Toon posts:

[formateren] wat doet het precies?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey all,

Ik vraag me af wat formateren nu precies is, weet misschien iemand een goeie site, waarop het tot in het detail wordt uitgelegd of kan iemand mij het misschien vertellen?
Want wat doet het precies?
Zet hij alle bits op 0 of doet hij alleen wat met de MBR, of gaat hij alle clusters herindelen?
Het lijkt wel een simpele vraag, maar wil het graag uitgebreid weten...

En wat is nu precies een sector?
Een cluster bestaat uit een vooraf gedefinieerd aantal bytes, maar bestaat een cluster uit meerdere sectoren, of nu juist andersom

En NTFS hoeveel bits is dat eigenlijk 64? of ook nog 32?

Hoop dat iemand antwoord weet, op internet is het moeilijk zoeken en kan ik niet echt wat vinden

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 00:30 ]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

mja, met wat zoeken in de faqs hier vind je het ws ook wel... formatteren legt een filesystem aan op je schijf. en wat er dan precies gebeurt hangt van het soort filesystem af. bij FAT heb je (een aantal kopieen van) de File Allocation Table welke aanwijst welke clusters bij welke file horen. bij formatteren zet ie dus nieuwe FATs neer op de schijf die nog niet naar files wijzen, waardoor de schijf weer 'leeg' is. bij EXT3 maakt ie inode tables en een journal aan, inode tables kun je vergelijken met een FAT. uiteindelijk wordt er dus een 'skelet' opgebouwd zodat je diskruimte weer kunt vinden en kunt alloceren.

als je echt wilt weten hoe verschillende file systems werken zou ik eens goed rondgooglen of het boek Structured computer organization van Andrew S. Tanenbaum eens lenen ergens, daarin staan ook wel plaatjes die een en ander verduidelijken.

ik zag dat je vrij lang geen replies op deze draad had, hopelijk maak ik geen mods kwaad voor het beantwoorden van een triviale/te searchen vraag :)

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• Bananenplant

Bananenplant

• de MBR hoort bij een schijf en niet bij een losse partitie (je formatteert partities).
• als je een disk in stukken snijdt als een taart krijg je sectoren. daarnaast heb je tracks, concentrische cirkels op de disk. als je het over een harddisk hebt en alle platters tegelijk neemt noem je die tracks bovenelkaar een cilinder. partitiegrenzen liggen op hele cilinders. voorts is het bij nieuwere schijven zo dat het aantal sectoren in de buitenste cilinders groter kan zijn omdat je daar immers meer oppervlak hebt. bij iets simpels als een diskette gaat het taartpuntjesverhaal nog wel echt op.
• een sector is (afaik) altijd 512 byes
• een cluster bestaat uit een aantal sectoren. clustergrootte van je filesystem is een compromis tussen twee dingen: enerzijds heb je bij grote clusters minder fragmentatie en kun je grotere filesystems maken bij dezelfde grootte van de FAT (of wat het betreffende FS ook voor toewijzingstabel heeft). anderzijds kun je een cluster maar aan 1 file toewijzen (reiserFS kon het wel anders geloof ik), waardoor je dus bij veel kleine files veel verloren ruimte hebt.
• in mijn optiek 'is' een FS niet echt zoveel bits. het verschil tussen FAT12 (diskettes), FAT16 en FAT32 is voornamelijk het aantal unieke clusters dat je kunt toewijzen met een aantal bits. volgende berekening is misschien qua getallen niet helemaal correct (tijd geleden dat ik het gelezen heb). met 16 bits heb je 65536 (2^16 (twee tot de macht zestien, machten van 2 zijn in computerland erg belangrijk)) verschillende clusters die je een aparte ID kunt geven in de FAT. als je een clustergrootte hebt van 32k (wat me absurd groot lijkt :X ) en je vermenigvuldigt dat kom je op de 2G-grens van FAT16. in mijn optiek is een file verder gewoon een blok binaire data.

en verder wat googlen:
NTFS uitgelegd
FAT uitgelegd
Harddisks uitgelegd
EXT2 uitgelegd

[ Voor 13% gewijzigd door Bananenplant op 15-06-2004 13:36 ]

Zucmantaks, nu 💰 !

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 20:00

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ik krijg een beetje de indruk dat je zelf nog vrij weinig gezocht hebt hierover en het lijkt er ook een beetje op alsof dit huiswerk of zo is.
Als je nu eens zou vertellen waar je zelf al gezocht hebt en waarom je dit eigenlijk wilt weten..

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-08 11:05

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[quote]ucchan schreef op 15 juni 2004 @ 13:22:
[...]
• een sector is (afaik) altijd 512 byes

Ik heb nog wel op systemen gewerkt waar een sector 256 bytes groot was, een (in mijn ogen) iets logischer aantal (2 ^ 8 vs. 2 ^ 9), maar dat is een totaal andere discussie.
[...]
Netjes uitgelegd verder _/-\o_

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Mr. Liu schreef op 15 juni 2004 @ 13:29:
[...]

Ik heb nog wel op systemen gewerkt waar een sector 256 bytes groot was, een (in mijn ogen) iets logischer aantal (2 ^ 8 vs. 2 ^ 9), maar dat is een totaal andere discussie.

[...]

Netjes uitgelegd verder _/-\o_
En ik heb nog wel eens een probleem opgelost voor een collega die wat HVD-harddisks uit een oude dedicated file-server niet aan de praat kreeg. Die bleken een sector-size van 1 kByte te hebben ...

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Bananenplant

Bananenplant

ik heb trouwens een foutje gemaakt over het boek dat ik noemde. er staan weliswaar interessante dingen in, ook over disks, maar niet hoe een filesystem precies werkt. het boek Applied operating system concepts van Abrahm Silberschatz, Peter Galvin en Greg Gagne bevat wat concretere voorbeelden, maar verder is het een behoorlijk slecht boek, dus ik zou dat boek niet kopen :P .

Zucmantaks, nu 💰 !

Pagina: 1