Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 16:42:
Hallo,
Ik wil een digitale camera kopen, alleen ik weet niet welke.
De foto's die er mee gemaakt moet worden zijn vooral foto's in het donker...in theaters, optredens, tijdens uitgaan etc.
Ik weet dat ik op de ISO-waarde moet letten (als het goed is) maar hoeveel moet deze dan ong. zijn??
Verder moet de camera ook snel foto's maken, omdat ik tijdens dansoptredens e.d. foto's wil maken. En bij mijn oude digitale fotocamera duurt het toch wel even wanneer je op de knop drukt en de foto daadwerkelijk genomen wordt.
Ik weet dus niet waarnaar je moet kijken om daar op te letten??
Edit: excuses
Ik zie net dat ik in het
250-
500 euro topic te lezen zit, en niet in het
500-1000 euro topic. Als je niet bereid bent om meer geld dan
500 euro uit te geven, hoef je het onderstaande eigenlijk niet te lezen, en kun je een nieuwe camera redelijk vergeten. Hetgeen jij wilt is voor
250-
500 euro niet te krijgen.

Voor
500-1000 euro echter wel. (Geen perfect materiaal, maar wel te doen.)
Je wilt:
Focus / shuttersnelheid
Goed gebruik van hoge ISO-waarden zonder veel ruis.
Een van de snelste camera's met lichtsterke lens (F/2.0 max) is de Sony F717 voor ongeveer 550 tot 600 euro. Een andere goede optie is de Dimage A1 (F/2.8 max, maar met stabilisator, die iets langere sluitertijden toelaat). Deze camera kost 600-650 euro.
Beide camera's zijn de snelsten in de compact klasse, met een shutterlag van 0.6 seconden als je de knop indrukt. Als de camera in is "geprimed" (de sluiterknop half ingedruikt, waardoor er is scherpgesteld en de belichting is geregeld), halen ze beiden ongeveer 0.2 seconden. Sneller zul je met compacts niet snel zien.
Hoge ISO waardes kun je bij beiden vergeten. ISO 400 is nog wel te gebruiken als je op 10x15 gaat afdrukken, maar op ISO 800 is de ruis verschrikkelijk hoog.
Goedkoopste oplossing om beide doelen te bereiken: een Canon 300D met een lichtsterke lens. De body zit rond de 800 euro, en een 50mm prime (niet-zoom lens) met F/1.8 kost je 100 euro. Een EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM heeft niet zoveel lichtsterkte (F/3.5), maar wel stabilisatie. Je kunt deze stabilisatie in combinatie met hoge ISO's uitbuiten. Deze lens kost ongeveer 520 euro. De 300D spiegelreflex is trouwens qua shutterlag een redelijk stuk (merkbaar) sneller dan deze beide compacts.
De lichtsterkte van de 50mm F/1.8 is onovertroffen voor zijn prijs. De 50mm wordt door de 1.6 cropfactor een 80mm lens, en de 28-135 wordt een 42-216mm lens. Je hebt dan totaal geen groothoek. Daarvoor zou je weer een extra lens nodig hebben.
Als je geen zoom nodig hebt, is de Canon 300D + 50mm F/1.8 onovertroffen voor de prijs die het je kost; rond de 900 euro. Dan heb je een spiegelreflex, en een mooie lens, en een goede basis. Je kunt Canon lenzen gaan aanschaffen en dan een keer je body opwaarderen. Wil je wel zoomen, dan is de genoemde EF 28-135mm IS een redelijke keuze. (Er zijn er ook met F/2.8, maar die lopen tot over de 1100 euro.)
De keuze is aan jou: een compact zoals de A1 of F717 heeft met een een groot lensbereik (37-190mm voor de F717, en 28-200 voor de A1) en is een "alles in een camera". Hoewel groot, classeren ze beiden nog als compact. Dat kost je rond de 600 euro. Hoge ISO's boven de 400 kun je zwaar vergeten. Beide camera's zijn snel, maar niet zo snel als een spiegelreflex qua shutterlag.
De andere keuze is dus de 300D met 50mm F/1.8 of EF 28-135mm IS, liggend tussen de 900 en 1400 euro. Duurder, maar wel een betere basis als je mocht willen verderbouwen aan je arsenaal. (Als je het geld hebt. Ik heb het op het moment niet, anders zou ik dit wel doen.) Hoge ISO's, tot 1600 toe zijn geen probleem. Deze camera is wél aardig snel.
Succes met je keuze.
[
Voor 22% gewijzigd door
Verwijderd op 27-08-2004 23:25
]