Foto's van 300DPI worden weergegeven als 72DPI

Pagina: 1
Acties:

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hallo,

vraag: we hebben een webapplicatie (in ASP) ontwikkeld waarin klanten foto's kunnen uploaden voor drukwerk. Deze foto's moeten minimaal 300DPI zijn, er zit een controle functie in of de foto's daadwerkelijk 300DPI zijn. Tot zover geen problemen, maar bij foto's uit een digitale camera worden alle foto's als 72DPI aangemerkt zowel in de Windows Image Viewer als in onze webapplicatie.
Nu hebben we de betreffende foto's geopend in Photoshop 7.0 en wordt er netjes 300DPI aangegeven.
Nu heb ik iets gelezen over EXIF informatie die een digitale camera in een JPG afbeelding kan zetten, zou het kunnen zijn dat Windows en onze webapplicatie de "standaard" data van een JPG uitleest waar dus waarschijnlijk 72DPI in geplaatst is door de digitale camera (omdat op het scherm toch alles 72DPI is) en 300DPI plaatst in de EXIF informatie dat weer door photoshop wordt uitgelezen ?
Wie weet hier meer over en wat zouden we kunnen doen zodat 300DPI afbeeldingen ook daadwerkelijk als 300DPI worden weergegeven ?

Ik hoop dat de vragen een beetje helder zijn..

• flagnite
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De drukker bepaald toch op hoeveel DPI een bepaalde foto wordt afgedrukt? Heeft voor zover ik weet niets te maken met de ingezonden foto.
Wellicht kun je beter controleren op het aantal pixels dat een foto minimaal moet hebben voor een bepaald afdrukformaat ipv dpi.

Ik zal mijn verhaal iets verduidelijken dan. Zonder dat je iets op papier print/drukt whatever, kun je niet spreken over DPI (het zegt in ieder geval niets). DPI komt pas om de hoek als je het gaat afdrukken. Dus als je wilt dat iets uiteindelijk op 300 dpi op papier komt moet je terugrekenen met hoeveel pixels je dus moet beginnen. Ergo: check je input op aantal pixels ipv dpi.

Overigens ben je niet de eerste die deze fout maakt, zie ook dit topic:
Hoeveel DPi standaard?

[ Voor 52% gewijzigd door flagnite op 15-06-2004 14:14 . Reden: verhaal verduidelijkt + link ]

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
flagnite schreef op 15 juni 2004 @ 14:01:
De drukker bepaald toch op hoeveel DPI een bepaalde foto wordt afgedrukt? Heeft voor zover ik weet niets te maken met de ingezonden foto.
Wellicht kun je beter controleren op het aantal pixels dat een foto minimaal moet hebben voor een bepaald afdrukformaat ipv dpi.
Daar kan ik niks aan veranderen, hij moet nu eenmaal 300DPI zijn. :'(

Verwijderd

Misschien kan je proberen de check op genoeg dpi op een andere manier te doen. Dpi is het aantal pixels per inch: als je de afmeting in cm combineert met het aantal pixels in de afbeelding moet het ook lukken lijkt me.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Volgens de EXIF 2.2 specs
The number of pixels per ResolutionUnit in the ImageWidth direction. When the image resolution is unknown, 72 [dpi] is designated.
DPI staat toch niet vast per foto? Als ik een foto op 300dpi afdruk dan is die foto 4x zo klein als dat ik diezelfde foto op 150dpi afdruk.
Als een foto 300x300 pixels is en wil op 300dpi afdrukken dan wordt het 1x1 inch en op 150dpi wordt dan 2x2 inch. Dus aan de EXIF info heb je niet zóveel.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock