Nieuwe brander in Dell laptop - de (on) mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een Dell Inspiron 1100 laptop die helaas is geleverd zonder brander.
Via Dell is het niet mogelijk een brander voor deze laptop te leveren (?) dus ben ik verplicht een ander merk aan te schaffen.

De huidige speler is een zgn. slimline model en mijn keuze was gevallen op de
Sony CRX830 (Slim-Line) voor € 85,00 gezien bij Alternate.nl.

Volgens Alternate zou het in principe geen probleem moeten zijn om dit in mijn laptop te krijgen, volgens Dell is het niet mogelijk :(

Hoe zit het nu? Wat zijn de dingen waar ik op moet letten of is het zowiezo niet mogelijk?

En verder... is het een beetje goede prijs/mogelijkheden verhouding? Ik moet CD's kunnen schrijven en DVD's kunnen lezen. DVD's branden is niet nodig.

Verwijderd

Ik zou zeggen naar alternate gaan *of een andere computerboer* en kijken of er een ander merk brander in past en ook werkt, en als het werkt neem je een brander mee naar huis.

Of je kan naar een kennis of dergelijk gaan die een slimline brander heeft, en daar passen

• hemiparo
  • Niet online
Alternate zit niet echt in de buurt en biedt redelijk goedkoop een brander aan. Verder kan ik er via de pricewatch niet echt veel vinden... zeker niet in de buurt van 's-Hertogenbosch.
Heb ook niet het idee dat dit product bij elke computerboer te vinden is. Hier in de omgeving in ieder geval tot nu toe geen succes :(

• hemiparo
  • Niet online
ondertussen ben ik via internet opzoek geweest naar een aantal bedrijven wat DVD/CDRW drives kan leveren. Probleem is echter dat ik dit niet kan uitproberen. Alle bedrijven hebben wel retourrecht maar dan kost het me wel elke keer € 5,50 aan kosten.
Weet er iemand in de omgeving van 's-Hertogenbosch een bedrijf die niet al te dure, mag ook 2e hands zijn, drives kan leveren wat ik ook meteen kan uitproberen?

Op dit moment gebruik ik het netwerk om een backup te maken van mijn belangrijke bestanden maar een een CDRW is wel wat makkelijker. Andere optie is natuurlijk een USB memorystick maar ik weet niet helemaal of ik dat wel kan vertrouwen....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een USB (flash) memorystick is beperkt herschrijfbaar, echter dat is een CDRW ook ;) Na een paar duizend keer is het wel over.

• hemiparo
  • Niet online
klopt... alleen is een lege CDRW iets goedkoper dan een USB drive... ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

PCMCIA SCSI kaartje en externe SCSI brander kan natuurlijk ook nog altijd...en dan ben je veel flexibeler, ook met externe HDD en andere SCSI-apparaten ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• hemiparo
  • Niet online
klinkt ook intressant... en wat is het kostenplaatje? Voor een drive schat ik zo rond de € 80,00 klaar te zijn... een 512MB USB Drive rond de € 90,00.

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
In veel gevallen kan je die sony brander gewoon overzetten in de behuizing van de cdrom of dvd speler die bij je laptop zit. Ik heb hier een oude Dell cdrom-speler uit een laptop en die kan ik met de juiste stekkers gewoon op mijn compaq slim-line desktopkastje aansluiten.
Ik neem dan even aan dat die brander dezelfde, gestandaardiseerde aansluiting heeft. :)
Maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Als ik maar een beetje kan computeren

Verwijderd

Die laptop cdroms, branders etc zijn in afmeting en aansluiting allemaal gelijk. Het enige verschil is het frontje, niet in de lengte en breedte maar in de vorm. Die is voor elke laptop anders. Als je een brander koopt van hetzelfde merk als je cdrom kun je het frontje overzetten want dan zitten uitwerpknopje, gaatje, ledje en bevestiging op dezelfde plaats. Heb je een brander van een ander merk dan kun je het oude frontje meestal niet overzetten. Het meegeleverde frontje is plat inplaats van schuin en grijs inplaats van zwart, maar de brander past wel in je laptop.
Ik heb laatst in mijn laptop (Dell Inspiron 8200) een DVDbrander gezet. Een Toshiba SD-R6372 (4x plusR en minR), ook gekocht bij Alternate. Daar heb ik een ander frontje van een oude Samsung-Dell cdrom opgezet. Dat was een heel geknutsel want dat paste niet zonder meer, maar het werkt nu prima en ziet er weer orgineel uit.

• hemiparo
  • Niet online
conslusie: ik kan sowieso elke slimline (dvd) brander aanschaffen en dan proberen het frontje aan te passen indien nodig?

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09-2025

JEV

Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 21:48:
Ik heb laatst in mijn laptop (Dell Inspiron 8200) een DVDbrander gezet. Een Toshiba SD-R6372 (4x plusR en minR).
Off topic.

Ben je tevreden over deze brander.
Heb je bijvoorbeeld nog problemen met diverse dvd media of brandt hij ongeveer alles.
Hoe zit het met de regiocodering.

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Er zijn een paar dingen waar je op moet letten waarschijnlijk; past het fysiek, is de aansluiting 'achterin' hetzelfde, en zit deze aansluiting in precies dezelfde plek.

Voor zover ik kan zien is de CD-rom verwisselbaar voor de Inspiron 1100, dus zou het makkelijk moeten zijn om up te graden. Ik zou denken dat Dell makkelijk een CD-RW zou moeten kunnen leveren. Zelfs als het product end-of-life is, dan zorgen ze ervoor dat ze minstens nog 3 jaar na dato nogsteeds onderdelen kunnen leveren (voor garantie werk, upgrades, of 'out-of-warranty-repairs'). Het zou wel kunnen zijn dat ze deze niet meer 'nieuw kunnen leveren, maar reserve (refurbished) onderdelen die je van Dell koopt en in een Dell PC stopt hebben een 90-dagen garantie, of het systeem garantie (de 'langste' van de twee).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• hemiparo
  • Niet online
Ik heb vandaag nogmaals met Dell contact gehad en te horen gekregen dat ze me niet kunnen helpen aan een brander :(
Reden hiervoor is het feit dat dit model (1100) in de fabriek in elkaar is gezet en er geen spareparts voor zijn... wel kan de laptop bij Dell gemaakt worden als er iets aan de hand zou zijn...???

Hoe dan ook, ik kreeg het advies een andere brander te kopen. Het verwisselen zou geen probleem zijn normaal gesproken. Zelf heb ik het liefst een Dell die netjes aansluit bij mijn laptop. Het oog wil ook wel wat namelijk.
Kan het nu echt niet of heeft de Dell medewerker me niet correct geholpen en kan er wel een Dell brander in (zoals bv. van een andere laptop bij de onderdelen van Dell?).

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
je kan een adnere brander nemen, je moet alleen die behuizing van je originele speler overzetten en dan werkt het. Passen doet het dan ook !! :D

Linux is zo cool dat ik het koud heb

• hemiparo
  • Niet online
Mooi... en nu nog op zoek naar een winkel met een redelijke prijs. En het liefst een beetje in de buurt van Den Bosch. Liever proberen voor aankoop dan terugsturen als het niet werkt.

Verwijderd

JEV schreef op 01 juli 2004 @ 14:40:
[...]

Off topic.

Ben je tevreden over deze brander.
Heb je bijvoorbeeld nog problemen met diverse dvd media of brandt hij ongeveer alles.
Hoe zit het met de regiocodering.
Ik ben erg tevreden met de brander. Ik heb verschillende media geprobeerd (dvd+ en - en dvd-rw en cd's) en het gaat allemaal goed. Nog geen enkel misbaksel.
Over regiocodering kan ik je niks vertellen. Ik heb geen dvd's van buiten Europa en verder haalt AnyDVD die er gelijk en ongemerkt van af, zoals ie dat ook met de kopieerbeveiliging doet denk ik.

Verwijderd

hemiparo schreef op 30 juni 2004 @ 23:41:
conslusie: ik kan sowieso elke slimline (dvd) brander aanschaffen en dan proberen het frontje aan te passen indien nodig?
Heb je al gekeken wat het merk is van de cdrom in je Dell? (rechtsklikken op je cdstation /eigenschappen /hardware of anders het ding openslopen en dan op de sticker kijken) Alleen als je er een van hetzelfde merk koopt ben je 100% zeker dat je het frontje kunt overzetten en het uiterlijkvan je laptop gelijk blijft.

• hemiparo
  • Niet online
Met deze code HL-DT-ST DVD-ROM GDR8082N kom ik via Google op DVD-8082N LG Electronics 8X Slim DVD-ROM (Black), Bulk uit. Dit klopt ook met hetgeen er in de laptop zit. Het zou dus een LG brander moeten worden lijkt me?

Verwijderd

hoeft natuurlijk niet als je creatief bent, maar zoals homerus zei, het is wel beter

• hemiparo
  • Niet online
heb ondertussen weer contact gehad met:

- Dell (nog steeds niet mogelijk - moet ik denk ik maar laten rusten)
- LG (levert niet aan particulieren en weet niet waar ik hun spullen wel kan bestellen door groothandel - ook lekker klantvriendelijk)
- en wat computerboeren in de omgeving (Paradigit, Vobis, MyCom en de wat kleinere zaken)

En nog steeds is het niet mogelijk om een interne CDwriter te vinden, los van de leuke prijs. Ik snap het echt niet. Ligt het nu aan mij of is het echt niet mogelijk om mijn DVDtje te vervangen?

Verwijderd

Op Marktplaats staan een aantal Dell Laptop CD-branders te koop. Je zult aan de verkoper moeten vragen of het een LG is.
In de mijne zit een HL-DT-ST RW/DVD GCC-4240N (zelfde merk dus), daar moet je dus naar zoeken.
Sucses met je zoektocht.

• Jordan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:56
kijk voordat je wat aanschaft ook even op internet of het een master of slave device is. Ik heb vandaag ook een andere drive gehaald, die fysiek gewoon past, maar omdat het een slave is, en mijn laptop met master devices werkt, kan ik hem niet gebruiken |:(
Pagina: 1