Toon posts:

[linux] samba php gebruikers toevoegen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Getwijfeld of ik het hier of in pw zou zetten, maar aangezien het meer een rechten probleem is zet ik het hier neer.

Via php wil ik gebruikers aanmaken voor samba. Deze gebruikers bestaan al in linux.

Echter via php / apache heb ik niet de juiste rechten om b.v. smbpasswd te gebruiken om andere gebruikers aan te maken. Ook een poging een scriptje te maken wat via su dit zou moeten doen werkt niet, omdat deze specifiek een wachtwoord wil via standaard invoer van de tty.

Het aanpassen van het suid bitje voor smbpasswd is helaas ook geen werkende oplossing, en via google / search kom ik ook niet echt verder.

Apache als root draaien lijkt mij verder ook niet zo een geweldig goed idee.

Iemand een sugestie in welke richting ik het moet zoeken ?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Useraccount data in mysql (ofzo) opslaan, en via cron elke x minuten een command draaien als root die je gebruikers aanmaakt?

• Mark
  • Laatst online: 19:16
Samba gebruiken in combinatie met OpenLDAP. Zo hoef je nog niet eens met smbpasswd te rommelen.

Verwijderd

Het tooltje 'sudo' levert in jou geval de oplossing.

Hiermee kun je aangeven welke user (www in jou geval) er welk programma onder welke rechten mag uitvoeren.

Nog ff wat anders,

Je bent bekend met b.v. swat van samba?

Daar kun je ook via een web interface heel samba mee configureren, en ik geloof ook gebruikers aanmaken.

En dan heb je nog de samba module van webmin.

Verwijderd

Topicstarter
sudo lijkt idd de manier :) Thanks.

Ik ken idd swat / webmin, maar de bedoeling is dat iemand die gebruikers gaat invoeren, en hoe minder optie's erop zitten hoe beter / makkelijker.

• KeesV
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 08:06

KeesV

Zonder titel

Als SWAT en Webmin het kunnen, moet jij het ook kunnen, nietwaar? Misschien kun je even naar de source van die 2 dingen kijken voor ideeen :)

Ik doe niet aan sigs

• RvdH
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

sudo instellen voor je www-gebruiker? Ja.. dat klinkt echt veilig ja :X

Verwijderd

Topicstarter
Systeem hangt niet aan het internet, en is bedoeld voor eenmalig invoeren van een redelijk aantal gebruikers. Als dat achter de rug is, kan de sudoers file weer aangepast worden.

Maar andere suggestie's zijn natuurlijk altijd welkom. Altijd interesant om die namelijk ook te bekijken.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 10:37 ]

Verwijderd

RickJansen schreef op 15 juni 2004 @ 21:35:
sudo instellen voor je www-gebruiker? Ja.. dat klinkt echt veilig ja :X
Ja instellen in combinatie met het tooltje dat je deze rechten wilt geven.

Dat is op zich redelijk veilig hoor, alleen dat enkele tooltje krijgt zo tijdelijk root rechten als de www user het uitvoert. alle overige commando's zullen 'gewoon' met de rechten van de www user worden uitgevoerd.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-02 09:49

killercow

eth0

je kunt php ook gewoon als root draaien hoor,

dus gewoon als root je php bestand executen (php samba_users.php)
Dan moet alles dus gewoon werken, het probleem is nu dat je apache user er niet bij mag.

Je gebruikt php dus gewoon als shell script, en dat is geen enkel probleem.

openkat.nl al gezien?

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
En hoe wou je dat shell ding invoken? Als je het op je php pagina doet met exec() draait 't nog altijd als user www. Anders doe je 't via cron, maar dan hoef je niet persé PHP te gebruiken.

If you can't beat them, try harder

• Mark
  • Laatst online: 19:16
Ik vraag me eigenlijk eerder af waarom je uberhaupt smbpasswd wilt gebruiken terwijl er veel betere alternatieven zijn in mijn ogen. Een betere keus is volgens mij het gebruik van een LDAP server, hier kun je vrij makkelijk een webfrontend voor bouwen. Lees de howto's maar eens op deze link en deze link.
Pagina: 1