Bij mijn vrouw op het werk wordt de mogelijkheid geboden vanaf thuis te gaan werken, dit middels een VPN verbinding. Nou prachtig lijkt me. Maar er is iets geks aan de hand. De systeembeheerder wil dat alle pc's eerst naar kantoor worden gebracht zodat hij daar VPN software kan installeren op de thuispc. Dit in verband met veiligheid. Wie heeft hier ooit van gehoord. Bij mijn voormalige werkgever had ik ook VPN en dat werkte met inloggen via Internet een inlognaam en wachtwoord.
Systeembeheerder heeft groot gelijk. Zo kan hij meteen controleren of er wel een virusscanner/firewall aanwezig is en de OS bijgewerkt.
Je connect naar hen netwerk en daar horen risico's bij die hij op deze manier wil ondervangen.
Je connect naar hen netwerk en daar horen risico's bij die hij op deze manier wil ondervangen.
Lijkt mij ook niet meer dan redelijk dat ze de boel onder controle willen houden en de werknemers zonodig van de juiste software voorzien om het allemaal veilig te houden.
wel ben ik van mening dat mijn persoonlijke PC daar niet voor in aanmerking komt. Ik had een PC van de werkgever gewilt
wel ben ik van mening dat mijn persoonlijke PC daar niet voor in aanmerking komt. Ik had een PC van de werkgever gewilt
Plus dat een beetje vpn een leuke key heeft die niet uitgegeven wordt, dus handmatig ingegeven / copy-paste. Denk ook niet dat sysbeheerder er blij van wordt als iemand gaat zeggen dat hij niet kan inloggen als hij een tikfout in de key van 1024 tekens maakt.
je kan er toch voor zorgen dat je op alle "remote" werkzaamheden bepaalde restricties/beveiligingen/scans gooit waardoor bijwerken van de PC thuis helemaal niet nodig is?TigZ schreef op 15 juni 2004 @ 13:00:
Systeembeheerder heeft groot gelijk. Zo kan hij meteen controleren of er wel een virusscanner/firewall aanwezig is en de OS bijgewerkt.
Dat ie m nu wil bijwerken ok, maar hoe denk je dat dan in de toekomst vol te houden?
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Bedankt voor reactie maar ik kan het verhaal van virusscanner/firewall en OS toch niet plaatsen.TigZ schreef op 15 juni 2004 @ 13:00:
Het is mijn PC, vandaag is de virusscanner bijgewerkt en staat de firewall aan en het OS is nu bijgewerkt.
Maar morgen mogelijk niet enwat als ik besluit het OS opnieuw te installeren? Al met al een voor mij een actie met nogal wat vraagtekens.
Heel simpel, het is jouw pc en jij beslist wat er mee gebeurt. Ik kan me de actie van de systeembeheerder goed begrijpen. Maar de keus is aan jou. Of je pc afstaan, of een andere pc eisen of niet meedoen met vpn. Gewoon een afweging maken. 
Zelf laat ik niemand anders aan mijn pc sleutelen, maar ja, ben zelf dan ook systeembeheerder. Als een dergelijke regeling hier wordt opgericht, dan wordt er ook voor pc's gezorgd, inclusief kvm switch voor je eigen pc.
Succes!
Zelf laat ik niemand anders aan mijn pc sleutelen, maar ja, ben zelf dan ook systeembeheerder. Als een dergelijke regeling hier wordt opgericht, dan wordt er ook voor pc's gezorgd, inclusief kvm switch voor je eigen pc.
Succes!
640KB should be enough for everyone
Het gaat ook meer om het idee. Als mensen bij mij een pc laten komen waarmee ze remote moeten inloggen stel ik alles in. Automatische updates installeren en de virusdefinities iedere dag laten bijwerken. Tuurlijk kunnen ze alles weer aanpassen, maar mensen informeren en een beetje bijscholen op dat gebied hoort er ook bij. De toestand waarin zo'n thuispc is bevindt kan ook voor ons een indicatie zijn om iemand maar niet thuis te laten werken.Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 13:30:
[...]
Bedankt voor reactie maar ik kan het verhaal van virusscanner/firewall en OS toch niet plaatsen.
Het is mijn PC, vandaag is de virusscanner bijgewerkt en staat de firewall aan en het OS is nu bijgewerkt.
Maar morgen mogelijk niet enwat als ik besluit het OS opnieuw te installeren? Al met al een voor mij een actie met nogal wat vraagtekens.
Het mag dan wel zijn eigen pc zijn, maar de gegevens waar hij bij moet zijn van het werk.
Verwijderd
Ehm, software installeren is niet hetzelfde als een VPN-verbinding maken 
Hij wil gewoon zelf die software installeren. Een slimme sysadmin, als je 't mij vraagt.
Hij wil gewoon zelf die software installeren. Een slimme sysadmin, als je 't mij vraagt.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()