Ik heb even een vraagje over digitale camcorders. Ik weet niet of dit wel de goeie topic is. Ik heb wel de search gebruikt en kwam hier terecht. Mocht het fout of wat dan ook mijn excuses alvast. Ook moet ik er bij zeggen dat ik er niet veel verstand van heb. Ik heb op internet ook al gezocht, maar daar werd ik niet echt wijzer op. Ik zoek een (goeie) digitale camcorder van rond de 500 a 600 euro. Het liefste dat hij opneemt met een SD-schijfje en niet met een HI8 tape. Ook moet er een apart uitklapbaar scherm bij zitten zeg maar. Tegenwoordig zit dat bijna op elk camcorder volgens mij. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Verwijderd
Video opnemen op een SD-schijfje gaat dus nietVerwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 11:44:
Het liefste dat hij opneemt met een SD-schijfje en niet met een HI8 tape.
Mijn ervaring heeft geleerd dat de SD-schijfjes puur worden gebruikt om foto's op te slaan, voor goed bewegend video moet je nog steeds bandjes gebruiken: mini DV.
Er is erg veel op de markt in erg veel verschillende prijsclassen, formaten ed. Zorg dus eerst dat je weet wat je wilt en ga dan eens idd bij kieskeurig.nl kijken.
Als ik nog wat tips mag geven.
Een dv-in aansluiting is erg handig, dan kan je met firewire weer beelden op je bandje terugzetten (heeft z'n voordelen, maar is geen must).
Een video-in is ook best handig, dan kan je je camera ook gebruiken om analoge signalen te digitaliseren (heb ikzelf geen ervaring mee btw).
De grotere camera's zijn handig ivm de stabiliteit, kleinere zijn makkelijker om mee te nemen
Meeste camera's hebben wel externe schermpjes, dus dat zal het probleem niet zijn.
IMO weet je nog niet goed wat je wilt en zul je toch zelf eerst wat research moeten doen voordat wij je verder kunnen helpen. Ik wil je wel één aanraden, maar wie zegt dat het in je prijs/kwaliteits klasse valt?
edit: je had dus wel een prijs aangegeven... niet goed gelezen.
Er is erg veel op de markt in erg veel verschillende prijsclassen, formaten ed. Zorg dus eerst dat je weet wat je wilt en ga dan eens idd bij kieskeurig.nl kijken.
Als ik nog wat tips mag geven.
Een dv-in aansluiting is erg handig, dan kan je met firewire weer beelden op je bandje terugzetten (heeft z'n voordelen, maar is geen must).
Een video-in is ook best handig, dan kan je je camera ook gebruiken om analoge signalen te digitaliseren (heb ikzelf geen ervaring mee btw).
De grotere camera's zijn handig ivm de stabiliteit, kleinere zijn makkelijker om mee te nemen
Meeste camera's hebben wel externe schermpjes, dus dat zal het probleem niet zijn.
IMO weet je nog niet goed wat je wilt en zul je toch zelf eerst wat research moeten doen voordat wij je verder kunnen helpen. Ik wil je wel één aanraden, maar wie zegt dat het in je prijs/kwaliteits klasse valt?
edit: je had dus wel een prijs aangegeven... niet goed gelezen.
[ Voor 5% gewijzigd door jevn op 16-06-2004 11:51 ]
ik had geloof ergens gelezen dat een JVC camcorder dat wel kon. Er zat geloof ik standaard 8 mb bij ofzo en ik neem dan aan dat ik kan uitbreiden
Verwijderd
Het gaat ook wel (denk bijvoorbeeld ook aan de digitale fotocamera's die filmpjes kunnen opnemen), maar ik bedoel ermee te zeggen dat het 'niet gaat' omdat zo'n kaartje al snel vol zit en bovendien de kwaliteit zwaar tegen valt.Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 11:51:
[...]
ik had geloof ergens gelezen dat een JVC camcorder dat wel kon. Er zat geloof ik standaard 8 mb bij ofzo en ik neem dan aan dat ik kan uitbreiden
kijk nu ben ik tenminste weer iets wijzer op geworden. bedankt voor jullie reply's. ik ga even op kieskeurig.nl kijken en mocht ik nog vragen hebben kom ik er weer op terug
thnx
thnx
Verwijderd
Er zijn wel digitale camera's waarmee je niet alleen kunt filmen, maar ook foto's mee kunt maken. Deze slaan de foto's soms op, op een digitaal medium zoals een MemoryStick. Misschien dat er ook camera's zijn die de foto's opslaan op een SD-kaart.
Er zijn geen camera's die op SD kunnen opnemen op dezelfde kwaliteit als een DV of HI-8.
Als je al kan opslaan , dan is dan op 320x240 met 15 frames per seconden of iets dergelijks. Iig geen 720x576 bij 25 fps, zoals gebruikelijk.
Er zijn inmiddels wel camera's waarmee je direct op DVD kan filmen. Maar dat redt je niet onder de 600 euro.
Als je zoekt over digitale camera's in het algemeen, kan je in de search 's ff zoeken naar 'camera' en 'aximaxi'. Zat te vinden
Als je al kan opslaan , dan is dan op 320x240 met 15 frames per seconden of iets dergelijks. Iig geen 720x576 bij 25 fps, zoals gebruikelijk.
Er zijn inmiddels wel camera's waarmee je direct op DVD kan filmen. Maar dat redt je niet onder de 600 euro.
Als je zoekt over digitale camera's in het algemeen, kan je in de search 's ff zoeken naar 'camera' en 'aximaxi'. Zat te vinden
[Hier had mijn handtekening kunnen staan]
wat eigenlijk het belangerijkste is dat ik mijn gefilmde materiaal op kan slaan op mij pc en eventueel bewerken en/of afspelen. daardoor lijkt mijn zo'n schijfje handiger. ik was niet echt duidelijk bij mijn eerste post. kijk als het met een bijv. hi8 tape ook kan maakt het mij ook niet uit. dat is volgens nog goedkoper.
dat van de dvd filmen dat weet ik. het lijkt misschien wel aantrekkelijk maar voor zover ik het begrijp kan je maar 1 keer filmen met zo'n dvd-schijfje. dus alles wat je film wordt ook direct opgeslagen en niet zoals bij tape dat je erover heen kunt filmen. volgens mij hoorAxiMaxi schreef op 16 juni 2004 @ 12:06:
Er zijn geen camera's die op SD kunnen opnemen op dezelfde kwaliteit als een DV of HI-8.
Verwijderd
Het budget bepaald je wensen, volgens mij kun je de reclamefolder van iedere electronicaboer open slaan en iets uit kiezen.
nou ik heb even kieskeurig door gezocht en heb er nu 6 kandidaten. boven aan staat de JVC GR-DX35. hij heeft eigenlijk alles wat ik zoek en de formaat spreek mij zeer aan.
Verwijderd
MiniDV is vrij populair en makkelijk naar je pc te transporteren om te bewerken. Enige probleem bij deze camera's is meestal dat je het motortje van het DV-bandje hoort draaien bij het opnemen als het wat stil is. Voor de rest veel mogelijkeden, veel keus en kwaliteit met MiniDV.
Ook als je DVD+/-RW gebruikt? Of werken die niet in die dingen?Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 12:11:
[...]
dat van de dvd filmen dat weet ik. het lijkt misschien wel aantrekkelijk maar voor zover ik het begrijp kan je maar 1 keer filmen met zo'n dvd-schijfje. dus alles wat je film wordt ook direct opgeslagen en niet zoals bij tape dat je erover heen kunt filmen. volgens mij hoor
Nja... kan je oplossen door een microfoon apart te nemen, op enige afstand van de camera.Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 12:49:
Enige probleem bij deze camera's is meestal dat je het motortje van het DV-bandje hoort draaien bij het opnemen als het wat stil is.
Dat kan niet, wantVerwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 12:17:
heeft er iemand een goede tip naar aanleiding van wat ik had gepost? en zo van: "ja die moet je hebben, dat is precies wat je zoekt"
1) je hebt geen ervaring met camera's, dus je weet niet wat je echt fijn/goed danwel slecht/nutteloos vindt;
2) er zijn meerdere camera's die nagenoeg identiek zijn, qua functies
3) budget is bepalend, maar de prijzen schommelen c.q. dalen met de dag
4) wat de ene persoon goed vindt, kan een ander juist slecht vinden
[ Voor 58% gewijzigd door AxiMaxi op 16-06-2004 23:10 . Reden: 3e reactie ]
1. Volgens zijn er op dit moment geen RW disk verkrijgbaar daarvoor.AxiMaxi schreef op 16 juni 2004 @ 23:05:
[...]
Ook als je DVD+/-RW gebruikt? Of werken die niet in die dingen?
[...]
Nja... kan je oplossen door een microfoon apart te nemen, op enige afstand van de camera.
[...]
Dat kan niet, want
1) je hebt geen ervaring met camera's, dus je weet niet wat je echt fijn/goed danwel slecht/nutteloos vindt;
2) er zijn meerdere camera's die nagenoeg identiek zijn, qua functies
3) budget is bepalend, maar de prijzen schommelen c.q. dalen met de dag
4) wat de ene persoon goed vindt, kan een ander juist slecht vinden
2. Dat geluid maakt niet uit. Het is niet zo dat ik in de natuur naar vogeltjes ga lopen filmen ofzo.
3. Waarom zou dat niet kunnen? als je er verstand van heb, zou je juist een tip kunnen geven. waarom zou ik anders hier om een tip vragen? omdat ik aan neem dat als mensen hierop gaan reageren dat ze er toch wel verstand van dat soort dingen hebben. sorry hoor maar ik jou antwoord een beetje makkelijk en dom.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 08:29 ]
Er zijn ook wel andere situaties dan in de natuur. Gewoon in een stille omgeving kan je het motortje vaak al horen, zeker als je snel in- danwel uitzoomt. Of je het storend vind, is een tweede. Maar je hoort het echt.Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 08:10:
[...]
2. Dat geluid maakt niet uit. Het is niet zo dat ik in de natuur naar vogeltjes ga lopen filmen ofzo.
Tips zijn altijd mogelijk, maar het is echt niet mogelijk om te zeggen dat je precies die camera moet kopen.3. Waarom zou dat niet kunnen? als je er verstand van heb, zou je juist een tip kunnen geven. waarom zou ik anders hier om een tip vragen? omdat ik aan neem dat als mensen hierop gaan reageren dat ze er toch wel verstand van dat soort dingen hebben. sorry hoor maar ik jou antwoord een beetje makkelijk en dom.
Mijn antwoord is hier misschien makkelijk, maar daar moet je dan wel even bij bedenken dat ik een zoek-tip gaf (bij deze nogmaals, nu met link). Daarmee kom je bij zeker 8 threads waar ik samen met andere camera-eigenaren nagenoeg alle tips opsom waarmee je allicht een eerste keuze kan maken. Daarna kan je altijd nog 's een aantal specifieke camera's noemen met de vraag of daar wellicht nog opmerkingen over zijn.
Echt, het is nu niet mogelijk om 1 of zelfs maar 3 camera's op te noemen die precies aan jouw wensen voldoen. Er zijn er eenvoudigweg teveel die in de buurt komen.
Zoals vaker gezegd is in GoT: ga ook eens naar de winkel en oriënteer je daar.
De opmerking dat mijn antwoord dom zou zijn, vind ik een toevoeging die de goede verstandhouding een beetje onder druk zet
Maar ja als dat op alle camera’s zijn, dan maakt dat ook niet meer uit. Als het niet super hard is kan ik er wel mee leven.Er zijn ook wel andere situaties dan in de natuur. Gewoon in een stille omgeving kan je het motortje vaak al horen, zeker als je snel in- danwel uitzoomt. Of je het storend vind, is een tweede. Maar je hoort het echt.
Misschien was mijn voorbeeld van “ja die moet je kopen, die is echt iets voor jou” verkeerd, maar dan nog. Mijn hoofdinstantie was het vragen om een tip en die kan je in alle gevallen geven omgeacht wat dan ook. Uit eigen ervaring, ervaring van andere, bladen of tv. Als jij zou hebben geantwoord met bijv. “ja de …… …… is echt goed, die is echt iets voor jou, die moet je echt kopen” dan ging ik hem nog niet klakkeloos kopen. Dan zou als nog op internet zoeken en dan nog een keer in de winkel bekijken. Als je goed had gelezen had ik na mijn post met “zoek een tip” nog iets anders gepost met dat ik al 6 camcorder op het oog heb. Ik snap ook wel dat het onmogelijk is om een type aan te geven die exact overeenkomt met mijn eisen, dat verwacht ik zelf niet eens. Ik stoorde me voornamelijk aan jou openingszin “dat kan niet”, maar dat is nog geen reden om jou antwoord dom te noemen. Mijn excuses hiervoor.Tips zijn altijd mogelijk, maar het is echt niet mogelijk om te zeggen dat je precies die camera moet kopen.
Mijn antwoord is hier misschien makkelijk, maar daar moet je dan wel even bij bedenken dat ik een zoek-tip gaf (bij deze nogmaals, nu met link). Daarmee kom je bij zeker 8 threads waar ik samen met andere camera-eigenaren nagenoeg alle tips opsom waarmee je allicht een eerste keuze kan maken. Daarna kan je altijd nog 's een aantal specifieke camera's noemen met de vraag of daar wellicht nog opmerkingen over zijn.
Echt, het is nu niet mogelijk om 1 of zelfs maar 3 camera's op te noemen die precies aan jouw wensen voldoen. Er zijn er eenvoudigweg teveel die in de buurt komen.
Zoals vaker gezegd is in GoT: ga ook eens naar de winkel en oriënteer je daar.
De opmerking dat mijn antwoord dom zou zijn, vind ik een toevoeging die de goede verstandhouding een beetje onder druk zet
Verwijderd
Kijk eens op www.camcorderinfo.com, daar kan je vast wel wat nuttige informatie vinden. Vooral de buyers guide met een bepaald budget daaraan gekoppeld is interessant. In jouw budgetgroep lijken de Sony's te overheersen overigens. Ik heb laatst een Sony DCR-HC30 gekocht en ben daar zeer tevreden over...
oke dankje. Ik ga daar ook even naar kijken. Ik heb op dit moment een aantal op het oog, maar de JVC GR-DX35 en de JVC GR-DX57 staan bovenaan.Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 11:29:
Kijk eens op www.camcorderinfo.com, daar kan je vast wel wat nuttige informatie vinden. Vooral de buyers guide met een bepaald budget daaraan gekoppeld is interessant. In jouw budgetgroep lijken de Sony's te overheersen overigens. Ik heb laatst een Sony DCR-HC30 gekocht en ben daar zeer tevreden over...
Pagina: 1