Toon posts:

Sony p72 sluitertijd instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week een sony p72 gehaald en hier ff de FAQ doorgelezen en daar stond dat je bewegende beelden kon stilleggen door de sluitertijd in te stellen. Alleen kan ik dat niet vinden in de camera. Weet iemand waar je dat moet instellen?

Alvast bedankt _/-\o_

Verwijderd

het is mogelijk dat je camera die functie niet heeft. De wat simpelere digicams hebben alleen volautomatische mode... Wellicht dat google je kan helpen :)

edit:

Helaas, ik heb even gekeken voor je op Steves Digicams, maar het is niet mogelijk... uit de specs lijst haal ik dit:

Aperture Control Automatic: f/2.8 ~ 8.0
Shutter Control Automatic: 2 seconds to 2/1000 second

Bron: http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/p72.html

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 15:10 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al iets gevonden

10-08-2003 gijser: weet iemand of je ook zelf de sluitertijd kan instellen? Alvast bedank!!! reageer
Arjen de Vrieze: Het is best makkelijk, als je bij de fotostand het onderste pijltje indrukt (die met het klokje) dan komt er in het scherm hetzelfde icoontje te staan als bij het pijltje. Als je dan op de drukknop naast het aanzet-toetsje drukt gaat hij aftellen. (06-10-2003)

Arjen de Vrieze: Het is best makkelijk, als je bij de fotostand het onderste pijltje indrukt (die met het klokje) dan komt er in het scherm hetzelfde icoontje te staan als bij het pijltje. Als je dan op de drukknop naast het aanzet-toetsje drukt gaat hij aftellen. (06-10-2003)

Marcel21: Ik heb het nog niet kunnen ontdekken (15-09-2003)

benny fraiquin: Ik heb het opgezocht in de nederlandse hand leiding maar kan hier niets over terug vinden. Ben zelf ook benieuwd of dit kan. indien u hier antwoord over krijgt laat het me dan aub even weten. (21-08-2003)

Verwijderd

Zij bedoelen daar volgens mij de timer-functie, en niet de sluitertijd-instel functie, in ieder geval die het probeert uit te leggen ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 15:19 ]

Verwijderd

Het instellen van de sluitertijd is niet mogelijk. Dat kan alleen op duurdere modellen, zoals de V1. De P72 is een compactcamera en hiermee moet je genoegen nemen met programma-standen, zoals portret ea. Probeer eens te kijken of de camera een sportstand heeft, deze zal automatisch voor je de sluitertijd zo kort mogelijk instellen!

Verwijderd

Topicstarter
en waar vind je sportstand, in het stukje waar je nachtmodus enzo kan instellen.

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 16:45:
en waar vind je sportstand, in het stukje waar je nachtmodus enzo kan instellen.
Voor dat soort dingen heb je toch gewoon een gebruiksaanwijzing :?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik denk dat je pech hebt met die P72. Hij heeft geen handmatige sluitertijdinstelling. Een collega van me had deze ook gekocht en was ermee naar een autorally gaan kijken. Op de foto's stonden alleen maar strepen...
Handleiding van begin tot eind gelezen, geen handmatige instellingen dus. Jammer maar helaas.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 16:45:
Inderdaad, maar zie op de Sony site dat het er waarschijnlijk niet opzit:
Scèneselectie Twilight, Twilight Portrait, Landscape, Snow, Beach

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:55
Nee, er zit geen handmatige sluiter op.
Wel kan je de sluitertijd beinvloeden door de EV naar beneden bij te stellen. Dan wordt je foto wel wat te donker, uiteraard. Maar soms is een te donkere foto gewenster dan een bewogen foto.
De ISO naar boven bijstellen helpt ook.

Verder een truc die ik ook wel gebruik als ik heel rap een snellere sluitertijd nodig heb (geen tijd om de menus door te fietsen), is richten op de lucht, de ontspanknop half indrukken en dan richten op het object dat ik te grazen wil nemen. Uiteraard is de focus dan wel gericht op oneindig (de lucht), dus het object moet ook ver genoeg weg staan. Dit kan je evt. verhelpen door de focus vast te zetten op 0.5, 1, 3 of 7 meter (in het menu). Doordat je op de lucht richt, denkt de camera dat er licht genoeg is en kiest een behoorlijk rappe sluiter (en vaak ook een groot diafragma).
Het kan zijn dat de sluiter zo veel te snel is en je foto uiteindelijk bijna zwart wordt. In dat geval moet je eerst op een andere plek richten met wat minder lichtopbrengst.

Try it out!

https://photune.blogspot.com/

Pagina: 1