Na installatie Fedora Core2 geeft PQMagic foutmeldingen

Pagina: 1
Acties:

• birdofpray
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik heb Fedora Core 2 onlangs geïnstalleerd op mn eigen PC'tje (custom, NEC mobo) maar ondervind wat problemen met de Grub-bootmanager en Partition Magic 8.0. Ik heb 2 HD's; op mijn primaire HD staat een Windows partitie, op de secondaire heb ik een Ext3- en Swap-partitie voor fedora aangemaakt. Ik heb Anaconda Grub in de MBR laten zetten, om zo beide OS'en te kunnen starten.

Na de installatie draaide zowel linux als Windows goed. Problemen begonnen toen ik PQmagic opstarte om de partities wat te wijzigen. Hierbij gaf PQmagic een melding dat de Partitie Table van de primaire HD niet meer fris zou zijn, en dat ik niets meer kon wijzigen aan de partities op de primaire HD. PQmagic geeft een heel skala aan foutcodes (#114; EPBR not positioned at beginning of a cylinder. #120; partition table error found). Ook geeft PQmagic aan dat er data verloren kan gaan e.d.

Vervolgens op de zaak gekeken op een Dell Laptop waar Fedora ook op staat, en al lange tijd zonder problemen werkt, blijkt PQmagic ook hierop de foutmeldingen te geven.

Dus vraag ik me nu af, moet ik me zorgen maken omdat Fedora/Grub de partitie table verkloot/instabiel maakt, of kan PQMagic 8.0 gewoon niet om gaan met deze nieuwe bootloader en kan ik de meldingen negeren?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zie pqmagic wel eens om niks over de zeik gaan, je geeft zelf al aan dat het "lange tijd zonder problemen" werkt, daar lijkt het antwoord op je vraag al bijna in te zitten volgens mij :)

Verwijderd

Repareren met PQmagic is bij mij altijd fout afgelopen.

Zoals blaataaps al aangeeft, niet reparen als die het doet

• birdofpray
Tja, had ik zelf ook al gedacht, het probleem is alleen dat ik graag een beetje vertrouwen in mn systeem heb en niet elke keer angstig loop te backupen.

Zijn er nog goede alternatieven voor PQmagic behalve fdisk (dat gaat iets te snel fout met mijn beperkte linux ervaring)

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Volges mij kan Partition magic 8 niet lekker overweg met de wat nieuwere linux distro's. Bij mij gaf hij na het installeren van SuSE 9.1 Personal aan dat mijn HDD ernstige foute bevatte en geformatteerd moest worden terwijl op diezelfde hdd ook windows geinstalleerd staat 8)7 Hij geeft de disk dan ook aan als "bad" en je kunt er niks meer mee aanvangen in PM

Na het weghalen van de linux partities via gdisk zijn er ineens geen problemen meer :|

Viva la PM zullen we maar zeggen :r

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• birdofpray
-DomiNator- schreef op 16 juni 2004 @ 12:50:
Volges mij kan Partition magic 8 niet lekker overweg met de wat nieuwere linux distro's. Bij mij gaf hij na het installeren van SuSE 9.1 Personal aan dat mijn HDD ernstige foute bevatte en geformatteerd moest worden terwijl op diezelfde hdd ook windows geinstalleerd staat 8)7 Hij geeft de disk dan ook aan als "bad" en je kunt er niks meer mee aanvangen in PM

Na het weghalen van de linux partities via gdisk zijn er ineens geen problemen meer :|

Viva la PM zullen we maar zeggen :r
Vrijwel gelijk aan mijn problemen inderdaad. Dit bevestigt dan mijn vermoeden. Kortom; uninstall PQmagic |:(

Verwijderd

Fout in Fedora Core 2: bug #115980. Een vernedering dat die bug niet is opgelost voordat FC2-final werd gereleased. :X.

• birdofpray
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 19:11:
Fout in Fedora Core 2: bug #115980. Een vernedering dat die bug niet is opgelost voordat FC2-final werd gereleased. :X.
:o WOW, dit is toch wel wat heftiger dan waar het in eerste instantie op leek dan! Ik heb net een recente image terug gezet op de primaire HD, en ik denk dat Grub maar even met zn fikken van mn partities af moet blijven tot dit gefixed is!

Wel een beetje slechte reclame voor deze distro, als je het mij vraagt :r

Kan ik Lilo eenvoudig installeren ipv Grub, of is lilo oud?

Verwijderd

Men weet niet of de fout wel in grub zit. De fout kan net zo goed in de partitioner (onderdeel van de installatie) zitten. Nobody knows... En ik ben te lui om het zelf uit te zoeken (bovendien word ik niet door Red Hat betaald).

• HiddenWolf
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik geloof dat het zit in de manier waarop de 2.6.x kernel omgaat met de harde schijf en het formatteer-proces.

Ik heb geformatteerd met 2.6 versies van Gentto, Debian en FC2, telkens was de harde schijf voor partitionmagic onleesbaar.

Formatteer ik met de 2.4 versie van een distro, waarna ik de installatie afbreek om een 2.6 kernel te installeren, dan worden de partities niet als corrupt aangegeven.

De oplossing voor dit probleem schijnt te zijn dat je de sector-informatie meegeeft aan de installer, hoewel ik dat niet geprobeerd heb.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik durf toch wel te wedden dat de fout niet in PQ magic zit. Ik heb al vaak fouten gehad met dit programma. Zelden tot nooi op een systeem waar ik niet met GNU en Linux op heb zitten kutten.

Grub (en lilo eigenlijk ook) hebben gewoon hun eigen manier om de kernel in werking te zetten. De bootloader is zo gigantisch, dat ie niet eens in het MBR past dit in tegenstelling tot de FreeBSD x86 loader bijvoorbeeld.
Om die reden hebben ze stages uitgevonden. (Als workaround voor het miniscule MBR).
Sectoren worden hierin naar het geheugen gekopieerd. Grub doet dat zelfs met behulp van een filesystem driver en haalt zo kris kras (dus ook zwaar gefragmenteerde kernel images :) ) de juiste data van de hd.).

Deze dingen lijken nogal een verzameling workarrounds voor hoe de x86 ooit ontworpen is. Volgens mij heeft een bedrijf dat een product aanbiedt om meerdere OS-en en filesystems te kunnen draaien meer kennis van dit soort zaken, dan een stel Linux hackers die ms Windows en misschien zelfs x86 liever zien verdwijnen. Zij gebruiken heus geen PQ Magic. De fout kan overigens net zo goed in het partitionerings programma zitten, elke implementatie die je in Linux hiervoor vindt, zal tevens zijn eigen methode hebben. De ene doet het netter dan de andere.

Foutmeldingen van PQ magic kun je over het algemeen probleemloos negeren. In dit geval misschien niet.
Ik prefereer zelf trouwens Lilo boven Grub, geeft minder vaak problemen!

[ Voor 15% gewijzigd door irondog op 17-06-2004 13:05 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

HiddenWolf schreef op 17 juni 2004 @ 11:42:
De oplossing voor dit probleem schijnt te zijn dat je de sector-informatie meegeeft aan de installer, hoewel ik dat niet geprobeerd heb.
Je moet inderdaad expliciet meegeven dat je HD LBA compatible is in de grub/lilo prompt, of zoiets in de BIOS instellen. Na de installatie kun je dat weer terugzetten naar automatic (in de BIOS) of weglaten (prompt). Ben je dat vergeten, dan is je partitietabel dus kapoet. LBA aanzetten (same), partitietabel oipnieuw wegschrijven en dan weer op 'auto' zetten (same) zou het moeten fixen.

Vage bug...

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:12
hmm...

ik heb ook iets raars meegemaakt... naja, m'n neef eigenlijk. een ntfs-partitie en een xfs-partitie (voor z'n knoppix) konden elkaar niet verdragen ofzo :/

volgende install de partities maar in windows maken en converteren naar 82/83 met fdisk ofzo :)

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

Pagina: 1