Toon posts:

Meest geschikte studiomixer

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben software matig bezig met produceren van muziek en wil nu ook goed vocalen gaan opnemen.
Werk met Cubase en en in bezit van: M-audio delta66 soudcard, 2 stereo in en out.
en heb onlangs een Mic preamp aan geschaft. Die is aan gesloten op een simpel 8 kanaals Behringer eurorack mx 802a mixertje met geen opties (met wel 2 stereo outs).

Mijn probleem:

Even voor de duidelijkheid de huidige situatie:
De stereo output van me geluidskaart gaat naar me Behringer mixer op bv kanaal 1 en m'n pramp zit op kanaal 2... en die uitgaande signalen gaan weer naar me input in me geluidskaart, voor opname.. dus ik kan niet 1 kanaal appart van de ander opnemen terwijl ik ze toch allebei op me Monitor speakers luister / of via een koptelefoon.

Nou dit probleem heb ik een soort van opgelost: Als ik nu ga opnemen sluit ik een EXTRA (Dj mixertje) aan en doe bv in kanaal 1 direct het geluid wat uit me stereo output van me geluidskaart komt (de muziek) en op kanaal 2 de output van me behringer mixer met daarop de preamp aan gesloten (de vocals). En als ik nu een koptelefoon op me EXRA mixer aansluit hoort de vocalist zijn eigen stem en de muziek. En me behringer mixer stuurt het signaal van me preamp nu zonder ander geluid door naar me geluidskaart en pc.

Een beetje omslachtig maar het werkt wel zoals ik het zou willen ... nou is mijn kennis van apperatuur nog niet groot ...maar ik neem aan dat een goede studiomixer dit allemaal zou moeten kunnen/oplossen, zonder steeds weer 100en kabels om te wisslen... (ik vermeen dat een mixer sends moet hebben???)
En is er wat te vinden in een betaalbare prijsklasse?

Hoop dat het een beetje helder verhaal is 8)7 ....

Tips? :)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Als ik het goed begrijp stuur je dus die beide kanalen naar de main-stereo bus en gaat die main output weer naar je geluidskaart.
Ik zit ff naar de specs te kijken van dat ding en kan je dan niet beter de geluidskaart (dus de muziek) aansluiten op de 2 track input, die kun je namelijk kiezen om niet naar de main mix te sturen, dus alleen naar de koptelefoon. Volgens mij ben je dan klaar.

Er zijn nog meer manieren met dit mixertje trouwens hoor. Je kunt bijv. ook de Aux sends gebruiken om terug naar je geluidskaart te sturen, dan zet je die gewoon niet open op het kanaal waar je muziek draait en wel op het vocal-kanaal.

Een betere/uitgebreidere mixer die je zou kunnen kopen kan dit ook en heeft inderdaad nog meer routing-opties, maar daar gaat het in principe op dezelfde manier. Voordeel daarbij is dat je vaak per kanaal een direct-out hebt, zodat de op te nemen kanalen niet via de main-bus hoeven of je kan de kanalen naar een subgroup sturen.
Maar volgens mij heb je een uitgebreidere mixer helemaal niet nodig, totdat je met meer dan twee sporen tegelijk wil opnemen en dat kan je huidige geluidskaart ook niet aan.

[ Voor 29% gewijzigd door TheLemon op 15-06-2004 12:28 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Precies wat TheLemon zegt..
mocht je inderdaad een ander mixertje willen, heb je voor een goeie prijs een spirit Folio SX bijvoorbeeld.. of een FX 8 of 16 dit is even een snel iets wat ik weet wat leuk geprijst is

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

FX 16 is een goed en erg kosteneffectief ding, heb er hier ook eentje :)

Maar voor deze situatie misschien wat overdreven. ..

Hoewel ik de finesses van je huidige setup zo niet 123 doorzie; de compact mixertjes (ook van Soundcraft) zijn speciaal voor dit soort dingen gemaakt. Misschien een id.

[edit]

Ah, nu snap ik het. Je hebt deze mixer.

Daarmee kun je wel 1 kanaal apart opnemen via de FX-send uitgang (is dan wel post fade ben ik bang).
Een mixertje in de zelfde klasse met pre fade 2 auxes of direct outs maakt Behringer helaas niet voor zover ik weet.

[edit 2]
Je kunt idd 2track alleen op de control room zetten, maar dan kun je op die control room niets anders meer horen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info!!!
Ga me maar eens wat meer verdiepen, in wat ik heb staan thuis :)

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:33
Het probleem met FX Send is dat het vaak, zo niet altijd, mono is.
Als je het echt goed wilt doen, heb je een mixer met sub-bus nodig.

Bij bus-routing is het mogelijk om kanalen naar verschillende outputs te sturen, al dan niet gemixt. Je kan bijv. de kanalen 1 t/m 8 naar de main stereo out sturen en alleen kanaal 7 en 8 naar de sub. Die sub stuur je dan naar je computer, terwijl je afluistert via de main out.

Je hoort dan de hele mix, maar alleen de output van kanaal 7 en 8 wordt opgenomen.

Zelf heb ik een Mackie CFX-16, en daar kan dat bij.
De duurdere Behringers (16 kanaals) kunnen dat, geloof ik, ook.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou als ik het goed gezien heb heeft dit mixertje twee aux sends dus zou het ook stereo moeten kunnen. Hoewel de ts het over een zangpartij heeft en die is in 99% vd gevallen mono.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:33
TheLemon schreef op 16 juni 2004 @ 23:53:
Nou als ik het goed gezien heb heeft dit mixertje twee aux sends dus zou het ook stereo moeten kunnen.
Da's waar. Ik had de specs niet bekeken, dus ik gokte op een enkele send.

Het feit dat de ene post- en de andere pre-fader is op de MX802A hoeft ook geen probleem te zijn. Kwestie van afstellen.
Hoewel de ts het over een zangpartij heeft en die is in 99% vd gevallen mono.
Tenzij je zingt als een tweekoppig monster... :+

Maar serieus: da's inderdaad nog beter. Wat je bovendien zou kunnen doen, is de mono-zang per AUX-send naar een FX-processor sturen, die er bijv. met galm een stereo-signaaltje van maakt.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Pagina: 1