[MSI 875 Neo FISR] hotswappen/pluggen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

ik heb hier zelf een MSI 875neo FISR moederbord zitten. Momenteel zitten er 3 schijven in. Aangezien ik hier nog een aantal schijven liggen heb zou ik er met zo een el cheapo removable rack een HD insteken (voor bestanden die ik amper gebruik, zo kan ik de schijven langer laten leven). Omdat ik er niet veel zin in heb om het bord kapot te maken zou ik toch graag weten op welke controller ik dat het beste doe. De IDE van het moederbord, of de RAID (ook op het moederbord)?

Win XP prof, alle SP's staan erop

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-03 15:36
Als je controller het niet ondersteunt kun je het beter gewoon NIET doen. Het removable rack werkt gewoon overal op zonder iets te slopen, echter als je gaat hotswappen dan moet alles in de lijn (rack, controller en OS) het ondersteunen.

Ik weet niet hoe het met de hotswap ondersteuning van Windows op IDE-schijven zit, ik denk wel dat dat lukt. Als je rack specifiek aangeeft geschikt te zijn voor hotswap, dan is dat ook geen probleem.
MAAR je onboard controllers zijn no way geschikt voor hotswap. Hotswap IDE is eigenlijk alleen te vinden op de profi hardware-raid kaarten, en ik gok (lees: weet vrij zeker) dat jij op je moederbord een Highpoint 370 (of opvolger) of een Promise firmware controllertje zit :)

SATA zou het moeten kunnen, dat zit afaik in het protocol en in de fysieke connectoren, waardoor je daar niets speciaals voor nodig hebt (nou ja, OS support :) Onder Linux werkt het geloof ik nog niet), maar je hebt het hier over IDE :)
offtopic:
\o/ je hebt de search gebruik \o/

Echter, je vraag wijkt nogal af van de originele vraag ;) Ik denk ook niet dat het een nuttige kick is, je had beter een eigen topic kunnen openen dan deze oude koe schoppen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Paul op 16-06-2004 09:15 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-03 21:17
Paul Nieuwkamp schreef op 15 juni 2004 @ 23:52:
Als je controller het niet ondersteunt kun je het beter gewoon NIET doen. Het removable rack werkt gewoon overal op zonder iets te slopen, echter als je gaat hotswappen dan moet alles in de lijn (rack, controller en OS) het ondersteunen.

Ik weet niet hoe het met de hotswap ondersteuning van Windows op IDE-schijven zit, ik denk wel dat dat lukt. Als je rack specifiek aangeeft geschikt te zijn voor hotswap, dan is dat ook geen probleem.
MAAR je onboard controllers zijn no way geschikt voor hotswap. Hotswap IDE is eigenlijk alleen te vinden op de profi hardware-raid kaarten, en ik gok (lees: weet vrij zeker) dat jij op je moederbord een Highpoint 370 (of opvolger) of een Promise firmware controllertje zit :)

SATA zou het moeten kunnen, dat zit afaik in het protocol en in de fysieke connectoren, waardoor je daar niets speciaals voor nodig hebt (nou ja, OS support :) Onder Linux werkt het geloof ik nog niet), maar je hebt het hier over IDE :)
offtopic:
\o/ je hebt de search gebruik \o/

Echter, je vraag wijkt nogal af van de originele vraag ;) Ik denk ook niet dat het een nuttige kick is, je had beter een eigen topic kunnen openen dan deze oude koe schoppen :P
fijne redenering van je, en hij klopt ook vast wel, maar het gaat hier helemaal niet over een onboard controller. Hij heeft het namelijk over bijv. een Promise SX6000 kaart.. En dat is bij lange na geen highpoint 370 controller...

• Paul
ThaSarge schreef op 16 juni 2004 @ 00:15:
[...]

fijne redenering van je, en hij klopt ook vast wel, maar het gaat hier helemaal niet over een onboard controller. Hij heeft het namelijk over bijv. een Promise SX6000 kaart.. En dat is bij lange na geen highpoint 370 controller...
offtopic:
Fijne redenering van je, en die klopt ook wel, zolang je niet naar de datums van de berichten kijkt (tja, ze zijn dikgedrukt met een uitroepteken in de quoteknop) :)
Nonkel Pleuris, de poster vlak boven me, heeft deze thread na een half jaar een schop verkocht met een vraag die niet zo gek veel met de originele vraag van doen heeft. Mijn offtopic gedeelte had je (ook) al op dat spoor kunnen zetten :) Maaruh, ik zal Nonkel wel quoten dan :P
Nog OT-er: was het nodig daarvoor mijn hele post te quoten? :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Heb er even de handleiding bijgenomen (dat was nogal zoeken ;) ) De onboard IDE is de ICH5R/ICHR5R, en de raid is de Promise 20378.

Kabelsgewijs is het makkelijkst dan de "normale" IDE. Probleem de de promise is ook dat als je een andere schijf instopt je die eerst moet instellen

PS, ik shop graag tegen oude koeien :) Desnoods maak ik er wel een ander topic over, maar vermeld het dan even _/-\o_

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Bovenstaande posts zijn uit Wat maakt een HOT- SWAP/PLUG rack, dat het HOT-Swap support? verplaatst, aangezien het om een compleet nodeloze kick en een offtopic vraag gaat.
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 09:19:
PS, ik shop graag tegen oude koeien :)
Ik zou er maar geen gewoonte van maken .. ;)

• Paul
Gaat het nu over HOTswap, of COLDswap? Dus als de computer aan staat, of als hij uitstaat?

Als je swapt op het moment dat je pc uitstaat is er letterlijk geen enkele belemmering in controllers of racks, al haal je zelf de kabels uit je hd en schroef je hem los, het kan allemaal :)

bij hotswap moet iedere stap in het proces het ondersteunen, en daar gaat het fout bij je controller :) Die ondersteunt het niet officieel, wat dus niet wil zeggen dat het niet werkt.
Echt kapot zal het veel kans niet gaan, grootste probleem met hotswap zijn potentiaalverschillen, die worden echter opgelost door de rand van de centronics connector met ground te verbinden. Misschien is de software zo brak dat je controller hangt of zo als je er on the fly een schijf bijsteekt, maar verder?

Je kunt het proberen :) Neem een rack dat expliciet geschikt is voor hotswap, en sluit on the fly een extra schijf aan, dan weet je het meteen :) Disclaimer: ik geef geen garanties dat je hardware het overleeft etc, maar ik denk wel dat het in ieder geval niets sloopt...

Ik weet overigens niet hoe windows zijn write-behind cache regelt, maar als je die schijf er uit trekt zonder hem af te melden oid (zoals je bij veel usb dingen en cardreaders ook moet) dan kun je een probleem hebben :)

offtopic:
Lang leve "Bekijk bericht" icm de melding "! Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud! !" :P Anders mocht er nog een post gemoved worden :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Als de pc uitstaat is het geen probleem, maar ik vind het dan zo omslachtig :7

Daarom twijfel ik nog om eventueel met een USB rack te werken, maar het zou handiger en goedkoper zijn via de standaard IDE's

PS; ik begon in hetzelfde topic om wildgroei tegen te gaan, in ander delen van de GOT zijn ze daar allergisch aan

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 10:53 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 10:47:
PS; ik begon in hetzelfde topic om wildgroei tegen te gaan, in ander delen van de GOT zijn ze daar allergisch aan
offtopic:
Onzin. Dat gaat om ervaringentopics (en veelal louter van 'populaire' hardwareproducten) en niet om topics waarin je vragen/problemen over een bepaald stukje hardware/software post. Elk op zichzelf staand vraag/probleem mag je gewoon in een nieuw topic gieten. Zie ook het geldende Beleid van desbetreffende subfora.
Pagina: 1