RAID 0 dataverlies ?

Pagina: 1
Acties:

• Loadshit
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-03 14:47

Loadshit

HOTWINGS 4ever !!!

Topicstarter
Ik heb zojuist de OM-faq en dan met name de RAID-faq gelezen. Nu is het geval dat ik een nieuw moederbord (MSI K8N Neo Platinum) krijg en nog twee oude harde schrijven heb van Seagate U-series (serienr.: St340810A) van elk 40 GB.
Omdat ze al redelijk oud zijn wil ik om zo goed mogelijke prestaties te krijgen ze in RAID 0 opstellen.

Nu las ik echter in de FAQ dat met RAID 0 de fouttolerantie nul is. Nu komt de noob-vraag 8)7 : Houd dit dan in dat wanneer er een fout optreed ik alleen het bestand waar ik op dat moment mee bezig ben schade oploopt? En wat zijn daar dan de consequenties van, krijg ik dan voortaan telkens een foutmelding bij het opstarten.

Kort gezegd: Wat is het ergste wat er kan gebeuren met mijn data in een RAID 0 config.?

Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor spelletjes, maar er staan ook foto's op die ik natuurlijk absoluut niet kwijt wil raken...

.-=Mijn Specs...=-.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Houd dit dan in dat wanneer er een fout optreed
Wanneer er een hardware-fout optreedt, ja. In het bijzonder een Harddisk-failure :) Dat is ook behoorlijk logisch: met RAID0 verdeel je alle data over twee schijven. Wanneer één schijf in hardwarematig opzicht kapot gaat, dan ben je al de data op die ene schijf kwijt. Dan heb je niks aan de andere helft op de andere schijf. Mocht je safe willen gaan, dan kun je beter RAID1, RAID5 of RAID10 nemen :)

• Loadshit

Loadshit

HOTWINGS 4ever !!!

Topicstarter
Maar begrijp ik nu dat het alleen mis gaat als de hele schijf kapot gaat? (want zoiets kan natuurlijk altijd gebeuren en dan heb je het zoiezo *** voor elkaar :o )

.-=Mijn Specs...=-.

Verwijderd

Loadshit schreef op 15 juni 2004 @ 12:18:
Maar begrijp ik nu dat het alleen mis gaat als de hele schijf kapot gaat? (want zoiets kan natuurlijk altijd gebeuren en dan heb je het zoiezo *** voor elkaar :o )
Jep, alleen is de kans theoretisch 2 x zo groot dat je data kwijtraakt [array eraan gaat], aangezien elk van beide schijven het kan begeven ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 12:23 . Reden: typo's...zucht ]

• Loadshit

Loadshit

HOTWINGS 4ever !!!

Topicstarter
k, mooi bedankt voor het snelle advies. Dan doe ik wel gewoon een RAID 0 opstelling en brand ik m'n fototjes wel gewoon...

.-=Mijn Specs...=-.

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 10:01

dlmh

Lo-Fi

Loadshit schreef op 15 juni 2004 @ 13:12:
k, mooi bedankt voor het snelle advies. Dan doe ik wel gewoon een RAID 0 opstelling en brand ik m'n fototjes wel gewoon...
Dat lijkt mij sowieso wel 'n goed plan... geen backups maken van (belangrijke) data is natuurlijk vragen om problemen!
Ik heb mijn HDD's ook in RAID-0, maar nog nooit problemen gehad... maar dit is dan wel met (nieuwe) Seagate harddisks. Oude Seagate schijven zijn toch redelijk foutgevoelig (uit ervaring).

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het risico is niet 2 keer zo groot dat je je data verliest. Het is natuurlijk zo dat je nu 2 schijven hebt, dus dat de kans je door een schijffout data verliest, wordt 2 keer zo groot.

Maar je hebt nu ook een RAID controller en die kan ook stuk gaan. Dan kan je vaak alleen weer je data terugkrijgen met dezelfde RAID controller (of een nieuwer type van dat zelfde merk RAID controller.)

En als je daar geen geld of mogelijkheden voor hebt, dan is de kans dus nog groter dan 2 keer zo groot dat je je data verliest.
Pagina: 1