Toon posts:

Harde schijven die hard leers zijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een xp prof. systeem en een moederbord met 1 blauwe en 1 zwarte controller. Ik had twee harde schijven aangesloten op de blauwe controller en met een 80 pins kabel. Een van 120 gb en 1 van 40 gb. Die van 40 was mijn opslag voor downloads vanaf internet. Eigenlijk nooit problemen tot ik ineens de melding kreeg (na dat de computer ineens bevroor) dat er een uitgestelde schrijfbewerking niet had kunnen plaatsvinden. Nadat dat een aantal keer was voorgekomen en ik "tikken" hoorde van deze HD heb ik deze vervangen door een ander 120 gb. En deze ook aangesloten op deze 80 pins controller. Beide schijven zijn utral ata 133 en master slave combo. In het begin geen probleem maar na 1 dag gelijk dezelfde medeling.

Ik heb de schijven nu aangesloten op een 40 pins kabel en dat werkt wel maar het vertraagt de pc enorm. Voorheen 1 gig overpompen duurt ongeveer 1 minuut en nu ruim 25 minuten.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? _/-\o_

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Heb je al andere kabels geprobeerd, ook met 80 aders?

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

Verwijderd

Topicstarter
Nee nog niet. Heb er namelijk maar een. Kan overigens niet zien of er wat met de kabel is maar dat zegt natuurlijk niet.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-03 08:48

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

wat denk je van een nieuwe 80pins kabel?
lijkt mij de meest logische conclusie!

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik dat proberen. Hoop dat het werkt.

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 22:01:
Ik heb de schijven nu aangesloten op een 40 pins kabel en dat werkt wel maar het vertraagt de pc enorm. Voorheen 1 gig overpompen duurt ongeveer 1 minuut en nu ruim 25 minuten.
Zo'n groot verschil kan niet verklaard worden door het verschil UDMA133 t.o.v. UDMA33; ofwel het verschil tussen een 80-aderige en 40-aderige kabel (beide hebben nog altijd 40-pins connectors). Heb je al geprobeer de beide schijven op een apart kanaal aan te sluiten (dus niet op dezelfde kabel)? Is de boel dan nog steeds zo traag? En ging de tweede keer dat je de foutmelding kreeg dit ook gepaard met tikgeluiden uit een harde schijf?

Verwijderd

Staan je schijven gejumpered op Cable select of echt op master/ slave?

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 14 juni 2004 @ 22:17:
[...]

Zo'n groot verschil kan niet verklaard worden door het verschil UDMA133 t.o.v. UDMA33; ofwel het verschil tussen een 80-aderige en 40-aderige kabel (beide hebben nog altijd 40-pins connectors). Heb je al geprobeer de beide schijven op een apart kanaal aan te sluiten (dus niet op dezelfde kabel)? Is de boel dan nog steeds zo traag? En ging de tweede keer dat je de foutmelding kreeg dit ook gepaard met tikgeluiden uit een harde schijf?
De tweede keer foutmelding was inmiddels met nieuwe hd en daarbij heb ik ook geluiden gehoord. Maar veel zachter. Op dit moment heb ik ze nog niet beide op apart kanaal gezet; ik heb geen ruimte daarvoor maar dat kan ik wel doen. Wel heb ik de extra hd afgekoppeld op de 80-aderige kabel en toen had ik geen problemen meer.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 22:21:
De tweede is in ieder geval slave en de eerste is dan toch automatisch master?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 22:23:
[...]

De tweede is in ieder geval slave en de eerste is dan toch automatisch master?
Helaas niet. Als je ze op cable select zet, is de harddisk die aan het einde van de kabel zit master, en die in het midden van de kabel zit slave.

Als je ze echt wilt jumperen moet je ook deze volgde aanhouden. Middelste op slave jumperen en de laaste als master jumperen.

Zelf jumper ik de schijven het liefst master/slave. Cable select heeft me al te vaak in de steek gelaten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 22:27:
[...]

Helaas niet. Als je ze op cable select zet, is de harddisk die aan het einde van de kabel zit master, en die in het midden van de kabel zit slave.

Als je ze echt wilt jumperen moet je ook deze volgde aanhouden. Middelste op slave jumperen en de laaste als master jumperen.

Zelf jumper ik de schijven het liefst master/slave. Cable select heeft me al te vaak in de steek gelaten.
Hmm. de eerste die ik heb op deze kabel (of dat nu 40 of 80-aderige is) is mijn master (met besturingssysteem) en de tweede is voor dataopslag. Dat heeft tot nu toe nooit problemen opgeleverd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 22:29:
[...]

Hmm. de eerste die ik heb op deze kabel (of dat nu 40 of 80-aderige is) is mijn master (met besturingssysteem) en de tweede is voor dataopslag. Dat heeft tot nu toe nooit problemen opgeleverd.
Klopt.
Alleen is dat helaas geen garantie dat het goed blijft gaan.
Heb het zelfs al een aantal keren gehad dat schijven niet meer herkent werden als ze op Cable select stonden maar alleen op master/slave.

Zou zeggen probeer ze gewoon eens netjes te jumperen en aan de 80 polige kabel te hangen. Kijken of dat beter werkt.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Dit is het derde topic waar ik op reaggeer, "Uitgesteld Schrijven Mislukt" is imho hetzelfde als "Delayed Write Failed", welke melding ik ook krijg in mijn server. Naar mijn kennis zijn mijn kabels goed, en ik zit ook op een aparte controller... Heel irritante melding, ik hoop in ieder geval dat men hier op 't forum in het nederlands wel een oplossing kan vinden, want ik word er zo langzamerhand spuugziek van :r

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 22:33:
[...]

Klopt.
Alleen is dat helaas geen garantie dat het goed blijft gaan.
Heb het zelfs al een aantal keren gehad dat schijven niet meer herkent werden als ze op Cable select stonden maar alleen op master/slave.

Zou zeggen probeer ze gewoon eens netjes te jumperen en aan de 80 polige kabel te hangen. Kijken of dat beter werkt.
Ga ik dat ook eens proberen. Thnkz.

Verwijderd

Topicstarter
Scyth schreef op 14 juni 2004 @ 22:35:
Dit is het derde topic waar ik op reaggeer, "Uitgesteld Schrijven Mislukt" is imho hetzelfde als "Delayed Write Failed", welke melding ik ook krijg in mijn server. Naar mijn kennis zijn mijn kabels goed, en ik zit ook op een aparte controller... Heel irritante melding, ik hoop in ieder geval dat men hier op 't forum in het nederlands wel een oplossing kan vinden, want ik word er zo langzamerhand spuugziek van :r
Ik help het je (en mij) hopen. ;)

Verwijderd

Scyth schreef op 14 juni 2004 @ 22:35:
Cable select of master slave gejumpered?
Andere kabel geprobeerd? (open deur misschien but you never know)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2004 22:45 ]

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 22:29:
[...]

Let op: de meeste 40-aderige kabels ondersteunen geen cable select, terwijl de meeste 80-aderige kabels dat wél doen. De consequentie is dat er meer problemen op schijnen te treden bij master/slave-opstellingen op 80-aderige kabels dan wanneer 40-aderige kabels worden gebruikt. Dit schijnt te maken te hebben met de positie waarop de devices op de kabel zijn aangesloten. Zelf heb ik hier nog nooit problemen mee gehad, maar ik lees hier steeds vaker dat andere mensen hier wél problemen mee hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 22:21:
Ja. Ik heb inmiddels een nieuwe 80-aderige kabel geplaatst en wanneer ik bijvoorbeeld 1 gig overpomp van de ene naar de andere schijf vertraagd mijn computer enorm.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-03 08:48

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 15:01:
[...]

Ja. Ik heb inmiddels een nieuwe 80-aderige kabel geplaatst en wanneer ik bijvoorbeeld 1 gig overpomp van de ene naar de andere schijf vertraagd mijn computer enorm.
Dat is opzich niet zo vreemd je hebt beide schijven opvolle snelheid in gebruik voor het overpompen dus vertraagd je computer.

Verwijderd

Topicstarter
Mystic Spirit schreef op 15 juni 2004 @ 15:10:
[...]

Dat is opzich niet zo vreemd je hebt beide schijven opvolle snelheid in gebruik voor het overpompen dus vertraagd je computer.
Niet zo erg als dat ik eigenlijk niets meer kan doen. Ik heb inmiddels beide schijven op cable select staan en volgens mij is het probleem nu opgelost.

Verwijderd

ik denk pers. dat de temps zo hoog worden dat ie uitvalt...
dat verklaart waarom dat ook met die nieuwe disk gebeurde
zitten ze misschien strak op elkaar ofzow?
Pagina: 1