[Debian Sid] S-ATA HDD werkt tegen

Pagina: 1
Acties:

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021
Yo peepz

Kben nu al een paar weke bezig met debian (unstable). Na deze geinstalleerd te hebben op een ouder systeempje (Zie servertje in sig) wat helemaal vlekkeloos verliep, kde 3.2.2, alles erop en eraan :) vond ik het tijd om op mijn "nieuwe" pc ook Debian te installeren (Voor system specs zie mijn systeempjuh in sig) Ik loop echter tegen een 3tal problemen aan.

Probleem 1(het ergste euvel in mn tot nu toe korte debian carriere :P : Mijn HDD (S-ATA Maxtor 80 GB) Hangt telkens vast en laat hele systeem hangen.

Wat heb ik al eraan gedaan om dit probleem te verhelpen?
* Kernel 2.4.25 geprobeert
* Kernel 2.6.6 geprobeert
* HDD op pio3 laten lopen dmv hddparm -p3 /dev/hde
* Kernel 2.6.6 zelf gecompileert (Na een avond me rot zitte ergere omdat mn gluid niet meer werkte en toen ik dacht alles verholpen te hebbenklapte die voor de gein gwoon weer vast :o

Probleem 2: Ik krijg mn nvidia drivers niet geinstalleerd (ja weer zown noob :P )

Wat heb ik al aan dit probleem geprobeerd?
* Tar File en Source bestand van www.nvidia.com gedownload
* Kernel source geinstalleerd wat nodig is (geinstalleerd door apt-get install kernel-source-2.4.25) Of heb ik alleen de kernel header files nodig :?
* Hij blijft dus blaten dat ik de kernel source niet heb geinstalleerd, maar ze staan toch echt wel geinstalleerd in /usr/src/kernel (symlink is gemaakt)

Probleem 3: Mn NForce Sound doet het wel, echter maar over de 2 front boxen van mn 4.1 setje en ook nog zeer rommelig geluid

Wat heb ik al aan dit probleem geprobeerd?
* NForce support zou in kernel 2.4.25 aanwezig moeten zijn, is er ook want mn geluid doet het in KDE / XMMS / RythmBox etc. Het geluid is echter super lelijk
* Langer zetten van volume of uitschakelen van line in /micro etc heeft geen zin

Waarom pak ik geen andere (noob) distro?

Ten eerste omdat ik een lange tijd met SuSE Linux 8.2 / 9 en ff met 9.1 heb gewerkt en nu wel denk klaar te zijn voor wat meer prutswerk :)

En ten tweede omdat ik van mening ben dat ik meer leer door zelf te prutsen dan je systeem te laten installeren door een setup progje wat alles voor je doet, je video drivers binnentrekt en ze voor je configureert

En ten derde: Apt :D Heeeerlijk gwoon :)

Kheb de afgelope weke alleen maar in debian lope rommele op mn pc, maar nu is mn geduld toch echt wel op :P Het liefst ga ik verder met kernel 2.4.25 omdat deze veel stabieler lijkt te zijn. Hij laat mn harde schijf niet zo vaak crashen als kernel 2.6.6 , maar evengoed nog steeds te vaak. Kernel 2.6.6 Doet overigens moeilijk met het verdelen van IRQ's bij het opstarten.

Khoop dat 1 van de guru's hier mij het debian licht weer kan laten zien :)
offtopic:
-DomiNator- gaat zich nu eerst ff ontspanne met wat gecounterstrike en gaat morgen na zijn werk weer met frisse moed verder aan Debian :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 17:28

Sjonny

Fratser

dat het hangt ligt niet aan je sata hdd maar aan de nvidia bridge
er was iets van een kernel patch geloof ik .. maar als je in je bios io-pic uitzet heb je er ook geen last mee van.

voor je nvidia: apt-get install nvidia-kernel-something-something
(include /etc/bash_completion in je bashrc .. tab heaven :))

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• domi235
Sjonny schreef op 14 juni 2004 @ 22:25:
dat het hangt ligt niet aan je sata hdd maar aan de nvidia bridge
er was iets van een kernel patch geloof ik .. maar als je in je bios io-pic uitzet heb je er ook geen last mee van.

voor je nvidia: apt-get install nvidia-kernel-something-something
(include /etc/bash_completion in je bashrc .. tab heaven :))
Bedoel je met IO PIC toevallig APIC Mode?

En wat heeft dit voor voor/nadelen (Ik gebruik ook gwoon win xp op die pc)

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 17:28

Sjonny

Fratser

-DomiNator- schreef op 14 juni 2004 @ 22:48:
[...]
Bedoel je met IO PIC toevallig APIC Mode?
En wat heeft dit voor voor/nadelen (Ik gebruik ook gwoon win xp op die pc)
ja, dat zou goed kunnen. Als ik in me /proc/interrupts kijk, dan gaat het maar tot de 15. (8 bit pic), en met dat apic kan je tot de 31 denk ik dan? anyhoe .. het werkt ook als het uit staat. geen idee wat de andere voordelen van io apic zijn.
Het is een driver issue (iets met timing), dus dat windows wel werkt is dus ook niet zo gek.
Ik heb ook geen idee meer of het nou al in 2.6.6
<B.Zolnierkiewicz@elka.pw.edu.pl>
[PATCH] fixup for C1 Halt Disconnect problem on nForce2 chipsets

Based on information provided by "Allen Martin" <AMartin@nvidia.com>:

A hang is caused when the CPU generates a very fast CONNECT/HALT cycle
sequence. Workaround is to set the SYSTEM_IDLE_TIMEOUT to 80 ns.
This allows the state-machine and timer to return to a proper state within
80 ns of the CONNECT and probe appearing together. Since the CPU will not
issue another HALT within 80 ns of the initial HALT, the failure condition
is avoided.
uit de 2.6.6 changelog.

hmm dus als je 2.6.6 kernel ook niet werkte is het wellicht toch wat anders..

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• domi235
Ik begin morgen nog eens van voor af en met kernel 2.4.25 , zet APIC uit en hoop dat het dan verhlopen is :) Thanx voor de info so far iig

• domi235
Ik zit even te loeren in de changelog van versie 2.4.25 naar 2.4.26 en zie daar de volgende dingen staan m.b.t mijn probleem :):
Len Brown:
o ACPI URL update
o [ACPI] interrupt over-ride for nforce from Maciej W. Rozycki

Bartlomiej Zolnierkiewicz:
o small cleanup for AMD/nVidia IDE driver
o IDE AMD/nForce driver update
Iemand ervaring ermee dat deze updates in de kernel prestatie verbeteringen opleveren?

• domi235
Hm kzit nu toch al veeeel te lang weer te klote met debian, de volgende dingen heb ik nog geprobeert en hebben nog steeds geen invloed (hij blijft hangen na onbepaalde tijd)

* APIC mode disabled in bios
* kernel 2.4.26 gecompiled en geinstalleerd (zie post hierboven)

Ik weet ut nu dus echt niet meer :( weten jullie nog een oplossing of zeggen jullie neem een andere distro?

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
heb je suse ook geprobeerd op deze machine? of probeer knoppix eens... misschien lost het je probleem niet op, maar als die distro's ook raar doen is het dus iets wat niet lekker zit tussen de kernel en je HD.

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• domi235
Ik heb een tijdje terug een paar weken SuSE 9 gehad op precies dezelfde harde schijf / config, en dat werkte helemaal vlekkeloos :?

Pagina: 1