[Linux]: Hoe een zo groot mogelijke NTFS partitie maken

Pagina: 1
Acties:

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:17

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Weet iemand een handige manier om onder Linux een zo groot mogelijke NTFS partitie aan te maken (=resterende vrije ruimte op de HDD) + de partitie NTFS te formateren? Ik wil dit namelijk gaan gebruiken om tijdens het terug schieten van onze Win2K images (met partimage) de resterende harddisk ruimte te benutten voor een 2e partitie maar omdat de harddisk grootte telkens toeneemt heeft is het niet handig om hier een "vaste" grootte voor te hanteren...

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-02 16:44

BoAC

Memento mori

Deze al gezien?

* BoAC wist niet eens dat het mogelijk was om onder linux een ntfs partitie te maken ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 22:32
Je hebt inderdaad 'mkntfs' nodig om de partitie als NTFS te formatteren, die is op bovenstaande site te vinden.

Voor de rest is het een kwestie van fdisk scripten en zorgen dat die een partitie maakt met de maximale grootte en als type NTFS.

Volgens mij moet dat zo ongeveer wel werken als je gewoon een bestand maakt met de commando's voor fdisk, en die er dan doorheen ramt met cat commands.txt | fdisk.

commands.txt wordt dan zoiets als hieronder (ik ga dit uiteraard niet helemaal uittesten op m'n eigen systeem, dus ik weet niet of het helemaal goed is, je moet zelf ff experimenteren en daarbij uitkijken wat je doet!)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
n # maak nieuwe partitie
p # primair? Kan bij jou anders zijn
2 # nummer van de partitie, zal bij jou anders zijn.
<enter> # neem default startsector (= de eerste die vrij is)
<enter> # neem default size (=grootste wat mogelijk is)
l # verander partitie type
2 # partitie nummer
7 # type 7 = NTFS
w # write changes & exit

Tekst achter de # is commentaar, moet je weglaten natuurlijk.

Vooral die 'w' op het eind zou ik weglaten voordat je zeker weet dat de rest goed gaat. Je krijgt de output gewoon nog op je scherm, dus dat is wel te zien.

Daarna dus mkfs.ntfs /dev/hda2 (of welke partitie het dan ook is geworden) en het zou in principe moeten werken!

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 15-06-2004 13:47 ]

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ik zou sfdisk gebruiken in plaats van de gewone fdisk, die is speciaal gemaakt om mee te scripten. Op Gentoo wordt hij standaard meegeleverd.
Als je linux wilt gebruiken voor het installeren van windows is dit wellicht nog interessant. (Misschien hebben ze dergelijke scripts al klaar staan).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b