Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

schema cd brander

Pagina: 1
Acties:

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:05
hallo

ik wil mijn oude en defecte brander een philips PCRW1208 gaan hergebruiken en heb daarvoor alleen de lade nodig.

ik heb alles eraf gehaald ( dus het oog, de motor voor het oog en de moto van de draaischijf.)

gisteren ben ik er al mee bezig geweest en toen werkte het station maar dan moet ik wel het oog aangesloten houden en zat vanochtend zonder te proberen of alleen met de kabel van het oog.

alleen nu werkt hij niet meer :( als ik hem aansluit op alleen een molex gaat er 1 oranje lampje op het station branden en 1 lampje op de hoofd print.

nu is mijn vraag of iemand wete hoe ik dit kan oplossen en of iemand het shcema van deze brander heeft ( GoT en google leverde weinig op)

Verwijderd

Het oog van een cd-brander? Dit vraagt om nadere uitleg :)

• eltinio
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 13:35:
Het oog van een cd-brander? Dit vraagt om nadere uitleg :)
de lens het lees oog, dat ding dat in het midden zit :P

Verwijderd

Ik begrijp niet echt wat je bedoelt, maar volgensmij had je de laser-unit met het mechanisme uit elkaar gehaald, het getest, het in elkaar gezet en toen werkte het niet meer. Ja, dan heb je misschien de laserunit aangeraakt (en dat mag niet ivm statische ontladingen) of je hebt alles niet goed aangesloten (let vooral op de schakelaartjes die detecteren waar de unit zich bevindt in het mechanisme).

Ik denk bovendien niet dat je een schema van een dvd-brander zomaar even ergens kunt vinden (iig niet gratis), maar je kunt natuurlijk altijd zoeken op google naar 'service manual' of 'repair manual' of iets dergelijks.

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 14:04:
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt, maar volgensmij had je de laser-unit met het mechanisme uit elkaar gehaald, het getest, het in elkaar gezet en toen werkte het niet meer. Ja, dan heb je misschien de laserunit aangeraakt (en dat mag niet ivm statische ontladingen) of je hebt alles niet goed aangesloten (let vooral op de schakelaartjes die detecteren waar de unit zich bevindt in het mechanisme).

Ik denk bovendien niet dat je een schema van een dvd-brander zomaar even ergens kunt vinden (iig niet gratis), maar je kunt natuurlijk altijd zoeken op google naar 'service manual' of 'repair manual' of iets dergelijks.
Kdenket niet, kdenk dat hij alleen de lade nodig heeft, zoals bv iemand een cdlade heeft gebruikt en daar zn fanbus in heeft gemod.
Zo begrijp ik het, correct me if I'm wrong

Verwijderd

MYST schreef op 15 juni 2004 @ 14:06:
[...]

Kdenket niet, kdenk dat hij alleen de lade nodig heeft, zoals bv iemand een cdlade heeft gebruikt en daar zn fanbus in heeft gemod.
Zo begrijp ik het, correct me if I'm wrong
Ik begrijp TS ook niet echt, maar als hij alleen de lade nodig heeft wat bedoelt hij dan met 'het werkt niet meer'. Een lade werkt toch altijd wel of begrijp ik nou weer iets weer niet.

TS: misschien kun je je probleem wat beter verwoorden :)

• eltinio
ik heb alleen de lade voor iets nodig maar nadat ik alles eruit heb gesloopt reageerd het open knopje niet terwijl die wel goed aangesloten zit.

• LinuZZ
  • Laatst online: 24-11 11:15
je hebt toch heel het 'open' knopje niet meer nodig als je de lade eruit hebt gesloopt? :?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• eltinio
r_jansen86 schreef op 15 juni 2004 @ 14:47:
je hebt toch heel het 'open' knopje niet meer nodig als je de lade eruit hebt gesloopt? :?
ik heb dat mechanisme nodig en dat heb ik er uitgehaald

Verwijderd

eltinio schreef op 15 juni 2004 @ 14:43:
ik heb alleen de lade voor iets nodig maar nadat ik alles eruit heb gesloopt reageerd het open knopje niet terwijl die wel goed aangesloten zit.
Heb je je kabels echt goed aangesloten? Heb je alles juist teruggeplaatst (let vooral op de schakelaartjes die detecteren of hij open of dicht is.

• eltinio
ik weet dat ik het goed heb aangesloten alleen het probleem is zo dat hij het eerst gewoon goed deed met de lazer aangesloten alleen nu werkt hij niet meer ook niet met de lazer aangesloten.

ff een paar fotos geschoten

http://www.geocities.com/the_eltinio/cdrom.htm

• MYST
hangt de lens er nog aan of heb je die er helemaal af gesloopt?
(volgens mij heeft die iets te maken met het feit van open en dicht gaan, als je bijvoorbeeld een cd aan het lezen bent en je drukt op "open" moet je ook altijd effe wachten, kdenk dat dat daardoor komt)

• eltinio
klopt maar dat had ik opgelost door de lens er weer aan te hangen en dan even met me vinger over de lens te gaan maar dat werkt nu niet meer, hij geeft nu zelf niet meer aan dat hij aan het wahcten is

Verwijderd

MYST schreef op 15 juni 2004 @ 15:13:
hangt de lens er nog aan of heb je die er helemaal af gesloopt?
(volgens mij heeft die iets te maken met het feit van open en dicht gaan, als je bijvoorbeeld een cd aan het lezen bent en je drukt op "open" moet je ook altijd effe wachten, kdenk dat dat daardoor komt)
Nee, dat duurt dan even omdat de cd eerst moet stoppen met draaien (en dat wordt meestal gedaan door het motortje de andere kant op te laten draaien zodat het met terugwerkende kracht werkt), en dat duurt natuurlijk even :)

edit:
ik kan het op de foto's niet zien, maar ik denk toch dat er ergens eens schakelaartje of zo niet goed zit. Zet hem anders even weer helemaal in elkaar en kijk of het dan wel werkt (zo ja, dan zit er dus een schakelaartje/sensor niet goed).

edit2:
op de foto's zie ik nu opeens dat je de laserunit en andere dingen niet op het printje hebt aangesloten. Op die manier zal de lade ook niet werken, omdat hij als het ware niet 'opstart'. Er worden bij het aanzetten van de brander namelijk een aantal tests uitgevoerd (of alles is aangesloten etc) en als er een fout is doet hij niets. In dit geval doet hij daarom ook mogelijk niets, om te kijken of hij niet kapot is dus even alles in elkaar zetten.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 16:39 ]

• MYST
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 16:30:
[...]

Nee, dat duurt dan even omdat de cd eerst moet stoppen met draaien (en dat wordt meestal gedaan door het motortje de andere kant op te laten draaien zodat het met terugwerkende kracht werkt), en dat duurt natuurlijk even :)

...
Ja, kweet wel dat het daardoor is, zou anders leuk zijn als je cd's er gewoon uit zouden vliegen... Mischien heb je ergens kortsluiting gemaakt ofzo, maar ik denk dat je eens moet kijken of alle schakelaartjes er nog aanhangen(normaal 2om te zien of je lade open is of niet) Veel succes!

• eltinio
station weer in elkaar gebouwd, maar had weinig nut, nogsteeds is het enige wat hij doet knipperen en als ik op de open knop druk krijg ik geen reaktie.

misschien heb ik toch ergens kortsluiting veroorzaakt waardoor hij het niet meer doet.

Verwijderd

eltinio schreef op 15 juni 2004 @ 18:01:
station weer in elkaar gebouwd, maar had weinig nut, nogsteeds is het enige wat hij doet knipperen en als ik op de open knop druk krijg ik geen reaktie.

misschien heb ik toch ergens kortsluiting veroorzaakt waardoor hij het niet meer doet.
Als je hem idd op de juiste manier weer helemaal in elkaar hebt gezet, ja dan zal hij wel kapot zijn ja.

• eltinio
is het ook mogelijk om een print te maken waarmee ik de cdrom kan open en weer dicht doen of is dit heel gecompliceerd

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 20:35

Super_ik

haklust!

als je goed zoekt kom je die wel tegen hiero jah

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

eltinio schreef op 15 juni 2004 @ 18:37:
is het ook mogelijk om een print te maken waarmee ik de cdrom kan open en weer dicht doen of is dit heel gecompliceerd
als je maar weet op welke spanning je motortje draait, dan is dat niet al te complex idd

• eltinio
Super_ik schreef op 15 juni 2004 @ 18:53:
als je goed zoekt kom je die wel tegen hiero jah
ben alweer aan het zoeken ben het gister nacht al tegen gekomen maar dat kwam er op neer dat ik er een microcontroller van conrad voor moest gebruiken

Verwijderd

eltinio schreef op 15 juni 2004 @ 19:10:
[...]

ben alweer aan het zoeken ben het gister nacht al tegen gekomen maar dat kwam er op neer dat ik er een microcontroller van conrad voor moest gebruiken
Het kan veel makkelijker door gebruik te maken van een flipflop-schakeling. Deze heeft een Set en een Reset. Als je gebruik maakt van twee flipflops, een voor opendoen en een voor dichtdoen, icm een motoraansturing (H-bridge lijkt me handig) dan kun je je motortje twee richtingen op laten draaien en deze besturen met je schakelaartje.

Lade is open en moet dicht:
Met een puls (je schakelaartje) op Set zet je het motortje aan, deze draait totdat Reset hoog wordt (het schakelaartje ACHTER de lade, die ingedrukt wordt als de lade helemaal naar achteren is).

Lade is dicht en moet open:
Met een puls (je schakelaartje) op Set zet je het motortje aan, deze draait totdat Reset hoog wordt (het schakelaartje dat zich ergens in het mechanisme bevindt wodt ingedrukt).

Je moet er dus voor zorgen dat je de juiste flipflop aanstuurt met je schakelaartje, dit kun je doen met bijv een multiplexer. Deze bepaalt waar je puls heen moet (naar flipflop1 of flipflop2) afhankelijk van het schakelaartje ACHTER de lade (dat dus detecteert of de lade dicht of open is).

• eltinio
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 19:17:
[...]

Het kan veel makkelijker door gebruik te maken van een flipflop-schakeling. Deze heeft een Set en een Reset. Als je gebruik maakt van twee flipflops, een voor opendoen en een voor dichtdoen, icm een motoraansturing (H-bridge lijkt me handig) dan kun je je motortje twee richtingen op laten draaien en deze besturen met je schakelaartje.

Lade is open en moet dicht:
Met een puls (je schakelaartje) op Set zet je het motortje aan, deze draait totdat Reset hoog wordt (het schakelaartje ACHTER de lade, die ingedrukt wordt als de lade helemaal naar achteren is).

Lade is dicht en moet open:
Met een puls (je schakelaartje) op Set zet je het motortje aan, deze draait totdat Reset hoog wordt (het schakelaartje dat zich ergens in het mechanisme bevindt wodt ingedrukt).

Je moet er dus voor zorgen dat je de juiste flipflop aanstuurt met je schakelaartje, dit kun je doen met bijv een multiplexer. Deze bepaalt waar je puls heen moet (naar flipflop1 of flipflop2) afhankelijk van het schakelaartje ACHTER de lade (dat dus detecteert of de lade dicht of open is).
het wordt dan dus 1 puls schakelaar die ik indruk om ervoor te zorgen dat de lade opengaat totdat hij tegen een flipflop schakelaar aankomt en dan de motor uitschakeld.

en een 2de puls schakelaar die ik indruk en die er dan voor zorgd dat de lade weer dicht gaat totdat hij tegen de 2de flipflop schakelaar aankomt

Verwijderd

eltinio schreef op 15 juni 2004 @ 20:20:
[...]

het wordt dan dus 1 puls schakelaar die ik indruk om ervoor te zorgen dat de lade opengaat totdat hij tegen een flipflop schakelaar aankomt en dan de motor uitschakeld.

en een 2de puls schakelaar die ik indruk en die er dan voor zorgd dat de lade weer dicht gaat totdat hij tegen de 2de flipflop schakelaar aankomt
Je zou idd twee schakelaartjes kunnen gebruiken (1 voor open, 1 voor dicht) die dus elk 1 flipflop aansturen.

Je kunt het ook met 1 schakelaartje doen, die de juiste flipflop aanstuurt. Als je tussen het schakelaartje en de flipflopingangen een multiplexer zet, dan kun je aangeven naar welke flipflop je de puls stuurt. De keuze van de flipflop wordt hierbij bepaald door de ingangen van de multiplexer, die je kunt aansturen met het schakelaartje dat aangeeft of de lade in of uit is.

• SpecialWhenLit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 11:17

SpecialWhenLit

Crank it to the last Mhz!

Jouw oorspronkelijke idee (met een CD-speler/brander) kan op zich wel maar dan moet je zoeken naar een oude doublespeed CD-ROMspeler. 10 tegen 1 dat dat werkt, ik praat uit eigen ervaring, hier werkt het alweer zo'n jaartje ofzo...
Achter mijn mobo tray zit een kale print van een doublespeed CD-ROM (zonder lens, zonder wat ook, draadjes van open-schakelaar, motor en switches zijn 30 cm. verlengd - Ja ik heb een bigtower, hoezo vraag je dat? :P ) braaf een plexi plaatje voor mijn optische drives en baybus heen en weer te schuiven als ik dat wil.
Maakt ook heel stoer geluidje als je boot; laatst vroeg iemand waar dat "Star-Trek geluidje" vandaan kwam- ik zeg "hiervandaan", druk op de knop, nogmaals dat geluidje en die plexi kap zakt omlaag. Net als zijn onderkaak. :9 Dat was leuk!
Ik heb ook gezocht naar andere schakelingen maar alle alternatieven waren best duur. (incl. gaatjesprint, nette stekkertjes etc. gaat gauw in de papieren lopen :( Dat geld gaf ik liever uit aan zelfbouw-baybus bv. )
In mijn experimenten heb ik ook 1 print opgeblazen, maar dat was echt mijn eigen schuld. Gelukkig kon ik een tweede oude CD-ROM vinden. Deze gebruikte exact dezelfde (referentie?) print dus ik hoefde niet van motortje te wisselen of niks. :z
Succes met welke methode je ook kiest!

Luchtkoeling zuigt...

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-10 15:25

casemodder

--->

SpecialWhenLit schreef op 15 juni 2004 @ 20:46:
Jouw oorspronkelijke idee (met een CD-speler/brander) kan op zich wel maar dan moet je zoeken naar een oude doublespeed CD-ROMspeler. 10 tegen 1 dat dat werkt, ik praat uit eigen ervaring, hier werkt het alweer zo'n jaartje ofzo...
Achter mijn mobo tray zit een kale print van een doublespeed CD-ROM (zonder lens, zonder wat ook, draadjes van open-schakelaar, motor en switches zijn 30 cm. verlengd - Ja ik heb een bigtower, hoezo vraag je dat? :P ) braaf een plexi plaatje voor mijn optische drives en baybus heen en weer te schuiven als ik dat wil.
Maakt ook heel stoer geluidje als je boot; laatst vroeg iemand waar dat "Star-Trek geluidje" vandaan kwam- ik zeg "hiervandaan", druk op de knop, nogmaals dat geluidje en die plexi kap zakt omlaag. Net als zijn onderkaak. :9 Dat was leuk!
Ik heb ook gezocht naar andere schakelingen maar alle alternatieven waren best duur. (incl. gaatjesprint, nette stekkertjes etc. gaat gauw in de papieren lopen :( Dat geld gaf ik liever uit aan zelfbouw-baybus bv. )
In mijn experimenten heb ik ook 1 print opgeblazen, maar dat was echt mijn eigen schuld. Gelukkig kon ik een tweede oude CD-ROM vinden. Deze gebruikte exact dezelfde (referentie?) print dus ik hoefde niet van motortje te wisselen of niks. :z
Beetje offtopic
wil/kun je daar eens wat pics/filmpje van posten, lijkt me wel vet

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• eltinio
SpecialWhenLit schreef op 15 juni 2004 @ 20:46:
heb net een 24x speed open gemaakt en zie toch dat de lade die ik uit de brander heb gehaald er heel wat beter uitzag maar dat is vast wel op te lossen ik zoek wel ff op internet naar een paar oude cdrom station
Pagina: 1