Welke codepages zijn gangbaar op Mac?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Ik heb een zooi strings in UTF-8, en die wil weergeven in een niet-unicode prog. Op Windows doe ik dat door de UTF-8 meuk te converten naar de gebruikelijke codepages, dat wil zeggen CP1252 op westerse systemen, CP1250 voor oost-europeaanse talen en CP932 voor Japans (andere talen boeien voorals nog niet).

Hoe zit dat op de Mac? (OS 9 en X)
Ik neem aan dat daar soortgelijke encodings van toepassing zijn, is er ergens een overzicht van welke codepage op welke taal gewoonlijk gebruikt wordt op de Mac, en waar kan ik unicode tabellen vinden voor die codepages?

Of beter nog, is er een manier om de current codepage van het systeem op te vragen, en een unicode string (UTF-8, widechar of whatever, dat kan ik zelf makkelijk omzetten) daarheen te converten?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:49

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Hmmm..
Ik denk dat ze je daar in het Apple forum beter mee van dienst kunnen zijn... :)

>> APL

[ Voor 6% gewijzigd door gorgi_19 op 15-06-2004 17:15 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
UTF-8 is erg gangbaar, verder ASCII, Mac OS Roman en ISO Latin 1. Ik denk dat je dan met google al heel wat kunt vinden, denk ook aan line-feeds en carriage-returns.

ADN is misschien ook een aardig startpunt

[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 15-06-2004 17:41 ]

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
gorgi_19 schreef op 15 juni 2004 @ 17:15:
Hmmm..
Ik denk dat ze je daar in het Apple forum beter mee van dienst kunnen zijn... :)

>> APL
Hmja, het leek me meer programmeer-gerelateerd dan Mac-gerelateerd eigenlijk. Alle win32 programmeer vragen gaan toch ook niet naar Windows OS? :?
begintmeta schreef op 15 juni 2004 @ 17:33:
UTF-8 is erg gangbaar, verder ASCII, Mac OS Roman en ISO Latin 1. Ik denk dat je dan met google al heel wat kunt vinden, denk ook aan line-feeds en carriage-returns.
Ja UTF-8 heb ik nu al, dat is natuurlijk het meest universeel, alleen gaat het erom dat ik die strings wil weergeven in een non-unicode prog. Dus die strings zet ik om naar een codepage-nogwat encoded string, en nou wil graag weten welke Mac-codepages er zijn voor welke taal, en waar ik hun unicode-mapping kan vinden.

ASCII is sowieso onbruikbaar, die bevat geen enkel unicode teken boven de U+7F. Roman en Latin 1 zullen naar ik aanneem redelijk overeen komen met iso8859-1 en cp1252. Alleen wat is er bijvoorbeeld voor de oost-europaanse talen die Hongaarse tekens enzo bevatten, in welke codepages (die gangbaar zijn op Macs in dat soort landen) kan ik die vinden? En Japans?
ADN is misschien ook een aardig startpunt
Thanks, heb ff gekeken maar vond zo gauw niks, zal nog even verder loeren.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
JaceTBL schreef op 15 juni 2004 @ 17:54:
[...]

Ja UTF-8 heb ik nu al, dat is natuurlijk het meest universeel, alleen gaat het erom dat ik die strings wil weergeven in een non-unicode prog. Dus die strings zet ik om naar een codepage-nogwat encoded string, en nou wil graag weten welke Mac-codepages er zijn voor welke taal, en waar ik hun unicode-mapping kan vinden.
Hmm, ik neem aan dat je in dat geval wel weet welke codepage dat bewuste non-unicode programma van je gebruikt, me lijkt dat je dat gewoon kunt gebruiken. UTF-8 is iig de standaard codepage van moderne Mac programma's.
ASCII is sowieso onbruikbaar, die bevat geen enkel unicode teken boven de U+7F. Roman en Latin 1 zullen naar ik aanneem redelijk overeen komen met iso8859-1 en cp1252. Alleen wat is er bijvoorbeeld voor de oost-europaanse talen die Hongaarse tekens enzo bevatten, in welke codepages (die gangbaar zijn op Macs in dat soort landen) kan ik die vinden? En Japans?
In het gangbare UTF-8 of -16 onder andere.
Thanks, heb ff gekeken maar vond zo gauw niks, zal nog even verder loeren.
Tja, misschien kun je niet verwachten even gauw iets te vinden. Heb je b.v. al op "Internationalization" geklikt? Dit soort dingen is misschien wel handig? Of dit?

Verder kun je misschien meer info geven over dat non-unicode-prog van je? Waarom wil je geen UTF-8 gebruiken?

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 15-06-2004 18:49 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Voor de volledigheid, Latin-1 is ISO8859-1.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1