Toon posts:

informatie over deze luidsprekers?

Pagina: 1
Acties:
  • 319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een dikke maand geleden een stel B&W luidsprekers gekocht (tweedehands), omdat mijn vorige (fuif-achtige toestanden, hele grote woofer, 2 tweeters, geen isolatie en zo, puur op volume gebouwd) heb er door gespeeld... Ik wou niet zozeer terug puur volume (ouders en buren en zo), maar speakers die een goeie kwaliteit geven... dus heb ik deze maar gekocht...

Ik zou alleen wat meer willen weten er over.

Achteraan staat er als typenummer DW/2 op, alleen kan ik hierover niets vinden, ook niet bij de oude modellen op www.bwspeakers.com...

Voor mensen die wat meer hebben aan het uitzicht: de speakers hebben een eiken behuizing, achteraan kan je nog kiezen om de hoge tonen op -2, 0 of +2 te zetten. De aansluitingen zijn een soort boutjes met een gaatje door waar je de kabel in propt en dan een plastic 'moertje' aanspant. De stofkappen hangen vast met velcro. Achter de stofkap zit een relatief kleine woofer (vergeleken met wat je zou denken gezien de redelijke grote speakers). Ik vermoed dat deze van papier/karton is met een laklaag op (blinkt). Verder heb je een tweater en een middentoon unit die precies even groot zijn. Onderaan, ook achter de stofkap zit een redelijk groot ovaal gat met een ondoorzichtige 'spons' achter, gemaakt uit heel grove stof (lijkt op jute, maar het is keihard, net riet...). Hier komt echter, ook bij hoog volume en veel bass weinig tot geen wind uit.

De speakers hebben een heel discreet geluid. Als ik op de versterker alles flat zet en loudness uit zet, en achterop de speakers dat hoge tonen regeldingetje op 0 zet komt er een voor mij heel aangenaam geluid uit (zelden beter gehoord, zeker niet in mijn kamer). De hoge tonen reiken heel hoog zonder dat het irritant wordt voor de oren. De bassen klinken bij normaal volume heel erg discreet, bij hoger volume zijn ze duidelijk aanwezig, maar van bonken kan je niet echt spreken...

De kerel die ze aan mij heeft verkocht wist ook niet veel over de speakers, buiten dat ze goed klinken, en dat doen ze ook. ik kan mijn versterker van 135 watt per kanaal vol open zetten (daarmee bedoel ik dus op de limiet van zijn vermogen, net voordat je merkt dat de voeding het lastig krijgt).

Ik vermoed dat deze speakers al redelijk oud zijn, gezien de redelijk lompe hoekige vormgeving. Zonder de stofkappen zien ze er dan ook niet uit, niet omdat ze afgezien hebben maar gewoon omdat de drivers puur gemaakt zijn voor het geluid en er totaal geen aandacht is besteed aan de looks.

Ik heb deze speakers voor 200 euro op de kop kunnen tikken, en de kerel die ze aan mij heeft verkocht had er nadien denk ik spijt van, want hij heeft nog een bod gekregen van 700 euro er op (maar dan was het dus te laat want ik was net een dag eerder).

PS.: ze klinken voor MIJ goed, ik heb denk ik wel een redelijk fijn gehoor wat geluidskwaliteit betreft, maar niet zo fijn dat ik verschil hoor tussen speakerdraad van 1500 euro de lopende meter en huis tuin en keuken 2,5mm² lampdraad. (wat in mijn opstelling trouwens waarschijnlijk voor een audiofiel die beweert verschil te horen/verschil hoort tussen soorten speakerdraad gezien er tussen mijn speaker en mijn versterker nog geen meter draad zit)

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Een foto zegt meer dan 1000 woorden :) . Ik ken ze in ieder geval niet. Maar als het B&W's zijn, mail ze eens! Ze weten vast nog wel wat ze gemaakt hebben. Maar als ze goed klinken, wat zou je willen weten?

En don;t start the cablestuff again... Daar komen de mensen hier nooit uit. Ergens anders ook niet trouwens :P .

Overigens is het tegenwoordig dat luidspekers zelden op looks worden gebouwd, maar meer vorm volgt functie, uitzonderingen daargelaten :P .

Music Addicted

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens een foto schieten van zodra ik een cam tot mijn beschikking heb, wat ik wou weten is het vermogen en eventueel het bereik en zo, het vermogen om mee rekening te houden als ik een nieuwe versterker koop, de rest gewoon uit nieuwsgierigheid...

[off-topic]
Het is totaal niet mijn bedoeling om te herbeginnen over die cable stuff, het is toch heel simpel?

Sommige mensen horen verschil tussen de kabels, of dit tussen de oren zit of niet, daar hou ik mij buiten, puur theoretisch gezien is er een verschil (wisselstroom door een kabel maakt een veld er rond die de andere pool kan beinvloeden en zo), maar het is dan maar de vraag hoeveel invloed dit heeft... Mensen die het verschil horen, wel ja, die moeten zichzelf tevreden stellen en goede speakerdraad kopen. Mensen zoals ik die het verschil niet horen komen dan lekker goedkoop uit, want dan is iedere draad goed zolang die maar dik genoeg is...

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

gefeliciteerd :)

Je bent in het gelukkige bezit van een setje B&W DM2a. een van de beste speakers die b&w ooit gemaakt heeft. mijn vader heeft ze ook, dus ik weet hoe ze er uit zien en hoe ze klinken...
Als je op de b&w site kijkt, kan je daar de manual nog wel vinden, normaal gesproken worden deze speakers met een eigen frequentie plot gelevert, maar die zal je der wel niet bij hebben gekregen. ze zijn namelijk absurd lineair, het zijn ook domestic monitor's dus je hebt niet zomaar wat in huis staan :)
Zelf heb ik de kleine broertjes, de DM4 staan. Die hebben dezelfde mid en hoge toner, maar een iets kleinere woofer, iedeaal voor een studenten kamer dus. Deze stuur ik aan met een pure klasse a versterker, dat verdienen ze gewoon. (die van jou eigenlijk ook) Die dm2a's van mn vader hebben we een keer aan een buizen amp gehad, werkelijk, je wist niet wat je hoorde. Zo lekker, en zuiver :9~

Houd er wel rekening mee dat b&w geen max power handling mee geeft, maar dat de dm2a ongeveer tot max 60 a 80 watt rms mag hebben !!
Veel luisterplezier :)

de manual van b&w
http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakermodel/DM2A.pdf
nog een stukje op audiofriends
http://www.audiofriends.nl/klassiek/page2.html

[ Voor 9% gewijzigd door MidiMaze op 16-06-2004 13:33 . Reden: linkje der bij ]

blabla

Verwijderd

Topicstarter
MidiMaze schreef op 16 juni 2004 @ 13:30:
gefeliciteerd :)

Je bent in het gelukkige bezit van een setje B&W DM2a. een van de beste speakers die b&w ooit gemaakt heeft. mijn vader heeft ze ook, dus ik weet hoe ze er uit zien en hoe ze klinken...
...

Houd er wel rekening mee dat b&w geen max power handling mee geeft, maar dat de dm2a ongeveer tot max 60 a 80 watt rms mag hebben !!
Veel luisterplezier :)
Hartelijk bedankt voor de informatie, het zijn inderdaad deze speakers, qua vermogen zit ik nu perfect zie ik, mijn versterker levert in rms 2 keer 65 watt of zoiets...

Voor liefhebbers van klassiek geluidsspul:
Mijn versterker is een Technics SA-5460
Mijn mengpaneel is een Stanford M1775
Mijn platendraaier is een Dual 510
Mijn speakers zijn dus blijkbaar B&W DM2A's