[Adobe Encore] VOB's importeren

Pagina: 1
Acties:

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Tweakers,

Ik ben nu een beetje aan het stoeien met het bouwen van een eigen muziek DVD. Ik heb een aantal vobs bij elkaar gesprokkeld en wil deze op een DVD branden. Daar moet wel een menuutje bij. Ik gebruik hiervoor Adobe Encore. Mooi en simpel proggie om snel een menu te maken. Alleen er is 1 tegenslag, mijn vobjes kunnen niet geimporteerd worden.

Das niet zo gek, want de ene vob is PAL, de andere NTSC etc etc. Nu zoek ik alleen een manier om deze vobs zonder enige kwaliteitsverlies om te zetten naar een ander formaat (liefst wel met compressie) en dan weer te herimporteren. XviD leek me een redelijke optie, maar dat geeft gewoon teveel kwaliteitsverlies. Overigens liep het geluid niet meer synchroon, en werd het beeld veranderd. De volgende dingen wil ik graag hebben:

• Clips croppen die 4:3 zijn, het wordt een 16:9 DVD.
• VOB omzetten naar een ander formaat (mpeg2?).
• importeren in Encore, met behoud van AR (16:9 moet 16:9 blijven om het zo maar te zeggen).

Ik ben weer bezig met videobewerking, maar ik kan het maar niet begrijpen. Ik vind DVD nog altijd een raar formaat. Als ik een VOB rechtstreeks importeer in Encore, kan het zijn dat ie em als een AC3 stream ziet, of resized ie em zonder reden naar 4:3. Het geluid is dan ook brak. Daarom moet ik een workaround verzinnen denk ik.

Ik weet dat ik met mijn Pinaccle PCTV pro rechtstreeks MPEG2 kan opnemen, wat DVD is. Dit moet dus ook met een VOB kunnen. Hoe kan ik dan mijn VOB het beste omzetten naar een MPEG2 stream zonder kwaliteitsverlies? Ik denk dat dat de beste optie is om daarna weer te importeren naar Encore, of zit ik nu een beetje verkeerd?

Ik ben aan de gang geweest met flaskmpg, maar ik heb het idee dat dat niet doet wat ik wil.

Wie kan mij helpen?

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Joske Pauwels
  • Laatst online: 19-07-2016

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Ik heb net dezelfde vraag! Niemand die raad weet???

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Ik denk dat ik zelf het probleem al weet, je zit met NTSC en PAL. Dat wil ik regelmatig over het hoofd zie omdat ik veel met de computer werk ipv tv. Ook zit je met vaste resoluties. Een Vob kan dan wel een bepaalde resolutie hebben, maar je uiteindelijke dvd heeft een vaste resolutie (PAL of NTSC).

Zoals ik al aangaf in mijn topic, zoek ik iets van een workaround.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Joske Pauwels
  • Laatst online: 19-07-2016

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Ik heb uiteindelijk met een tooltje uit de Gordianknod software een AVI gemaakt. Deze wou ik dan verknippen met Adobe Premiere, maar het avi formaat bleek onleesbaar. Ik heb dus nu een programma aangeschaft genaamd River Past Video Cleaner (erg gebruiksvriendelijk) dat van gelijk welke video file een cleane AVI maakt die je dan weer in Premiere kan bewerken...

Wat een gedoe!

• KingRoad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-08 18:38
Het videoformaat dat normaal gesproken in vobs gebruikt wordt is mpeg2. Je hoeft dus helemaal niets om te zetten. Je moet alleen de video (en audio) uit de vobs extracten.

Echter, je zegt dat je PAL en NTSC bronmateriaal hebt. Deze kunnen niet op 1 dvd. Volgens de DVD standaard kan een DVD of PAL of NTSC bevatten, maar niet beide. En tussentijds reencoden naar een andere formaat (xvid, divx of wat dat ook) doet daar niets aan af.

Het handigste voor jou lijkt me om een PAL dvd voor het PAL bronmateriaal te maken en een NTSC versie voor het NTSC bronmateriaal. Als de vobs die je hebt aan de dvd specs voldoen (dus 25 fps 720x576 voor PAL en 29,97 fps 720x480 voor NTSC), dan zou je alleen de video en audio uit de vobs hoeven te extracten en deze dan weer te importeren in Encore.

Het extracten van video en audio (demuxen genoemd) kun je bijvoorbeeld met vobedit doen.

Voor meer info zie www.videohelp.com