Toon posts:

Wireless Windows 98 en XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een wireless router (Sitecom 11Mbps). Deze heb ik aangesloten op mijn (afgetapte) internet UTP (van de buurman). Met een andere UTP kabel heb ik de router aangesloten op mijn desktop. Op de router heb ik ook aangesloten wireless mijn laptop. Mijn desktop draait op XP professional, mijn laptop op 98 Second Edition.
In mijn laptop heb ik een PCMCIA Wireless adapter zitten van E-tech 11Mbps. Het instellen ging vrij makkelijk. Ik heb nu op beide PC's toegang tot internet. Alleen lukt het me niet om een netwerk te maken, waarbij ik met mijn laptop op mijn desktop kan en andersom. Ik heb het geprobeerd via een workgroup, en sharing. Ik heb ze beiden lid gemaakt van eenzelfde workgroup. Maar ze zien elkaar niet. Ligt dit aan het instellen van beide windows systemen of is het eerder een routing probleem van mijn router? Deze staat overigens ingesteld als ook DHCP server. Kan iemand mij misschien verder helpen?

Bedankt! :)

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

FAQ Network Troubleshooting
Hier staat zoal wat je moet posten aangezien je niet echt veel info geeft.

Maar ik denk je je wireless router beter kunt omruilen voor en switch, tenzij je in je router de optie hebt deze als switch te laten fungeren dan wel kan instellen.

• GrumpyGamerDad
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-05 11:45
Zitten ze wel in dezelfde werkgroep of domein?
zo niet doe dat eerst.

http://youtube.com/c/Mikesgameworld | Blizzard addict | Gamer pur sang

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie. Ik zal proberen wat meer erover te zeggen. Ik heb ze lid gemaakt van dezelfde workgroup "WORKGROUP", ik heb een user account toegevoegd in mijn profielen in Windows XP, gelijk aan het user profiel in Windows 98. Ook heb ik NetBeui gedeinstalleerd, IPX/SPX heb ik geprobeerd 'met' en 'zonder' (Altijd op beide computers hetzelfde). De shares hebben de goede naam. Op beide computers zijn naar mijn weten geen firewalls geinstalleerd. Dit weet ik echter niet zeker, In XP staat in Network Connections de "Use Firewall" uitgevinkt. In Windows 98 zit voor zover ik weet geen ingebouwde firewall-mogelijkheid. File en Printer sharing voor Windows zijn op beide systemen geinstalleerd. In XP kwam ik bij 'sharing en security' niet helemaal uit met de users; bij 'Location' kon ik alleen maar users van dezelfde locatie (XP) selecteren en niet van de Workgroup ofzo.
Met de Wireless Router van Sitecom (Wl-025) heb ik ook verschillende instellingen geprobeerd, maar tot nog toe mocht dat niet baten.
Ik hoop dat de situatie nu nog wat duidelijker is.

P.S. Bij een vriend heeft het in dezelfde opstelling wel gewerkt. :?

Bedankt.

Verwijderd

probeer eens je laptop te PING-en vanaf je desktop, en andersom. Kijk ook eens of hun IP's wel binnen hetzelfde subnet vallen.

Eigenlijk standaard stuff uit de FAQ Network TS

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, dit is de eerste keer dat ik post op een forum...
Het pingen doet ie inderdaad van beide kanten, ook van beide kanten naar de router.

Verwijderd

Als je dan in windows, naar start, uitvoeren, en dan, in plaats van

\\COMPUTERNAAM (wat je normaal doet)

\\IP.AD.RE.SS

intikt, zodat je de DNS omzijlt (wat logisch kan zijn, als die router de DNS van je buurman z'n router overneemt in z'n DHCP uitzending, wat wel eens gebeurt tegenwoordig).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben verder gekomen, ook door verder op internet te zoeken. Het is nu gelukt een soort van intranet op te zetten tusen mijn wireless laptop en desktop. Nadat ik gebruik ging maken van IPX/SPX protocol ging het eigenlijk als vanzelf. Wat ik wel raar vond is dat het eigenlijk in 'Network Tutorials' wordt afgeraden; waarschijnlijk vanwege de vulnerability. Nu ik ook op beide systemen een Zonealarm Pro firewall heb runnen lijkt nu ook dat probleem opgelost. Ik geloof dat een VPN oplossing veiliger en daardoor beter zou zijn, maar dat is weer niet compatibel met mijn 98 laptop en XP desktop. Dus ik hoop nu goed af te zijn met mijn IPX/SPX netwerk.
Groetjes

Verwijderd

Als je het onderstaande daadwerkelijk doet, zou het normaal gezien steeds moeten lukken en heb je geen extra protocol nodig, zeker omdat het in IPX/SPX wel lukt (wel moet je zien dat je met beide pc's in hetzelfde netwerkadres zit):
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 23:25:
Als je dan in windows, naar start, uitvoeren, en dan, in plaats van

\\COMPUTERNAAM (wat je normaal doet)

\\IP.AD.RE.SS

intikt, zodat je de DNS omzijlt (wat logisch kan zijn, als die router de DNS van je buurman z'n router overneemt in z'n DHCP uitzending, wat wel eens gebeurt tegenwoordig).
Succes!
Pagina: 1