[Audax] ARC 250 onbekende gegevens

Pagina: 1
Acties:

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik kan voor 15EUR per stuk aan een ''Audax ARC 250'' driver komen, deze is ongeveer 15- á 16cm cm in de diameter. De conus is volledig van Kevlar, ook in de surroundring zit Kevlar verwerkt.

Het enige wat ik van de speakers afwist is dat ze een vermogen van 50Watt RMS aankunnen. Uiteraard heb ik eerst een paar foto's gemaakt zodat jullie een indruk van de driver konden krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://img25.imageshack.us/img25/1026/aanzichtKevlar2.jpg
Zoals je ziet zien de drivers er best ''high-end'' uit :) .

Afbeeldingslocatie: http://img25.imageshack.us/img25/1981/Magneet2.jpg
Hier de magneet.

Afbeeldingslocatie: http://img25.imageshack.us/img25/6170/membraan2.jpg
Het membraam.

Afbeeldingslocatie: http://img25.imageshack.us/img25/1216/typenummer1.jpg
En een paar (niet te lezen) coderingen.

Omdat de basweergave nu eindelijk goed is, wil ik eens aan de fronts werken, ze mogen niet te groot worden, dus meer een 'satalietmodel' zodat ik ze overal kwijt kan. Ik denk ze te crossen op 150Hz omdat daar mijn subwoofer ophoudt, voor de tweeter wil ik de MHT 12 ribbon tweeter gebruiken van Visaton, echter besef ik mij dat die zo'n €150 kostten maar de mid/woofers waren een koopje nietwaar? :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk eens hier of je wat vind (ik in ieder geval niet echt): http://www.audax.fr/ (http://www.audax.fr/main8.html) Anders ff mailen op het daar te vinden email adres (en hopen dat de engels kunnen :+ )

Of je die MHT gebruiken kunt is nog maar de vraag. Je weet zonder gegevens absoluut niet of deze wel dermate hoog te crossen is (je moet de MHT toch minimaal op 3 Khz gaan crossen). Ik denk dat het een beetje zonde is om 150 euro uit te geven aan een ribbon, bij een woofer van 15,- euro.

Weet je BTW wel zeker dat het kevlar is? Dat het geel is hoeft nog niet meteen te zeggen dat het ook idd kevlar is :X . Voor mijn gevoel glimt het te regelmatig...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
Ik heb de woofers in mijn handen gehad, en de conus voelt echt heel sterk aan in ieder geval, ik denk dat ik er letterlijk met een mes niet doorheen zou komen, al met al is het niet zo'n zware conus, wel stijf maar de surroundring is weer vreselijk soepel.

Op die site heb ik al gekeken ik kan er ook helemaal niks over vinden, zelfs de serie: 'ARC' komt daar niet voor :? .

Ik vindt alleen wel dat je niet kan zeggen dat het de moeite niet waard is om 150EUR uit te geven aan een tweeter terwijl de woofer maar 15EUR kostte, deze mid/woofer zou in een andere winkel immers veel duurder zijn, deze driver komt immers ook weer van de winkel Munts :) .

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 15 juni 2004 @ 19:42:
Ik heb de woofers in mijn handen gehad, en de conus voelt echt heel sterk aan in ieder geval, ik denk dat ik er letterlijk met een mes niet doorheen zou komen, al met al is het niet zo'n zware conus, wel stijf maar de surroundring is weer vreselijk soepel.

Op die site heb ik al gekeken ik kan er ook helemaal niks over vinden, zelfs de serie: 'ARC' komt daar niet voor :? .

Ik vindt alleen wel dat je niet kan zeggen dat het de moeite niet waard is om 150EUR uit te geven aan een tweeter terwijl de woofer maar 15EUR kostte, deze mid/woofer zou in een andere winkel immers veel duurder zijn, deze driver komt immers ook weer van de winkel Munts :) .
Tja, Zo heel veel duurder zullen ze toch niet zijn. Die winkel moet immers ook ergens van leven ;) Dennog vind ik de verhouding een beetje out of sync. 1:1 of 1:1.2 kan nog wel, maar dit is erg fors. Maar misschien is het wel een geweldige woofer. Zonder gegevens is daar niets over te zeggen. Je kunt het natuurlijk altijd (laten) opmeten.

Dat de cone stevig aanvoelt zegt natuurlijk weinig. De papieren conus van mijn shiva is ook erg sterk. Ik durf te wedden dat je daar ook niet zomaar met een mes doorheen komt (is wel wat dikker natuurlijk). Misschien kun je wat scherpere foto's maken... Kevlar hoort toch veselig te zijn, of is dat niet altijd zo? Jou woofers lijken gewoon helemaal glad.

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 15-06-2004 19:49 ]

• Barry|IA
Het is naar mijn idee wel Kevlar, er zitten van die ''korreltjes'' op, het voelt aan alsof je over schuurpapier wrijft.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dan zou dat toch zomaar kevlar kunnen zijn :P Ik zou gewoon mailen en eens kijken of je wat terug krijgt :)

PS. Ik dacht dat je CAM weer gemaakt was, ik heb van jou nog geen enkele scherpe foto gezien (no offence) B)

[ Voor 35% gewijzigd door voodooless op 15-06-2004 19:55 ]

• Barry|IA
Hehe...klopt! :) , camera doet het weer, zoals ie het hoort te doen, maar scherp was het nooit ene I.T works van toen 75EUR bij de BBC.

Ik zal een mailtje sturen naar ze, maar de meeste fransen kunnen geen frans (of doen net alsof), maar we proberen het, lukt het dan hebben we weer een mooie IA! :)

Verwijderd

de MHT12 kan pas vanaf 4kHz ingezet worden geloof ik. Dat gaat niet echt lukken met die Audax. Als je toch graag een ribbon wil kijk dan naar de groot membraan jp2.0 van Fountek.

Verwijderd

Audax heeft kevlar woofers gemaakt voordat ze overgingen naar HDA. Het zijn dus oude woofers, deze zul je dus niet zo hoog kunnen gebruiken. Moderne kevlar membramen hebben immers al moeite om de specifieke kevlar membraam resonanties te onderdrukken.

• Barry|IA
Kijk als die mid/woofer gewoon niet bruikbaar is voor een sataliet heb ik ook nog de keus uit deze:

Afbeeldingslocatie: http://img25.imageshack.us/img25/2737/Jblset.jpg
Het gaat om de linker speaker, een 6'' Jbl uit de Northridge serie.
Kost ook gewoon 15EUR. :)

@deepspace: Zo scherp genoeg? :P

Edit:

Wat leuk, alle GoT'ters zitten lief achter de beeldbuis. :P

[ Voor 28% gewijzigd door Barry|IA op 15-06-2004 21:06 ]

Verwijderd

Ik kijk tv en got tegelijk :) Geinige wedstrijd jammer van de eindstand :X

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
1-1 boehoehoe (srry voor offtopic)

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Haha, ik als half duitser kon toch al niet verliezen :+

En ja, die foto ziet er al beter uit, alleen erg korrelig })

Ik denk trouwens dat die MHT heel moeilijk gaat worden in een 2-weg systeem. Misschien i.c.m. een 13 cm woofertje dat het nog wel wil lukken, misschien de Visaton W 130 S8 ofzo...

• Barry|IA
Ik denk dan toch maar dat ik die tweeter laat zitten, ik wil het met die Kevlar doen omdat daar sowiezo nog een stuk of vijftig van zijn, zodat ook andere projecten hier gebruik van kunnen maken, of misschien voor de IA als ik de subampjes heb afgehandeld.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Eerst maar eens T/S parameters :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Barry|IA
Ik heb nog eens nagedacht over die Audax speakers, omdat ik de T/S parameters niet vinden kan heb ik besloten een 2-weg sataliet systeem te maken. Ik zet de mid/woofer gewoon in op 200Hz, die zal door moeten lopen tot aan de tweeter. De tweeter moet een lage FS hebben, zodat ik geen enkele (hoorbare) tonen zal missen.

Het boxje wordt heel compact, en heel simpel, echter wel met een ''high-end'' look. Hoe denken jullie hierover?

(De reden dat ik bij die Audax speakers blijf is omdat ze mij ten eerste enorm aanspreken qua uiterlijk, dan omdat het matriaal Kevlar mij aanspreekt, en vervolgens de prijs. :)

Verwijderd

Die kevlar moet je filteren anders heb je veel te veel last van de conus-resonanties door het materiaal.

• Barry|IA
Ik zal hem uiteraard filteren, full range kan hij 50w rms aan, ik vraag mij af hoeveel hij dan aankan als ik hem vanaf 150-/200Hz mee laat spelen.

Edit: Ik heb er maar vast 2 gekocht, voor 15EUR kan je geen miskoop doen. :)

Edit: Ik heb beide drivers los zonder filter aan mijn Pioneer (A-209) gehangen, en ik moet zeggen dat die dingen nog aardig hoog gaan ook :? . Om een beetje goed beeld te krijgen van de speaker heb ik het (free-air) nog eens even open gezet met goede resultaten :). Ik ga nu bij iemand een test kassie ophalen van circa. 7Liter, zo'n Marquant boombox, maargoed straks meer pic's, en dan nog even een mooi tweetertje met filter uitzoeken.

[ Voor 72% gewijzigd door Barry|IA op 16-06-2004 15:19 ]

Pagina: 1