Toon posts:

Hoe krijg ik het max uit mijn systeem ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter

Inleiding :

Waarom heb ik dit topic nou geopent ? Ik heb dit topic geopent, omdat ik graag mijn cpu zo snel mogelijk wil hebben. Ik heb al overal rond gekeken, maar ik heb nog niet echt een antwoord gevonden op mijn vraag. Namelijk, hoe zorg ik dat m'n cpu sneller gaat ?

Specs :

Prossesor : AMD Atlhon XP 2600+
Geheugen : 2x 256 DDR PC 3200 TwinMOS CH-5 Chips
Moederbord : ASUS A7N8X Deluxe rev 2.0
Videokaart : Ati Radeon 9000 Pro II 128 MB DDR
Harddisks : Maxtor 40 Gig @ 7200 RPM

Wat heb ik geprobeert ?

Nou ik heb al heel veel dingen geprobeert. Ik heb ander geheugen aangeschaft, want mijn vorige geheugen was totaal niet vooruit te branden. M'n vorige geheugen had zelfs nog moeite om 200 mhz te draaien.

Verder heb ik de L12 Mod uitgevoert, maar dit bleek niet zoveel nut te hebben. Ik zit er nu zelf aan te denken om m'n vcore spanning omhoog te gooien dmv een mod, want mijn cpu wil 2300 mhz doen op 1,75 / 1,8 volt.

Dus ik ben op zoek gegaan naar hoe je deze mod moet uitvoeren. Hierbij kwam ik op hetvolgende plaatje :

Afbeeldingslocatie: http://www.maximumoc.com/img/hardware/asus_nforce2/betweenportsandcpu_labeled.jpg
Hier zie je de volt mod voor de vcore.

Koeling:

Ik heb m'n NB gekoelt dmv van de zalman NB koeler en een 80 mm fan erop, verder heb ik m'n SB gekoelt met een koellichaampje. En m'n CPU temp komt niet te hoog, dus daar ligt het ook niet aan.

Links:

Hier staan handige links :)

Vcore Mod + Mem Mod :
http://www.maximumoc.com/guides/a7n8x_modding_2.html

L12 Mod :
http://www.geocities.com/trats102002/nf7sFsbsense.html

VDD Mod :
www.nforcershq.com/forum/...+asus+a7n8x+vdd+mod&hl=nl

Verschillende mods :
http://www.xtremesystems....ead.php?s=&threadid=26412

Hulp

Hierbij komt dus mijn vraag, waaraan zou het liggen dat mijn cpu niet harder wil gaan ? En kom aub niet aanzetten dat m'n mobo niet harder wil, maar hij wil wel harder met de nodige mods, welke deze mods precies zijn weet ik zo niet. Weet iemand dat wel ? zeg het even ! :)

offtopic:
Als het verkeerd gaat sorry, dan fix ik het meteen ff

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 08:53 ]

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:14
En kom aub niet aanzetten dat m'n mobo niet harder wil, maar hij wil wel harder met de nodige mods, welke deze mods precies zijn weet ik zo niet.
Je processor wil niet harder :? :X

"Hij wil harder met de nodige mods, alleen de mods weet je nog niet."

Ooit gehoord van gebakken lucht?

Je weet geen mods meer, maar hij kan harder. Waarom, hoe, waarmee zijn onbekende factoren.

[ Voor 16% gewijzigd door Cardinal op 15-06-2004 19:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou is geen gebakken lucht, komt misschien een beetje vaag over. Maar dat heb ik gelezen hier op GoT, dat mensen bepaalde chipset mods hebben gedaan waardoor hij wel harder wou.

Maar zou m'n cpu echt niet harder willen ? Zo niet dan denk ik dat ik een Mobile 2500+ koop ofzo.

Op deze link vind ik nog een paar goede mods :

http://www.maximumoc.com/guides/a7n8x_modding_2.html

Maar nog niets over chipset.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 19:07 ]

• Cardinal
dat mensen bepaalde chipset mods hebben gedaan waardoor hij wel harder wou.
En was dat hetzelfde moederbord als dat jij hebt? Niet alle moederborden zijn namelijk geschikt voor heftig overclocken.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

zoals ook heel mooi in de DOC faq staat. bij ocen is nooit een garantie. wat je tegenwerkt kan net zo goed een ictje zijn dat net even vat minder is. of een elco die een paar Mv lekt. je weet het gewoon nooit. je kan blijven modden maar ooit houd het op. en moet je het acepteren hij wil niet verder. :X

je kan een vmod voor je chipset doen. om die iets meer spanning te geven. tjah soms zit het mee en soms zit het tegen. mijn oude epox wou met gemak over de 250 mhz. met de nodige vmods. alleen me cpu wou niet harder als 188 :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies hetzelfde moederboard. Ik heb ook al geprobeert contact op te nemen met hem, maar hij liet niets van zich horen.
Shunt schreef op 15 juni 2004 @ 19:10:
zoals ook heel mooi in de DOC faq staat. bij ocen is nooit een garantie. wat je tegenwerkt kan net zo goed een ictje zijn dat net even vat minder is. of een elco die een paar Mv lekt. je weet het gewoon nooit. je kan blijven modden maar ooit houd het op. en moet je het acepteren hij wil niet verder. :X

je kan een vmod voor je chipset doen. om die iets meer spanning te geven. tjah soms zit het mee en soms zit het tegen. mijn oude epox wou met gemak over de 250 mhz. met de nodige vmods. alleen me cpu wou niet harder als 188 :P
Mjah maar dat wil ik juist nu gaan uitzoeken, en ik wi jullie hier op de hoogte van houden.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 19:12 ]

• Cardinal
Ik heb exact het zelfde bord als de TS. mijn bord haald de 200 FSB niet...
Ik heb m'n NB gekoelt dmv van de zalman NB koeler en een 80 mm fan erop, verder heb ik m'n SB gekoelt met een koellichaampje. En m'n CPU temp komt niet te hoog, dus daar ligt het ook niet aan.
IPV volt modden, zou ik maar eens beginnen met het koelen van de North- en South-bridge. En ander koeling optimaal maken

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Maar je hebt niet precies dezelfde processor. De ene 2500+ is verder te krijgen dan de andere. Dat verschilt per productieweek weer hoe ver hij over te klokken zal zijn.

• Cardinal
BredeP schreef op 15 juni 2004 @ 19:13:
Maar je hebt niet precies dezelfde processor. De ene 2500+ is verder te krijgen dan de andere. Dat verschilt per productieweek weer hoe ver hij over te klokken zal zijn.
Als ik de guides verschillende overclocker websites mag geloven heb ik een van de beste 2500+ die er zijn. goede stepping, produktie week etc, maar het wil gewoon niet.

Heb ook eerlijk gezegd de interrese in overclocken verloren en vind het prima zoals die het nu doet. :Y)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Eigenlijk lijkt mij het antwoord niet eens zo heel moeilijk:

Zorg dat je een goede voeding hebt.
Zorg er vervolgens voor dat je de vcoremod (die je hebt afgebeeld), de Vmem mod (zodat je tot 3.5V op je geheugen kan zetten), en vooral ook de mod om je chipset wat meer prik te geven : http://www.xtremesystems....ead.php?s=&threadid=26412

En dan vervolgens: Zet genoeg prik op al je componenten, en zorg vooral voor goede koeling.
Met luchtkoeling zou ik geen 2.1V op je CPU zetten bijvoorbeeld :)

Verwijderd

Topicstarter
Mmmm, ok ^R3CoN gaat morguh dus mooi ff modden op z'n mobo. Alleen geode voeding, ik denk niet dat mijn voeding daar nu aan voldoet. Het is een Chieftec 360 Watt voeding.

Verder waterkoeling komt er nog aan, dus met de temp zit het nog wel goed.

Maar als ik al die mods heb gedaan, tot hoever kan ik dan ongeveer gaan denk je ? ( ik weet dat je moeilijk een schatting kunt geven ).

Edit: VDD is chipset ?, want die link werkt juist niet :(

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 19:30 ]

• Twynn
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 19:27:
Mmmm, ok ^R3CoN gaat morguh dus mooi ff modden op z'n mobo. Alleen geode voeding, ik denk niet dat mijn voeding daar nu aan voldoet. Het is een Chieftec 360 Watt voeding.
Kwestie van proberen..

Ik heb hetzelfde mobo, en met 2.05V op de CPU, op 2700+ MHz (mobile barton 2400+) zakte de +5V in naar onder de 4.5V tijdens een pifast run.

Verwijderd

Topicstarter
Twynn schreef op 15 juni 2004 @ 19:33:
[...]

Kwestie van proberen..

Ik heb hetzelfde mobo, en met 2.05V op de CPU, op 2700+ MHz (mobile barton 2400+) zakte de +5V in naar onder de 4.5V tijdens een pifast run.
Ok, maar kan dat veel schade aanrichten als je 5 volt inzakt ? Dan reboot toch alleen je pc. Of crasht hij ?

Verder Chipset mod, kan geen link vinden, en die link die jij gaf is dood .

Verder thnx alvast !

Verwijderd

Meer koeling, meer voltage. Dat en alleen dat werkt. Zo simpel is het gewoon.

Edit:

Een lekker gemodde Asus trekt als een gek aan de 5V. Die Chieftec 360W is een goede voeing, maar veeeeel te slap voor die Asus. 1 bench op hoge settings en die voeding ligt op zn gat. Ik heb die voeding zelf ook als backup.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 19:41 ]

• Puc van S.
  • Laatst online: 09:17
met een ondervolt reboot je pc (of hij bevriest) maar het levert iig geen schade op.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 19:39:
Meer koeling, meer voltage. Dat en alleen dat werkt. Zo simpel is het gewoon.
Mjah, :) Nou neit altijd hoeft dat zo te zijn, alleen chipset mod kan ik nog niet vinden.
M1lamb3r schreef op 15 juni 2004 @ 19:40:
met een ondervolt reboot je pc (of hij bevriest) maar het levert iig geen schade op.
Ok, thnx. Dan boeit het niet zo heel veel. Ik was al bang bij ondervolt dat m'n hardware naar de kloten ging :)

• Cardinal
Maar als ik al die mods heb gedaan, tot hoever kan ik dan ongeveer gaan denk je ? ( ik weet dat je moeilijk een schatting kunt geven
De Vcore van een ASUS A7N8X Deluxe rev 2.0 kan maximaal 2.25 aan. Dat zijn in ieder geval de specificaties, maar dan moet je nog een beveiliging omzeilen, want hij kan standaard met mod niet meer dan 2.05 aan(als het goed is). Indien hoger gaat ie auto-shut-down uitvoeren.

Op de site die Twynn geeft, staat uitgeled hoe je de tweede beveiliging kan omzeilen

Verwijderd

Topicstarter
cardinal808 schreef op 15 juni 2004 @ 20:02:
[...]

De Vcore van een ASUS A7N8X Deluxe rev 2.0 kan maximaal 2.25 aan. Dat zijn in ieder geval de specificaties, maar dan moet je nog een beveiliging omzeilen, want hij kan standaard met mod niet meer dan 2.05 aan(als het goed is). Indien hoger gaat ie auto-shut-down uitvoeren.

Op de site die Twynn geeft, staat uitgeled hoe je de tweede beveiliging kan omzeilen
Ok, ik zal ff gaan lezen, maar is dat niet meteen de beveiliging dat hij te warm wordt ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 19:42:
[...]

Mjah, :) Nou neit altijd hoeft dat zo te zijn, alleen chipset mod kan ik nog niet vinden.
Je hebt het toch over je proc? Die gaat alleen maar harder als je hem meer koelt en meer voltage geeft.. Dat is bij alle chips zo. Chipset heeft er niks mee te maken. Die komt pas bij de eindsnelheid om de hoek kijken wanneer je de FSB omhoog gaat gooien..

Je kunt er een heel verhaal van maken, maar uiteindelijk komt het toch neer op temperatuur en voltage. En daar houd het echt mee op.. Meer is er niet aan tweaken.

• Twynn
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 19:36:
Verder Chipset mod, kan geen link vinden, en die link die jij gaf is dood .
Gelukkig werkt de cache van google nog :)

Linkje

[ Voor 3% gewijzigd door Twynn op 15-06-2004 20:20 ]

Verwijderd

Je hebt het de hele tijd over je cpu. Een L12 mod doet weinig met de CPU snelheid. Dus het is vrij logisch dat die niet hielp, want daar is hij ook niet voor ;) Chipset koelen zal ook niet helpen voor de cpu snelheid.

De reden dat ik er zo bovenop zit is omdat je hier een uitgebreide startpost maakt maar dat je eigenlijk niks gedaan hebt. Je stelt vragen die erg basic zijn. Als je e.e.a. had gelezen dat had je wel van de mods afgeweten, wat L12 doet, wat VDD is, hoe de OVP werkt etc etc.. Die dingen had je allemaal al kunnen weten..

Het heeft niks met kUnnen te maken..het is een kwestie van kEnnen. Lezen! Dat doen de meesten hier. Eerst lezen en dan vragen. Dat je iets niet begrijpt is vrij normaal en helemaal niet erg, dat heeft immers iedereen wel eens. Die dingen vraag je dan en daar krijg je normaal antwoord op. Maar de vragen die je nu stelt vind ik persoonlijk niet kunnen. Het zijn allemaal feiten die je gewoon kan weten door ff wat te lezen. Als je iets niet snapt dan post je het ff en dan krijg je antwoord :)

Tweaken is uber simpel.. Eeerst ff lezen en dan ff doen. Meer is het echt niet. 80% is gewoon kennis. En dat staat overal op het net.

My 2 cents..

Verwijderd

Mocht je jezelf afvragen wat er allemaal precies heet/warm wordt in jouw systeem: http://www.bigbruin.com/reviews/thermalimages/

Vdd mod:
http://forum.clubic.com/forum2.php3?post=11804&cat=4
http://oc-central.dk/forum/viewtopic.php?t=418

En idd, een A7N8X bordje trekt behoorlijk aan de +5V lijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 20:49 ]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
We hebben hier op GoT ook nog leesvoer voor die alternatieve Vcore mod.

[rml][ OC] High Vcore shutoff fix voor de A7N8X[/rml]

Maar op zich heb je deze nog helemaal niet nodig. De normale Vcore mod kan je tot zo'n 2.1V geven voordat je plank 't niet meer leuk vind.
Een enermax voeding doet 't ook wel erg prima in combinatie met deze plank. Zowel mem als core spanning komen van de 5V af en de chipset lust de 3.3 graag.

Hou dus je 5V in de gaten. Die kun je meten op het achterkantje van de onderste 2 mosfets links langs de NB. Mocht je nu een erg lage spanning meten daar dan zou je nog de 5V rechtstreeks op de mosfet kunnen solderen om 't een beetje te stabiliseren.

Verwijderd

Topicstarter
YoupY schreef op 15 juni 2004 @ 23:15:
We hebben hier op GoT ook nog leesvoer voor die alternatieve Vcore mod.

[rml][ OC] High Vcore shutoff fix voor de A7N8X[/rml]

Maar op zich heb je deze nog helemaal niet nodig. De normale Vcore mod kan je tot zo'n 2.1V geven voordat je plank 't niet meer leuk vind.
Een enermax voeding doet 't ook wel erg prima in combinatie met deze plank. Zowel mem als core spanning komen van de 5V af en de chipset lust de 3.3 graag.

Hou dus je 5V in de gaten. Die kun je meten op het achterkantje van de onderste 2 mosfets links langs de NB. Mocht je nu een erg lage spanning meten daar dan zou je nog de 5V rechtstreeks op de mosfet kunnen solderen om 't een beetje te stabiliseren.
Ok deze had ik ook al gevonden op nforcershq, maar thnx nog ! Maar dit is de beveiligiing van de vcore.
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 20:29:
Je hebt het de hele tijd over je cpu. Een L12 mod doet weinig met de CPU snelheid. Dus het is vrij logisch dat die niet hielp, want daar is hij ook niet voor ;) Chipset koelen zal ook niet helpen voor de cpu snelheid.

De reden dat ik er zo bovenop zit is omdat je hier een uitgebreide startpost maakt maar dat je eigenlijk niks gedaan hebt. Je stelt vragen die erg basic zijn. Als je e.e.a. had gelezen dat had je wel van de mods afgeweten, wat L12 doet, wat VDD is, hoe de OVP werkt etc etc.. Die dingen had je allemaal al kunnen weten..

Het heeft niks met kUnnen te maken..het is een kwestie van kEnnen. Lezen! Dat doen de meesten hier. Eerst lezen en dan vragen. Dat je iets niet begrijpt is vrij normaal en helemaal niet erg, dat heeft immers iedereen wel eens. Die dingen vraag je dan en daar krijg je normaal antwoord op. Maar de vragen die je nu stelt vind ik persoonlijk niet kunnen. Het zijn allemaal feiten die je gewoon kan weten door ff wat te lezen. Als je iets niet snapt dan post je het ff en dan krijg je antwoord :)

Tweaken is uber simpel.. Eeerst ff lezen en dan ff doen. Meer is het echt niet. 80% is gewoon kennis. En dat staat overal op het net.

My 2 cents..
Mjah ok dit kan wel zijn, maar ik heb ckers wel zitten lezen. Alleen ik wil het altijd zelf ff duidelijk hebben. Ik ken nog niet al die termen (VDD etc). En als ik op zoek ben naar chipset mod, dan kan ik niet zo heel veel vinden bij google, maar dan zoek je naar VDD mod en dan vind je zat. Maar dan moet je juist dat woordt weten.

Verder, iets wat ik niet kon vinden dmv zoeken. Als ik geen 25K VR kan vinden, voldoet een 30K dan ook ? ( was me nog niet helemaal duidelijk )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 07:50 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:06

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 07:38:
[...]
Verder, iets wat ik niet kon vinden dmv zoeken. Als ik geen 25K VR kan vinden, voldoet een 30K dan ook ? ( was me nog niet helemaal duidelijk )
Tuurlijk, hoger kan nooit kwaad. Met een Vmod is het altijd zo: hoe lager de weerstand hoe hoger het voltage. Dus een hogere weerstand kan helemaal geen kwaad.
Zorg wel dat je een 10 of 25 turn pot haalt, anders kun je zo je bord naar de galamiezen sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt. Ik zal vanmiddag ff de mod uitvoeren, en dan hou ik jullie op de hoogte !

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 19:14

Metro2002

Memento mori

ook al wordt je temperatuur van je processor niet te hoog, dan nog kan een andere koeler schelen. ik had destijds mijn pIII 750Mhz overgeklokt naar 900Mhz met een verhoogde vcore en flinke koeler erop. temperatuur, mwa rond de 40 - 45 graden, niet echt te heet dus. toen toch maar besloten een andere koeler te kopen en wat schetste mijn verbazing. de proc wou ineens verder overklokken :D hij heeft sindsdien altijd op 1100Mhz gelopen 8) (zelfde vcore als op 900Mhz)

dus misschien moet je toch eens over op waterkoeling of je erbij neerleggen dat je proc gewoon niet hoger kan, want dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. B)

• Twynn
Exigence schreef op 16 juni 2004 @ 07:56:
[...]

Tuurlijk, hoger kan nooit kwaad. Met een Vmod is het altijd zo: hoe lager de weerstand hoe hoger het voltage. Dus een hogere weerstand kan helemaal geen kwaad.
Zorg wel dat je een 10 of 25 turn pot haalt, anders kun je zo je bord naar de galamiezen sturen.
Inderdaad :)
En zorg er ook voor dat je met die potmeter begint in de hoogste stand (dus de hoogste weerstand).
Zou je meteen de laagste weerstand gebruiken (die is 0 ohm, oftewel kortsluiting) dan kun je ook meteen je bord weggooien.

Meet dus vooraf de waarden van die potmeter. Het meten van de waarden als de potmeter al op het bord zijn gesoldeerd gaat niet goed.

De makkelijkste manier is ook om na het meten van de weerstand, een van de pootjes af te knippen zodat je je niet kunt vergissen met het solderen. (Op een potmeter zitten drie aansluitpootjes.. Als je de maximale weerstand aanwezig is tussen het eerste en het middelste pootje, dan staat de minimale weerstand tussen het middelste en het laatste pootje, en andersom natuurlijk).

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Zo had mijn electronicaboer geen 25k 25slagen pots, dus teon heb ik gewoon een 20k 25slagen gehaald en gewoon ff in de weerstandenbak in de garage ff een 5k vaste weerstand gepakt, om die in serie te zettten voor de vcore mod op mn a7n8x-x.
Had gewerkt moeten hebben, maar nu ga ik toch een infinity halen, (de mod had ik er al opgesoldeerd zitten, maar toen weer erafgehaald vanwege brakke koeling, maar het werkte wel.
Dus als je electronicaboer niet de weerstandwaarde heeft, gewoon een andere nemen en dan gewoon wat vaste erbij in serie zetten.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Mooie startpost maar het zou nog mooier zijn als je die spellingsfouten eruit haalde (geopend, geprobeerd, uitgevoerd, gekoeld, ....) :P
Pagina: 1