[VB6/Access] Soort relatie ophalen

Pagina: 1
Acties:

• nenne
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
Hallo,

Ik ben bezig een query-applicatie te maken in VB6. Het is de bedoeling dat je meerdere tabellen en de daartoe behorende kolommen kunt selecteren, waarna de applicatie een sql-statement maakt en uitvoert.

Tot zover lukt het allemaal.

Nu is het de bedoeling dat de onderlinge relaties tussen de tabellen door de applicatie kunnen worden opgehaald uit de database, zodat deze kunnen worden ingevoegd in het sql-statement.

Een voorbeeld:

Visual Basic:
1
2
SELECT blaat1, blaat2, blaat 3
FROM bla1, bla2

Tot zover lukt alles

Visual Basic:
1
2
LEFT JOIN Bla1 on Bla2.ID = Bla1.ID" & _
          " where Bla2.ID = ID

Bovenstaande stukje kan ik niet voor elkaar krijgen.

Weet iemand hoe ik de relaties uit de DB kan halen?? Ik verdiep me op dit moment in de functie "openschema" maar kom er nog niet uit...

Bedankt!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Wat wil je nou? Je bent niet helemaal duidelijk. Kijken hoe je relaties eruit haalt of gewoon een left join query runnen?
Heb je al gegoogled? Kijk anders eens ff hier.
http://www.techbookreport.com/sql-tut3.html

• nenne
henkleerssen schreef op 15 juni 2004 @ 13:17:
Wat wil je nou? Je bent niet helemaal duidelijk. Kijken hoe je relaties eruit haalt of gewoon een left join query runnen?
Heb je al gegoogled? Kijk anders eens ff hier.
http://www.techbookreport.com/sql-tut3.html
Ik wil, als ik 2 tabellen heb geselecteerd, uit de database hun relatie kunnen halen zodat het "Where"-statement automatisch wordt opgemaakt.

Maw: uitzoeken in welke tabel de secundaire sleutel zit die verwijst naar de primaire van de andere....

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

tja euh..volgens mij werkt dat alleen in de query manager van access wat je wil...Daar gebeurt dat al automagisch. Als je in vb al aan het programmeren bent, kun je vanuit vb niet automagisch de where statement genereren. Dan moet je de relaties al namelijk weten.

• nenne
henkleerssen schreef op 15 juni 2004 @ 13:28:
tja euh..volgens mij werkt dat alleen in de query manager van access wat je wil...Daar gebeurt dat al automagisch. Als je in vb al aan het programmeren bent, kun je vanuit vb niet automagisch de where statement genereren. Dan moet je de relaties al namelijk weten.
Prima, ik puzzel verder. Bedankt voor je respons

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

nenne schreef op 15 juni 2004 @ 13:33:
[...]

Prima, ik puzzel verder. Bedankt voor je respons
Puzzel met DAO, tenminste als je op een Access-db werkt. Dan kun je met de relations collectie van het DAO-databaseobject alle relaties ophalen. Of je leest ze uit de MSysRelationships-tabel.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Je was met openschema ook al in de goede richting bezig. Kijk hier eens:
http://msdn.microsoft.com...0/htm/mdcstschemaenum.asp

adSchemaForeignKeys is de constante die je nodig hebt om de relaties in je db op te vragen.

Je kan dus wel degelijk zelf de where statement flexibel opbouwen op dezelfde wijze als de Access Query Builder dat doet, maar je zult alle logica hiervoor zelf moeten samenstellen.

• nenne
Thanks,

Ik ben inmiddels bezig met de MSysRelationships-tabel maar ik krijg een error als ik die probeer te benaderen ("U hebt geen machtiging om de gegevens te lezen") maar ik probeer het nu met openschema.

Bedankt allemaal :*)

[ Voor 51% gewijzigd door nenne op 15-06-2004 14:22 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

bigbeng schreef op 15 juni 2004 @ 14:17:
Je was met openschema ook al in de goede richting bezig. Kijk hier eens:
http://msdn.microsoft.com...0/htm/mdcstschemaenum.asp

adSchemaForeignKeys is de constante die je nodig hebt om de relaties in je db op te vragen.

Je kan dus wel degelijk zelf de where statement flexibel opbouwen op dezelfde wijze als de Access Query Builder dat doet, maar je zult alle logica hiervoor zelf moeten samenstellen.
en ik maar harde sql statements in de code zetten... doorgaans is dat geen probleem zolang je database model niet aanpast.

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
henkleerssen schreef op 15 juni 2004 @ 14:33:
[...]

en ik maar harde sql statements in de code zetten... doorgaans is dat geen probleem zolang je database model niet aanpast.
doe ik ook hoor :)

Ik moet er niet aan denken al die relationele logica iedere keer generiek toe te passen in mijn applicaties... brrr!!! :D

• DarkSilence
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

DarkSilence

W3designer.nl

Ik vraag me eigenlijk af of het programma wat je nu programmeert niet iets te moeilijk voor jou is. Want je dacht op 2 juni laat ik eens wat programmeren en je komt er niet uit en je maakt gelijk een account aan op GoT. Van 2 juni tot nu heb je 10 topics geopend wat allemaal met een en hetzelfde te programmeren programma heeft te maken.
Zie: http://gathering.tweakers...find/poster/115370/topics

Vragen staat je wellis waar vrij maar verwacht niet dat je veel hulp krijgt als om de dag wel een nieuwe topic opent over een te maken programma door. Mijn tip is ga eens lekker op internet zoeken voordat je zonder enige zoekactie hier je topic plaatst.
Ik weet zeker als je dat doet dat je een mooi programma kan maken zonder hier zoveel te vragen. Suc6

W3designer.nl

• nenne
DarkSilence schreef op 16 juni 2004 @ 08:20:
Ik vraag me eigenlijk af of het programma wat je nu programmeert niet iets te moeilijk voor jou is. Want je dacht op 2 juni laat ik eens wat programmeren en je komt er niet uit en je maakt gelijk een account aan op GoT. Van 2 juni tot nu heb je 10 topics geopend wat allemaal met een en hetzelfde te programmeren programma heeft te maken.
Zie: http://gathering.tweakers...find/poster/115370/topics

Vragen staat je wellis waar vrij maar verwacht niet dat je veel hulp krijgt als om de dag wel een nieuwe topic opent over een te maken programma door. Mijn tip is ga eens lekker op internet zoeken voordat je zonder enige zoekactie hier je topic plaatst.
Ik weet zeker als je dat doet dat je een mooi programma kan maken zonder hier zoveel te vragen. Suc6
Doe iets met je leven ipv mijn history op tweakers na te gaan.

FREAK
Pagina: 1