[lilo] groene strepen bij starten lilo

Pagina: 1
Acties:

• youngster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05-2025
Vandaag heb ik voor het eerst zelf een nieuwe kernel (2.6.6) gecompileerd met debian (sarge).
Als ik nu opstart komen er na het starten van lilo allemaal verticale groene strepen in beeld met wat blauwe en rode blokken bovenin. Ik kan het bootmenu wat er ws. moet zijn dus niet zien. Hij start wel gewoon verder op en als xdm is gestart zie ik weer gewoon mooi het inlogscherm. Ik neem dus aan dat het niet aan Xfree ligt.
Iemand enig idee waar dit wel aan kan liggen?

Mijn lilo.conf is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
boot=/dev/hda
root=/dev/hda3
compact
install=/boot/boot.b
map=/boot/map
delay=10
vga=ask         // ik kan dus zelf instellen welke modus maar dat maakt niets uit...

default=Linux-2.6.6

image=/boot/vmlinuz-2.4.18 
label=Linux
read-only

image=/boot/vmlinuz-2.6.6
label=Linux-2.6.6
read-only
optional       //btw enig idee waar deze optie voor is?

Ook doet m'n usbmuis het opeens niet meer in deze kernel terwijl gewoon dezelfde modules worden geladen (input, mousedev, hid en usb-uhci) als in de vorige kernel die vlg mij ook zijn meegecompileerd.

Nog een laaste vraagje (sorry voor 't aantal vragen in 1 draadje):
Hoe kan ik ervoor zorgen dat m'n numlock standaard aangezet wordt bij 't booten?

Alvast heel erg bedankt!

Real programmers don't comment their code... it was hard to write, it should be hard to read!

Verwijderd

en als je opstart in textmode? hoe ziet het er dan uit?

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
offtopic:
Hij zegt volgens mij toch echt dat hij groene strepen ziet bij het opstarten van lilo dat heeft niks te maken met opstarten in tekst modus.

Kun je een foto ervan maken ??? dan is het wat makkelijker uit te leggen denk ik.
Denk dat het toch in die vga setting zit welke heb je allemaal al geprobeert ???
en wat doet vga=normal ???

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Heb je toevallig framebuffer aanstaan? Daar heb ik problemen mee gehad. Toen ik framebuffer uitzette was alles weer goed.
En dat met je USB muis klopt wel, je hebt andere modules nodig. Rommel maar eens wat met insmod zou ik zeggen. Ik ben vergeten welke modules het waren :P

• youngster
Ok, opgelost! Het lag toch aan de vga-setting.
Ik had dit al geprobeerd maar 't moet toch vga=791 zijn. :+
Nou ja, misschien dat iemand er via de search nog wat aan heeft later.

Er zat trouwens geen bootmenu achter... kan iemand aan m'n lilo.conf zien hoe dat komt?

De muis doet het nog steeds niet dus maar ik dan wel even naar andere modules zoeken.
Kun je dan instellen dat bij het booten van de 2.4 kernel de modules die ik nu heb worden geladen en bij 2.6.6 andere modules?
lsmod geeft: QM_MODULES: Function not implemented

Weet iemand dat van die numlock?

Bedankt! :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door youngster op 16-06-2004 09:24 ]

Real programmers don't comment their code... it was hard to write, it should be hard to read!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
je mist

code:
1
2
prompt
timeout=50

hiermee laat ie een prompt zien en wacht 50 seconden

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

numlock -> bios ??

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

youngster schreef op 16 juni 2004 @ 09:20:
Kun je dan instellen dat bij het booten van de 2.4 kernel de modules die ik nu heb worden geladen en bij 2.6.6 andere modules?
lsmod geeft: QM_MODULES: Function not implemented
Als je een 2.6 kernel met modules wilt kunnen gebruiken dan heb je module-init-tools nodig in plaats van modutils. 2.4 kernels blijven werken, want module-init-tools komt met ingebouwde modutils die gestart worden als dat nodig is.
Modules zijn altijd per kernelversie gescheiden, dus dat zal geen problemen opleveren. (Let wel op dat je ze niet kunt uitwisselen)

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• youngster
@ndeleeuw: bedankt, bootmenu werkt!

@securman: numlock gaat pas halverwege 't booten uit

$Tony Vroon: Bedankt, lsmod werkt nu! Alleen zijn er dus helemaal geen modules geladen.. Bij het opstarten zie ik ook foutmeldingen dat de modules niet gevonden kunnen worden.. :?
Kan ik ook gewoon nog eens compileren en alles wat ik nu als modules heb, gewoon inbakken?
Of zijn er bepaalde dingen die als module moeten?

PS: Als er een modje langskomt mag de topictitle wel veranderd worden in: [kernel 2.6] problemen met modules

[ Voor 17% gewijzigd door youngster op 16-06-2004 11:00 ]

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Je kunt alles inbakken, zonder meer. Maar je zou ook eens kunnen kijken waarom die modules niet geladen worden. Onder gentoo werkt het als volgt; onder /etc/modules.autoload.d/kernel-2.4 staat een lijst, en onder /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6 staat een lijst. Standaard zijn ze beide leeg, op wat regeltjes documentatie na.
Als Debian een vergelijkbare structuur heeft moet je misschien je kernel-2.4 even in kernel-2.6 kopiëren. Wel de mooiste oplossing :)

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• youngster
Mooi zo, m'n muis werkt nu ook :*)
Oplossing:
Ten eerste wat Tony Vroon opmerkte, module-init-tools installeren.
Ten tweede moeten er idd andere modules worden geladen in de 2.6 kernel. Dit waren voor mij uhci-hcd en usbhid. (dit dus aanpassen in /etc/modules

Blijft alleen over waarom mijn numlock uitgaat halverwege het starten...?

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Toetsenbordcontroller wordt gereset door i8042.c
Dat is normaal, bij mij gaat m'n F-Lock & numlock op dat moment ook uit. Ik heb een /etc/init.d/numlock script wat ik gewoon heb toegevoegd aan het default runlevel. Misschien heeft Debian zoiets ook wel.

Pagina: 1