maar het kan voor wat oudere kaarten wel leuk zijn. Meestal is er een PCI en ISA slot geshared, zodat je zelf mag kiezen. Je moet maar even de specs van die borden bekijken.

7. MSI heeft vaak sound onboard de abit en asus niet. Maar het geluid ervan is slecht, dus kan je beter gewoon een losse geluidskaart kopen. PCI sloten genoeg.

8. Het hangt ervan af wat je gaat doen met alles, persoonlijk zou ik voor de thunderbird gaan als je toch niet gaat OC-en. Heeft toch een iets betere preformance en is het meergeld wel waard. Ook leuk is de TB 1000.

9. Wil je goed geheugen hebben, dan moet je geen merkloos nemen, maar echt goed geheugen. Geef wat geld uit en neem infineon of dane-elec, dat is goed en toch nog redelijk betaalbaar. Het hangt van je budget af wat je neemt, je moet maar in de pricewatch kijken.

Ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb. Als je vragen heb stel die dan maar, ik verveel me toch. O ja voor raid moet je natuurlijk ook nieuwe schijven kopen, of je moet al twee gelijkwaardige hebben (of meer, twee is minimaal).

Een bedankje voor de uitgebreide antwoorden is wel gepast (>:))

Verwijderd

Als je op zoek bent naar een superstabiel systeem, neem dan een moederbord met een BX chipset, zoals die van Asus en een Intel CPU.

Grtzzz

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 10:36
de via chipsets zijn alles behalve stabiel te noemen. alleen na veel zwoegen en zweten kan je hem wel stabiel krijgen (bij mij crasht ie nooit!!).
maar als je zonder gezeik een beetje stabiel systeem wil, ben je nogsteeds het beste af met een intel bx. ok, is beetje verouderd, maar een p3 900 moet er nog wel op kunnen denk ik.

als je toch een amd neemt (wijze keus) neem dan de msi k7t pro 2a.
dit is zo'n beetje het stabielste bord.

wil je ook gaan overclocken, dan is een abit kt7 ook wel aardig (heb ik zelf).

verder moet je proberen geen sblive te nemen, dat voorkomt een hoop problemas.

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:52

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Als je buget geen reet uit maakt zou ik 100% voor een Intel gaan. Prijs is dan wel ietsje duurder maar Stabiel is het wel.. Hangt er van af wat je stabiel vindt ? als je het gaat gebruiken voor een server die 24/7/365 aan moet staan zou ik toch maar gokken op Intel.. Bedoel je stabiel om er spelletjes op te spelen beetje op de branden etc.. Dan boeit het geen hol, Dan zou ik een amd kiezen voor de betere prijs. Bericht hiero boven sluit ik me dan mee aan. Veel suc6

http://www.xbmcfreak.nl/

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:47

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

de via chipsets zijn alles behalve stabiel te noemen. alleen na veel zwoegen en zweten kan je hem wel stabiel krijgen
Gewoon de drivers installeren en dan werkt een VIA chipset probleemloos, tenzij je een zeldzaam brak exemplaar hebt (ik hier 19 dagen Win2k uptime met KX133 chipset).

Verwijderd

Zwaar stabiel ?
Dan geen VIA chipsets of AMD producten.
Beproeft mobo zoals P3BF of CUSL2, Intel proc. Adaptec SCSI. Tenminste als je serieus bent over stabiliteit wat voor mij gelijk staat aan een server.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:47

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

als je het gaat gebruiken voor een server die 24/7/365 aan moet staan zou ik toch maar gokken op Intel..
Het grootste probleem met alternatieve chipsets is meestal de AGP poort. Die wordt in een server nauwelijks gebruikt, dus vormt ook geen probleem.

Appie met AMD 750 chipset: 92 dagen uptime
Appie met KT133 chipset: nu al 14 dagen uptime

Je kunt er gewoon een server op draaien.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 10:36
Op vrijdag 22 december 2000 20:05 schreef Femme het volgende:

[..]
Gewoon de drivers installeren en dan werkt een VIA chipset probleemloos, tenzij je een zeldzaam brak exemplaar hebt (ik hier 19 dagen Win2k uptime met KX133 chipset).
ok, maar als femme zijnde moet je toch wel weten hoeveel mensen hier maanden mee aan het zwoegen zijn geweest (waaronder ikzelf).

Verwijderd

Als je echt een heel erg stabiel systeem wil zou ik niet voor een via chipset gaan.

De Intel chipsets zijn vele malen beter, veel langer in de roulatie en stabieler. Allicht dat je een maand uptime haalt met de via chipset. Maar ik denk dat een jaar lastiger wordt, het is toch nog steeds waarschijnlijker dat de via chipset toch ergens een foutje maakt - als je gelukt hebt is het slechts een applicatie die er aan onderdoor gaat, als je pecht hebt je hele systeem - dan dat de intel chipset in de fout gaat.

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat dis dit voor een gelul dat aleen intel chipsets stabiel zijn.

Verwijderd

Als je geen drivers kunt installeren moet je de BX kiezen, anders kun je ook de VIA chipset kiezen.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 21:30

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik weet niet hoe het met de huidige boarden is, maar ik heb ERG goede ervaringen met Asus borden. Ik heb in het socket7 tijdperk een Asus P55T2P4 gehad, en heb nu een Asus P2B...beiden zo stabiel als een huis, ook overgeclocked.

Maar then again...ik weet niet hoe het tegenwoordig is...heb al 2.5 jaar de P2B :) (met bijbehorende Pentium II :r )

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ga maar voor een Epox mobo.
Zeer stabiel.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Zoveel mogelijk AOpen, hoef je niet veel na te denken en geheid dat het stabiel loopt

Verwijderd

Sorry hoor Femme, maar je wil toch niet zeggen dat VIA goeie chipsets maakt.

Ik ben zelf nogal Inhel hater :), maar wil je echt een super betrouwbaar systeem, pak dan een combi van P3@100 Mhz(dus geen 133 Mhz), met een Asus CUBX mobo, 128 MB Infineon, SB 128 PCI. Als Cooler kun je een Coolermaster DP5-6H51 kopen, lekker cheap, maar koelt perfect(Als je een Boxed CPU krijgt, de Intel ofcuz nemen).

Verwijderd

Als je een superstabiel systeem wil moet je juist net doen of je wil overclocken, dus extra koeling, goed geheugen, enz. En dan niet overclocken. Dan is je systeem nog stabiel als het 40 graden buiten is.

Verwijderd

Als je op zoek bent naar een superstabiel systeem, neem dan een moederbord met een BX chipset, zoals die van Asus en een Intel CPU.
Grtzzz
Tell 'em Gert-Jan >:)

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Mensen allemaal bedankt voor de replys en zeker:

Bendertino
Een echte AMD fan

Ik zal even wat extra info geven en wat uitspraken afzwakken.

Als OS gebruik ik (uiteraard) Win2k server dat ik nu ook gebruik, lekker stabiel als platform, en leerzaam voor werk/opleiding.

De PC waar het om gaat is een 24/7 server/desktop, oftewel hij staat (normaliter) altijd aan en ik werk er ook op!

Werk, dat ik er op doe, internetten, beetje webdesign, Quake2 (als enige spelletje) en nog meer, valt op zich best mee.

Ik wilde die eventuele onboard SCSI gebruiken voor een snelle opstart/OS schijf, bijvoorbeeld een 4,5 of 9,1 SCSI 10K schijfje

De ATA100 RAID wordt in een later stadium gebruikt voor dataopslag, oftewel de rest van de gebruikte ruimte. Momenteel heb ik al 1 IBM 45GB ata100, daar zal er later wel een bijkomen :9~

Momenteel heb ik een BP6 en anderhalf jaar geleden, toen ik um kocht, als een van de eerste in Nederland heb ik er zoveel tijd in moeten teken, om dat kutbord beetje stabiel te krijgen....elke week BIOS flashen, BX heatsink gevlakt/polijst, Golden Orbs erop gemodificeerd, CPU's gelapt etc. Dara heb ik dus totaal geen zin meer in. En als ik nu het nieuwste BIOS erin zet, heb ik zweer die zware instabiliteitsproblemen met die onboard Highpoint controller. Mijn IBM draait momenteel gewoon op de andere EIDE controller.

Verder heb ik nog wat SCSI-apparatuur (extern), namelijk Plextor cdrom + brander en weer in ene losse behuizing een DDS-DAT-streamer. Ik weet niet of dit allemaal op de zelfde (snelle) SCSI-controller/kaart aan te sluiten is? Zonder dat er performanceverlies is....

Ik las laatst een review van de MSI K7t Master, met optioneel U160 onboard, maar zonder ATA-100 RAID helaas :( Dat leek me wel leuk bordje, beetje duur, maar goed!

Zou er verder kwalitatief veel verschil zitten tussen een MSI en een Abit bordje met vergelijkbare specs?

Laatste vraag: Die Abit Kt7 raid, die heeft toch ook zo'n (brakke) Highpoint controller, als ik nu op mijn BP6 heb zitten, of niet? Tis wel ene nieuwe versie, maar is ie er ook stabieler op geworden?

Oja, iemand nog bP6+ 2seldry's@550 met Golden Orbs nodig :P

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Welke Socket A mobo's hebben een (promise) uata 100 RAID controller, dus geen Highpoint?

Verwijderd

Waarom zou Inteelt wel stabiel zijn en AMD niet??? Wie dat zegt heeft dus ECHT GEEN verstand van puters.
AMD is even stabiel als Inteelt. Ik heb nu een T-bird op een Abit KT-7 RAID en die is dus gewoon rete stabiel.
Goede drivers en goede hardware er in.

En niet gelijk de nieuwste shit nemen als hij uit is. Dan is het niet altijd goed en stabiel. Wacht een poosje en koop dan een nieuwere revisie.

Als je je systeem aan het bouwen en hij werkt niet helemaal goed en is onstabiel. Haal er dan eens wat onderdelen uit en gaan dan nog eens kijken. Grote kans dat 1 onderdeel een fout veroorzaak. En als hij dan onstabiel is is het toch weer altijd de CPU!! Dat is gewoon dom en zielig om te zeggen. Een PC bestaat uit MEER onderdelen dan een CPU alleen. Een mobo, ram, grafix, sound, nic you name it.
Dus : Eerst kijken, dan zeiken.

AMD is goed, stabiel en snel?? En heeft een betere prijs dan Inteelt.

Verwijderd

Op zaterdag 23 december 2000 11:20 schreef -MiKe- het volgende:

[..]
Tell 'em Gert-Jan >:)
Damn, ik wordt hier vet geschaduwed.
No one is save for De Roon P.I.

Grtzzz
Pagina: 1