Toon posts:

[win2k3] logon hours instellen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:
Op mijn stageplek staat een win2k3 server, met een aardig aantal clients. Nu is er mij gevraagd of ik er voor kon zorgen deze automatisch te laten afmelden. Ik heb al gezocht op dit forum en ben zover gekomen dat ik in de GPO het onderdeel "Force logoff when logon hours expire" moet activeren.
Nou is mijn vraag: waar kan ik die logon hours instellen? Ik heb heel de GPO al doorgezocht, maar heb niks kunnen vinden. Ik zal waarschijnlijk iets over het hoofd zien, maar misschien kunnen jullie helpen?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 17:24

FastBunny

Give it the Works !

Active Directory Users and Computers, eigenschappen van de user opvragen daar kan je het vinden :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
thnx :D kheb weer een bonuspunt gescoort voor m'n stage _/-\o_ 8)7

Verwijderd

Merk op dat dit een computer policy is (geen user policy). Je moet de GPO dus linken aan de OU waar de computers inzitten waarop je het wilt gebruiken. Niet aan de OU waar de gebruikers inzitten (dat zal geen effect hebben).

Verwijderd

Topicstarter
maar die logon hours zijn toch ingesteld in de eigenschappen van de gebruikers? en niet van de computers... of reageerd de computer op de gebruiker die daarbij aangemeld is? Ik ga t iig proberen. thnx

Verwijderd

Topicstarter
het is gelukt :) m'n client kan niet inloggen als op dat tijdstip de logon hours verstreken zijn :*) lang leve de macht van systeembeheerder >:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 08:39:
het is gelukt :) m'n client kan niet inloggen als op dat tijdstip de logon hours verstreken zijn :*) lang leve de macht van systeembeheerder >:)
Gelukt? Je moest hem toch automatisch af laten melden, als de tijd verstreken was? (En zo machtig is de systeembeheerder nou ook weer niet. Hij/zij voert alleen maar het beleid uit, wat van bovenaf opgelegd wordt.)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 08:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
je hebt ergens gelijk... maar de eerste stap is gezet: het blokkeren van aanmelden op bepaalde tijden
Nu idd de volgende stap: automatisch laten afmelden... ik heb een ideetje: het is de bedoeling dat de computers na een aantal minuten automatisch uitloggen. Met een screensaver lijkt me TE makkelijk aangepakt, maar misschien dat er in de policies iets ingegeven kan worden? kheb al zitten zoeken, maar heb nog niks kunnen vinden

Verwijderd

Topicstarter
ow w8 even.... daar zorgt die 'Force logoff when logon hours expire' toch voor? Die heb ik namelijk al aangezet ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 09:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, nou vat ik t helemaal niet meer... ik heb een test-gebruiker aangemaakt op een laptop (xp) ik heb de logon hours ingesteld op vandaag tot 11.00 uur om even te testen, ik heb een OU gemaakt met daarin de laptop, aan die OU een policy gemaakt met 'Force logoff when logon hours expires' aangezet en ik heb me aangemeld als die test-gebruiker op de laptop... ik wachten tot 11.00 uur... en er gebeurt niks :?
weet iemand wat ik fout doe?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je zelf de laatste reactie hebt geplaatst - zou je dan je laatste reactie willen wijzigen? :)

Door elke keer een nieuwe reactie te plaatsen komt je topic boven aan de lijst te staan (we noemen dat kicken van je topic) - en dat zien we liever niet binnen 24 uur :)

Verwijderd

Topicstarter
ik zal er op letten... sorry

Verwijderd

Je kunt van dat log out net zo goed een domain policy maken, doe ook even na policy changes.

uitvoeren;
gpupdate /force

Verwijderd

Topicstarter
ja maar t is niet de bedoeling dat alle pc's hierop reageren... dus een domain policy zit er niet in ;) ik heb t al opgelost met een shutdown-command op afstand. Deze wordt aan het eind van de logon hours gedraaid, dus sluit de pc af, zodra de gebruikers niet meer mogen aanmelden.
M'n begeleider is er blij mee, dus ik ook :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 14:48:
Je kunt van dat log out net zo goed een domain policy maken, doe ook even na policy changes.

uitvoeren;
gpupdate /force
Nooit doen dus, want dan zit het ook op je DC's, en daarop wil je geen policies hebben staan die daar niks te zoeken hebben. Als je het alleen op je werkstations wil, dan moet je het op een OU met werkstations instellen.

Bovendien kan een domain policy alsnog overruled worden door een policy op OU niveau.

Waarom het eerst niet werkte op je testlaptop: kan het zijn dat je inderdaad geen gpupdate /force (of een reboot) hebt uitgevoerd? Het is een computerpolicy, en die worden geevalueerd als de COMPUTER zich aanmeldt in het domein (ofwel, bij het booten van windows, en NIET bij het inloggen van een gebruiker). Als je alleen maar uitlogt en opnieuw inlogt, worden wijzigingen in computerpolicies niet gezien.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 11:36
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 15:19:
[...]
ik heb t al opgelost met een shutdown-command op afstand. Deze wordt aan het eind van de logon hours gedraaid, dus sluit de pc af, zodra de gebruikers niet meer mogen aanmelden.
M'n begeleider is er blij mee, dus ik ook :*)
Welk commando (ook fijn voor degene die hetzelfde willen bereiken)

command : " shutdown \\machine " zal wel uitloggen , maar niet afsluiten bij w2k of winXP (wel bij win98 overigens)

Krijg je dan zo'n fijne melding : It is now safe to shutdown your computer ? (of de nederlandse versie)

[ Voor 41% gewijzigd door Bud_s op 18-06-2004 10:35 . Reden: onjuistheid ]

Verwijderd

Bud_s schreef op 17 juni 2004 @ 14:44:
[...]

Welk commando (ook fijn voor degene die hetzelfde willen bereiken)

command : " shutdown \\machine " zal wel uitloggen , maar niet afsluiten bij w2k of winXP (wel bij win98 overigens)

Krijg je dan zo'n fijne melding : It is now safe to shutdown your computer ? (of de nederlandse versie)
shutdown -s \\machine zal een shutdown doen, shutdown -l logt uit. Doe anders shutdown /? voor alle opties.

"It is now safe to shutdown your computer" heeft niks met de wijze van shutdown te maken, maar meer dat Windows niet snapt hoe ACPI op die machine werkt en dus niet zelf de power uit kan zetten. (M.a.w. als je pc uit gaat als je zelf shutdown aanklikt, dan gaat hij ook uit als je shutdown -s gebruikt.)

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 11:36
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 15:58:
[...]

shutdown -s \\machine zal een shutdown doen, shutdown -l logt uit. Doe anders shutdown /? voor alle opties.

"It is now safe to shutdown your computer" heeft niks met de wijze van shutdown te maken, maar meer dat Windows niet snapt hoe ACPI op die machine werkt en dus niet zelf de power uit kan zetten. (M.a.w. als je pc uit gaat als je zelf shutdown aanklikt, dan gaat hij ook uit als je shutdown -s gebruikt.)
Dit werkt idd voor winXP , maar op w2k niet :(
Vandaar dat ik er eigenlijk vanuit ging dat het op XP ook niet werkte, heb hier namelijk een tijd mee zitten stoeien en gebruik tegenwoordig poweroff
Pagina: 1