Bergen schreef op 15 juni 2004 @ 01:37:
En jij moet even lezen wat ik erachteraan tiep.

Maar je hebt wel gelijk hoor. Kijk, alles wat ik niet kwijt wil smijt ik op die RAID-array. Als bijvoorbeeld ik weer eens een serie foto's heb zet ik die daar meteen op en die laat ik ook staan, omdat ze voor de fotosite beschikbaar moeten blijven. Ik ben geen systeembeheerder, ik maak geen dagelijkse backups ofzo. Dat doe ik zo nu en dan eens, elke maand ofzo. Verder heb ik genoeg vertrouwen in de array eigenlijk.
Ik snap je backup policy, maar ik zou er meer aandacht aan gaan besteden. Ik heb de laatste tijd hier heel veel schijven zien sneuvelen, ook hele jonge schijven.
Wat ik bedoel is het volgende... Hier draait een site waar ik mijn hele nieuwbouw op bij houd. PHP en mysql database er achter, alle scans van correspondentie, bouwtekeningen, you name it, I had it all... Maar vooral superveel foto's. Omdat dit uiteraard retebelangrijke data is, had een super backup policy, iedere nacht om 00.00 uur tar backup over netwerk naar een andere pc, retention period één week, cyclic dus. Na een week wordt de oudste backup weer overschreven.
Daarnaast deed ik bij grote site updates nog eens een handmatige synch naar een andere schijf.
Mijn data stond dus op 3 schijven. Kan niet mis denk je dan. En dan word je slordiger met branden.
Het ging dus mis.. Maar dat had je al aan zien komen.
Ik crash met mijn motorfiets, kom thuis te liggen met poot 8 weken omhoog, speel de hele dag met de linux server, installeer glfptd, en mount de site in /data/glftpd..
En blaas die vol. Niet meer naar gekeken. Twee weken later crashed de hd van de linux server. Geen probleem denk ik.... backup all the way, so no biggie...
Ik richt de server opnieuw in, en toen het tijd was om de tar backups er bij te halen kreeg ik het al meteen warm. _data.tgz was op alle dagen 1.99GB volgens XP. Uhoh! Warme rush komt over me heen. Tar's openen, en ja hoor... corrupt.
Onderzoek leverde op dat kernel 2.4 een flaw had, welke met een smbfs mount een 2GB barriere had!
2x raden waar het foto archief stond... in /data/secure/../../..
KUUUUT!

Snel naar de synch op de andere schijf kijken... Was een maand geleden de laatste keer geweest! (Want ja... er loopt toch iedere avond een backup

) Resultaat van dit alles: 30 foto's pleite. 30 hele belangrijke foto's... Fundering en vloer van de onderste verdieping, incl de bekabeling.
Krijg ik nooit meer terug. Kon wel janken.
Wat ik bedoel te zeggen is, let op... Hoe safe je je ook waant, een menselijke fout is ook snel gemaakt! In mijn geval niet opletten met het opzetten van een server. Ik had meteen daarna mijn backupscript moeten aanpassen, zodat de siteroot excluded zou worden. Niet gedaan dus.. Bummer.
Backup backup backup!! Zeker als het foto's betreft!