MAC filtering + ssid uit + WEP 128bit is eigenlijk nog niet voldoende. Een van de schakels weglaten zorgt er dus voor dat het netwerk nog onveiliger is.
WEP is te kraken, MAC filters zijn te omzeilen, en SSIDs zijn te ontdekken. Het is dus meer een kwestie van een drempel verhogen voor kwaadwillenden dan daadwerkelijk veilig.
Het scheelt geloof ik zeker in snelheid (zie bijv. hier, men spreekt over 30% tot 50%), of je WEP aan of uit zet, echter ik zou er niet voor kiezen om het uit te laten. Je data gaat dan onversleuteld door de lucht.
WEP keys moeten (juist omdat het te kraken is) eigenlijk ook regelmatig vernieuwd worden.
Als je echt veilig wilt, moet je kijken naar WPA / 802.1x al dan niet icm. RADIUS of een VPN verbinding.
Ik weet niet waar je netwerken aanlegt, maar indien dat in een kleine omgeving is (thuis, kleine bedrijven) dan is bij nieuwe netwerken WPA/PSK denk ik interessant. VPN of iets met RADIUS is dan meestal minder haalbaar.
De hardware en software moeten WPA wel ondersteunen uiteraard. WinXP heeft hier soms problemen mee, er zijn wat patches voor, al heb ik dit maar van horen zeggen. Mac OS X heeft er in ieder geval geen problemen mee.
[ Voor 8% gewijzigd door blackd op 16-06-2004 00:58 ]
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
het zijn eigenlijk alleen maar thuis netwerken, en dan is mijn beveiling voldoende.blackd schreef op 16 juni 2004 @ 00:56:
De manier van beveiligen die jij noemt, blijft behelpen.
MAC filtering + ssid uit + WEP 128bit is eigenlijk nog niet voldoende. Een van de schakels weglaten zorgt er dus voor dat het netwerk nog onveiliger is.
WEP is te kraken, MAC filters zijn te omzeilen, en SSIDs zijn te ontdekken. Het is dus meer een kwestie van een drempel verhogen voor kwaadwillenden dan daadwerkelijk veilig.
Het scheelt geloof ik zeker in snelheid (zie bijv. hier, men spreekt over 30% tot 50%), of je WEP aan of uit zet, echter ik zou er niet voor kiezen om het uit te laten. Je data gaat dan onversleuteld door de lucht.
WEP keys moeten (juist omdat het te kraken is) eigenlijk ook regelmatig vernieuwd worden.
Als je echt veilig wilt, moet je kijken naar WPA / 802.1x al dan niet icm. RADIUS of een VPN verbinding.
Ik weet niet waar je netwerken aanlegt, maar indien dat in een kleine omgeving is (thuis, kleine bedrijven) dan is bij nieuwe netwerken WPA/PSK denk ik interessant. VPN of iets met RADIUS is dan meestal minder haalbaar.
De hardware en software moeten WPA wel ondersteunen uiteraard. WinXP heeft hier soms problemen mee, er zijn wat patches voor, al heb ik dit maar van horen zeggen. Mac OS X heeft er in ieder geval geen problemen mee.
maar het is dus heel makkelijk om het mac adres op te pikken, en dan te spoofen?
Dat hangt af van de situatie.Gohan-san schreef op 16 juni 2004 @ 08:56:
het zijn eigenlijk alleen maar thuis netwerken, en dan is mijn beveiling voldoende.
Ja. Zoals ik al zeg, het is allemaal niet echt veilig.maar het is dus heel makkelijk om het mac adres op te pikken, en dan te spoofen?
Maar kijk dit eens door:
http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1164214,00.asp
en zo zijn er nog wel meer documenten te vinden om 802.11b netwerken te beveiligen.
Toch zou ik er voor kiezen wanneer er nieuwe apparatuur geplaatst wordt, dat er dan WPA gebruikt wordt in plaats van bovenstaande combi.
[ Voor 17% gewijzigd door blackd op 16-06-2004 13:23 ]
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Verwijderd
[rml][ Discussie] Zembla: wifi onveilig en computerterreur[/rml]
En de links/tips die blackd geeft. Hier is meer dan genoeg over geschreven en er lopen al discussies over
Dit topic is gesloten.
![]()