Toon posts:

Autofocus probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik mijn Minolta Dimage X heb laten vallen :( klopt bij het inzoomen (optisch) de autofocus niet meer. Oftewel, de foto's die ik maak worden dan wazig.

Ik denk dat het een probleem van de autofocus is omdat ik de lens al geprobeerd heb schoon te maken, maar dat geen resultaat gaf.

Voorbeeldje van een foto zonder zoom (volgens mij nog gewoon goed):

Afbeeldingslocatie: http://gangster.adsl.utwente.nl/nico/onzin/klein.jpgklikbaar

en eentje met zoom (zie bijvoorbeeld de kabeltjes links):

Afbeeldingslocatie: http://gangster.adsl.utwente.nl/nico/onzin/zoomklein.jpgklikbaar

Voor mijn gevoel is de camera afgeschreven. Toch post ik hier omdat misschien iemand die dit vaker heeft gezien mij kan zeggen wat het probleem en, wat natuurlijk nog veel mooier zou zijn, de oplossing is. Garantie is trouwens geen issue, de camera is van december 2002 en 2e-hands gekocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 17:24 ]

Verwijderd

Naast de lens zit iets wat heen en weer kan bewegen, dat is de autofocus. Als je hem laat vallen is het mogelijk dat dit beschadigd (aangezien het mechanisch is). Het is dus misschien te repararen, maar de kosten hiervoor zullen nogal hoog zijn waardoor je beter naar een nieuwe cam kan gaan kijken. Tenzij je hem zelf even openmaakt (maar dan moet je er wel wat ervaring mee hebben), misschien dat er alleen iets los zit, een veertje bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Dan is hij vrees ik afgeschreven...

Het is namelijk een heel klein dingetje en ik heb nog nooit een camera opengeschroefd.

Voorlopig gebruik 'm wel zonder zoom en misschien dat ik 'm dan over een tijdje voor de gein / ervaring >:) uit elkaar schroef.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 20:27:
Dan is hij vrees ik afgeschreven...

Het is namelijk een heel klein dingetje en ik heb nog nooit een camera opengeschroefd.

Voorlopig gebruik 'm wel zonder zoom en misschien dat ik 'm dan over een tijdje voor de gein / ervaring >:) uit elkaar schroef.
Dan lijkt het me verstandiger om hem maar gewoon te verkopen, als defecte camera natuurlijk :) Op bijvoorbeeld marktplaats staan wel vaker advertenties van defecte camera's (sommigen willen deze hebben voor onderdelen of om hem te repareren).