Toon posts:

ADSL netwerkkaart embedded firewall

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om een wat oudere Toshiba PC (bj:2000) Celeron processor (shared Video memory)
via een ADSL verbinding

( ZyXEL "Prestige 650H over ISDN" 4-Port 10/100M Ethernet Switch)
www.zyxel.nl

met het internet te verbinden. Wou ik een 3Com netwerkkaart aanschaffen,
ik heb begrepen dat dit de beste zijn.

Misschien volgens sommige van jullie overbodig om daar een 3Com kaart voor te pakken maar aangezien ik de netwerkkaart ook voor andere netwerk doeleinden
wil gebruiken lijkt me dit de beste keus.

Nou wil ik ook een beetje een veilige adsl verbinding en nu zie ik bij www.3com.nl
netwerkkaarten staan met embedded firewall.
Voor zover ik begrijp is dit een netwerkkaart én een firewall in één PCI kaart.
Nou vroeg ik me af:

Heeft iemand ervaring met dit type netwerkkaart?

Gaat deze kaart zonder problemen werken op bovenstaande PC?

Wat zijn de voor-/nadelen van dit type kaart?
(instal. problemen? win98)

En wat kan ik ervan verwachten m.b.t de veiligheid van de verbinding?
(Is het voldoende?)

Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan en wil vertellen,
alvast bedankt.

Verwijderd

Wat zijn de voor-/nadelen van dit type kaart?
ik kan die kaart ff niet vinden op die site, maar hardware-matige firewalls filteren eigenlijk nooit uitgaand verkeer. voor inkomend zijn ze natuurlijk wel veel veiliger dan softwarefirewalls, omdat er veeeel minder bugs (eigenlijk geen) in zitten.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:15
Buiten de vraag of de kaart wel of niet goed zou zijn:

Weet je voldoende van firewalls en netwerken af? Er wordt (naar mijn mening) tegenwoordig overal geschreeuwd dat iedereen een firewall moet draaien, maar veel mensen klikken bij iedere vraag toch op "accept" of drukken juist op "deny" bij programma's die juist wel verbinding moeten hebben.

Enige kennis van tcp/ip en poorten is altijd wel handig als je je firewall goed wilt instellen en de boel veilig wilt houden.
voor inkomend zijn ze natuurlijk wel veel veiliger dan softwarefirewalls, omdat er veeeel minder bugs (eigenlijk geen) in zitten.
In de firmware van een hardware-firewall kan geen bug zitten? :?

[ Voor 21% gewijzigd door jurri@n op 15-06-2004 08:46 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:09

ralpje

Deugpopje

Ach, ook een zgn. 'hardware-firewall' draait gewoon op software hoor. Met dat verschil dat het platform vaak net ff wat stabieler is dan windows :)

Maar om ff in te gaan op de vraag van de TS: wat zijn die 'andere netwerk doeleinden'? Hoe 'bedrijfscritisch' is je internet / netwerkverbinding?

Voor een huis- tuin- en keukenpc lijkt het me een beetje overkill, imho

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:15
Ik lees net de start-post nog eens... ik ben niet bekend met dat ADSL-modem, maar ik zie dat er een 4-poorts switch in zit. De modem is dus tevens een router? Zo'n NAT-router is eigelijk al een firewall (maar dan alleen voor inkomend). Op zich is het dan niet nodig om nog een firewall te draaien voor hackers van buitenaf.

Uiteraard zou je nog hackers kunnen hebben op je interne netwerk (kleine kans) en je hebt geen firewall voor uitgaande verbindingen (kan handig zijn tegen virusverspreiding en spyware die informatie probeert door te sturen).

Maar als het je echt alleen om hackers van buitenaf gaat is Network Address Translating (NAT) zoals je router dat doet als genoeg.

Verwijderd

jurri@n schreef op 15 juni 2004 @ 09:19:
Ik lees net de start-post nog eens... ik ben niet bekend met dat ADSL-modem, maar ik zie dat er een 4-poorts switch in zit. De modem is dus tevens een router? Zo'n NAT-router is eigelijk al een firewall (maar dan alleen voor inkomend). Op zich is het dan niet nodig om nog een firewall te draaien voor hackers van buitenaf.

Uiteraard zou je nog hackers kunnen hebben op je interne netwerk (kleine kans) en je hebt geen firewall voor uitgaande verbindingen (kan handig zijn tegen virusverspreiding en spyware die informatie probeert door te sturen).

Maar als het je echt alleen om hackers van buitenaf gaat is Network Address Translating (NAT) zoals je router dat doet als genoeg.
toevallig heb ik dat routertje ook, en die firewall stelt bijzonder weinig voor. je kunt niets instellen, en hij ondersteunt bij veel poorten niet eens een stealth modus. zelfs grc.com prikt er zo doorheen.

//edit: alhoewel. op hun site staat nu een firmware update die wel wat verbeteringen belooft:
http://zylamp.zyxel.nl/pr...indexFlagvalue=1021873638
Middels een Firmware update krijgt u de beschikking over een Stateful Inspection Firewall en IPSec VPN ondersteuning tot 10 tunnels. Deze firmware is kostenloos te downloaden op http://www.zyxel.com
jurri@n schreef op 15 juni 2004 @ 08:45:
[...]

In de firmware van een hardware-firewall kan geen bug zitten? :?
alles kan, maar het komt bijzonder weinig tot helemaal niet voor. software firewalls moet je toch regelmatig updaten.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 12:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties

Ik heb eerlijk gezegd geen verstand van Firewalls,netwerken en beveiliging van
een ADSL verbinding, het enige wat ik regelmatig hoor is dat je een firewall nodig
hebt om je ADSL verbinding veilig te maken.

Met andere netwerkdoeleinden bedoel ik :
(Intern)Bedrijfs netwerk en dus ja Bedrijfskritisch.

Wat ik wel weet is dat ik voor ADSL een netwerkkaart nodig heb en toen zag ik dus
van de netwerkkaart/firewall combi kaarten en toen vroeg ik me af of ik niet
beter gelijk zoiets aan kon schaffen.

Ik weet dan nog wel niet hoe ik die firewall eventueel goed moet instellen maar dat kan ik dan alsnog wel ergens gaan uitzoeken. (Die firewall heb ik dan i.i.g)

Is zo'n netwerkkaart/firewall combi nou iets of niet?
Kan ik beter een aparte firewall kopen?
Of zijn er betere methodes om een ADSL verbinding te beveiligen?

Bedankt weer
Pagina: 1