Router knalt er uit door comps.

Pagina: 1
Acties:

• leftbird
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik heb het volgende probleem.

Heb hier een netwerk liggen met een chello internet verbinding, een router die naar een hub loopt en daar na een wifi ap.

op de router zitten 2 comps en de uplink naar de hub.
op de hub zitten 2 comps en de wifi ap.
op de wifi ap zitten 1 comp en een laptop.

Nou heeft dit hele zooitje het altijd goed gedaan tot..... nu

als ik nu alles er op zet knalt de router er uit. (ik monitor dit met look@lan)
Ik krijg alleen nog maar 2 comps op het netwerk. als ik er 1 bij zet knalt de router er uit. Het maakt niet uit welke comp of laptop ik er bij hang.

Dus de situatie is nu zo 1 router waar 1 comp op zit 1 hub waar ook 1 comp op zit en de wifi ap.

Mijn vraag is hoe kan ik er achter komen waarom de router er uit knalt (met look@lan zie ik alleen dat die er uit knalt en niet waarom)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:59

Super_ik

haklust!

merk/model vd router?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• leftbird
sitecom 4s router.
sitecom ln-109 hub
linksys 54 wifi ap

Verwijderd

Wat gebeurt er? Waar knalt die router uit? Uit je meterkast?

Bij dit soort dingen moet je niet aankomen met vage omschrijvingen en eigen conclusies, maar je waarnemingen vermelden.

• leftbird
Bah bah eindelijk gevonden. SDBOT.worm.gen.i virus op comps die geen internet verbinding hebben maar wel een netwerkverbinding.

Hoe dit virus nou langs de virus scanner is gekomen weet ik ook niet (zal wel via floppy of usb zijn gegaan)

Maar de comps 3 stuks die geinfecteerd waren probeerde constant internet connectie's te maken terwijl ze geen internet verbinding hadden, en hier kon die router dus niet tegen.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 15:33

ralpje

Deugpopje

Virus is waarschijnlijk gewoon via het netwerk overgedragen.
Maaruh, als die pc's geen internet hebben, waarom dan wel op de router? Krijgen ze wel een ip-tje van de router (DHCP) of heb je een netwerk met statische adressen. In dat eerste geval hebben ze uiteraard wel een internetverbinding, maar gebruik je die gewoon niet.
Waarschijnlijk probeert het virus een dusdanige hoeveelheid connecties te maken dat daardoor je netwerk (door de hoge load) op z'n gat gaat....

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• leftbird
ralpje schreef op 16 juni 2004 @ 15:10:
Virus is waarschijnlijk gewoon via het netwerk overgedragen.
Maaruh, als die pc's geen internet hebben, waarom dan wel op de router? Krijgen ze wel een ip-tje van de router (DHCP) of heb je een netwerk met statische adressen. In dat eerste geval hebben ze uiteraard wel een internetverbinding, maar gebruik je die gewoon niet.
Waarschijnlijk probeert het virus een dusdanige hoeveelheid connecties te maken dat daardoor je netwerk (door de hoge load) op z'n gat gaat....
Nou 1 comp zit op de router omdat die daar gewoon dicht bij staat en die andere zitten op de hub achter de router.

En ze krijgen allemaal een ip via DHCP maar volgens mij waren die comps gewoon ingesteld als een comp met netwerk zonder internet verbinding.

Zal het toch weer ff allemaal gaan nakijken.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 15:33

ralpje

Deugpopje

leftbird schreef op 16 juni 2004 @ 15:54:
[...]

En ze krijgen allemaal een ip via DHCP maar volgens mij waren die comps gewoon ingesteld als een comp met netwerk zonder internet verbinding.
Als ze aan die router hebben en via dhcp een ip krijgen hebben ze internetverbinding, tenzij je handmatig gateway / dns-adressen aangepast hebt. Sim-pel. :)
Met andere woorden, op alle pc's die in je netwerk hangen een virusscanner / firewall installeren. Vooral die laatste had je nu een hoop problemen gescheeld, aangezien hij de uitgaande broadcast van het virus (waardoor hij zich verspreidt) gewoon geblockt had.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Pagina: 1