Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Elektronica ingieten in (doorzichtige) kunsthars

Pagina: 1
Acties:
  • 993 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ervaring hiermee? Ik kom hier maar weinig over tegen in de search en op google.

Ik kwam het volgende produkt tegen http://www.xs4all.nl/~wilsor/produkten/polyesterharsen.htm . Wat ik me afvraag is in hoevere dit de componenten isoleert en er voor zorgt dat de componenten stuk gaan (doorbranden). Het lijkt me dat kunsthars niet elektrisch geleid :Y) maar dus ook geen warmte.

Het gaat om een PIC16f84A en een of meerdere displays van siemens (DLR1414), mogelijk met wat kleine weerstanden en condensatorren.

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09-2020
zoiets is dacht ik al een keer in een topic naar voren gekomen, niet omdat het onderdelen zou "beschermen" maar om het geluid te dempen

ik denk zelf dat het niet er voor zorgt dat onderdelen langer mee gaan.
ik kan me wel voorstellen dat je zoiets zou willen als je iets gesoldeerd hebt zonder printplaatje zodat de onderdelen geen kortsluiting kunnen maken

[ Voor 3% gewijzigd door 68657469736d69 op 14-06-2004 21:06 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Picje en display kunnen er vast wel tegen. Natuurlijk is die hars isolerend, waarmee denk je dat de KPN/ electrischiteits bedrijf hun kabels mee verlengen?

Verwijderd

Topicstarter
@sadar: Was meer kosmetisch bedoeld; ik vind het inwendige van apparaten fascinerend om te zien. Ik maak graag elektrische apparaten open om een blik erin te werpen...

Ik bedoelde trouwens meer of de kunsthars (ik denk zelf aan de warmte-isolerende werking hiervan) op de componenten een negatieve uitwerking heeft. Dat de warmte ervan niet weg zou kunnen en dus een weerstand of een chip doorbrandt.

@_ferry_ Zal toch niet deze hars wezen? :+ Voor zover ik me kan herinneren is deze niet doorzichtig en ik kan me voorstellen dat deze beter/anders met warmte kan omgaan?!

Edit: even persoonlijk antwoordje gegeven ivm leesbaarheid ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2004 21:18 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 09:15

AcouSE

Swedish Chef

5j44k: of een component wel of niet doorbrandt hangt helemaal af van het design. Heb je een schakeling waarbij je veel vermogen wegstookt in weerstanden of die bijv. bij normaal gebruik al erg warm wordt, dan is het ingieten in een kunsthars niet zo slim.

Heb je nu geen problemen met de warmteontwikkeling dan gaat het wel werken. Het enige nadeel met het ingieten in een kunsthars is het feit dat de hars niet evenveel uitzet als de componenten en daarmee dus na langere tijd je componenten kan beschadigen (door veel uitzetten en krimpen)

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04-2024
Let er bij het gieten wel op dat je niet een te dikke laag in één keer giet. Bij mijn stageplek worden polyesterharsen gemaakt, en tijdens het uitharden van een reageerbuis vol hars komt best wel veel warmte vrij (is wel afhankelijk van wat voor soort hars het is). De temperatuur hierbij loopt gemiddeld op van 100 - 250 graden (en soms nog heter..)
Door deze hoge temperaturen ICM een dikke laag kan het zelfs voorkomen dat de hars niet als 1 blok uithard maar dat er barsten ontstaan...

tipje.. :)

...

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-11 21:16
Gaat het ook nog krimpen/uitzetten oid?

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04-2024
bredend schreef op 15 juni 2004 @ 00:06:
Gaat het ook nog krimpen/uitzetten oid?
normaal gesproken niet, maar als het heel heet wordt wil nog wel eens gasvorming optreden waardoor het wel gaat uitzetten... maargoed, dan is het ook niet meer doorzichtig en ook niet meer mooi.. dus dat is niet wat de bedoeling is.. :)

...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
epoxyhars krimpt zo'n 2% ... en sommige onderdelen en een eventuele slechte soldeerverbinding kunnen daar HEEL slecht tegen.

Glazen onderdelen is helemaal een no-no

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 15-06-2004 20:26 ]

Repareren doe je zo.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mijn vader heeft er ooit een schakelingetje voor in zijn auto mee ingegoten. Het ene onderdeel dat warm werd had een koelblokje dat uit de hars stak. Het geheel was mooit water/vuil-dicht en absoluut kei-hard. Eer erg mooie oplossing wanneer je iets in het motorruim van je auto wil plaatsen.
Ik zit er aan te denken om wat kleine verloop-printjes die ik heb in te gieten. de kleinste behuizingen die er te koop zijn zijn vrij lomp en het ziet er wel gaaf uit (iMac, eat this!), zeker als je er nog even snel wat kleurstof door mengt. Alleen maak ik me zorgen over de connectortjes, die moeten natuurlijk niet vollopen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties en goede tips!
RolandWitvoet schreef op 16 juni 2004 @ 01:54:
Mijn vader heeft er ooit een schakelingetje voor in zijn auto mee ingegoten. Het ene onderdeel dat warm werd had een koelblokje dat uit de hars stak. Het geheel was mooit water/vuil-dicht en absoluut kei-hard. Eer erg mooie oplossing wanneer je iets in het motorruim van je auto wil plaatsen.
Ik zit er aan te denken om wat kleine verloop-printjes die ik heb in te gieten. de kleinste behuizingen die er te koop zijn zijn vrij lomp en het ziet er wel gaaf uit (iMac, eat this!), zeker als je er nog even snel wat kleurstof door mengt. Alleen maak ik me zorgen over de connectortjes, die moeten natuurlijk niet vollopen.
Bij die website wordt gesproken over loswas. Dit zorgt ervoor dat de hars niet pakt. Lijkt me dat je hiermee je connectoren kunt 'invetten'. Ook kan je iets proberen met melkpakkarton (eerst insmeren met loswas denk ik :Y) )

Verwijderd

Let je wel even op bij het maken, het kan zijn dat het oplosmiddel in dat spul je kostbare spulletjes aantast.
BESTANDHEID TEGEN VLOEIBARE STYREEN Het oplosmiddel styreen in de polyester tast veelal een gevoelige ondergrond aan. Lak, plastic folie, polystyreen(styrofoam) en diverse andere kunststoffen zullen gaan opkrullen of oplossen; P.U. schuim wordt niet aangetast. PVA als scheidingsmiddel kan soms een oplossing bieden

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:56

Ibex

^^ met stom.

Labman schreef op 15 juni 2004 @ 00:02:
Let er bij het gieten wel op dat je niet een te dikke laag in één keer giet. Bij mijn stageplek worden polyesterharsen gemaakt, en tijdens het uitharden van een reageerbuis vol hars komt best wel veel warmte vrij (is wel afhankelijk van wat voor soort hars het is). De temperatuur hierbij loopt gemiddeld op van 100 - 250 graden (en soms nog heter..)
Door deze hoge temperaturen ICM een dikke laag kan het zelfs voorkomen dat de hars niet als 1 blok uithard maar dat er barsten ontstaan...

tipje.. :)
100 à 250 graden. Volgens mij is dit niet echt gezond voor een PIC hoor. Volgens de datasheet zou de PIC (een 16F628 in mijn geval) slechts een toptemperatuur van 125°C aankunnen. Voor de andere electronica vrees ik echter dat zulke temperaturen niet zullen gehaald mogen worden.

Ik zou toch maar even opletten.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Verwijderd

Topicstarter
Ibex schreef op 16 juni 2004 @ 19:44:
[...]

100 à 250 graden. Volgens mij is dit niet echt gezond voor een PIC hoor. Volgens de datasheet zou de PIC (een 16F628 in mijn geval) slechts een toptemperatuur van 125°C aankunnen. Voor de andere electronica vrees ik echter dat zulke temperaturen niet zullen gehaald mogen worden.

Ik zou toch maar even opletten.
Ik zat te denken om het gieten in kleine stapjes en over een groot oppervlakte te doen. Bijvoorbeeld elke keer max. 1mm gieten, voordat het bijna uitgehard is, de volgende laag, omdat je anders de gietvlakken blijft zien.

Ps. Die 125°C is operating temperatuur, zoals ik het lees in de datasheet en kan hji tegen 150°C (bewaartemperatuur).
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 16:43:
Let je wel even op bij het maken, het kan zijn dat het oplosmiddel in dat spul je kostbare spulletjes aantast.

[...]
Zou dit een enorm probleem zijn omdat het naderhand weer uithard? Ik kan me voorstellen dat een deel van de behuizing oplost, maar dat de 'vloeistof' niet beweegt en dus de onderdelen ook niet 'uitwaaieren' of vervagen. Beetje wazig omschreven, maar ja.. :Y)

• DaRace
  • Laatst online: 03-10-2023
probeer deze gasten anders eens te bellen: http://www.polyservice.nl. Mij hebben ze altijd perfect geholpen (dat ging wel om een boot, maar ze zijn all round)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 08:44:
Zou dit een enorm probleem zijn omdat het naderhand weer uithard? Ik kan me voorstellen dat een deel van de behuizing oplost, maar dat de 'vloeistof' niet beweegt en dus de onderdelen ook niet 'uitwaaieren' of vervagen. Beetje wazig omschreven, maar ja.. :Y)
Leuk geredeneerd maar helaas zal dat niet werken, als je een printplaats oplost dan zal hij het niet doen. Je kan dus het beste contact opnemen met de leverancier en vragen wat zijn advies is, ik ben namelijk geen expert op dit gebied.

• kazz1980
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Andere optie.
Leg wat buisjes op de electronica voor ventilatieschachten en doe 'dopjes' rond componenten die heet kunnen worden. Met behulp van bijvoorbeeld modeleerklei o.i.d (als het maar soepel is, modeleerbaar of gietbaar, geen luchtbubbels en niet gebaseerd op rubber en neit hechtend aan de electronica) het geheel bedekken. Laten uitharden, losmaken, eventueel hier en daar wat bijschuren en vervolgens verkregen afdruk van de printplaat insmeren met vloeibaar rubber. Laten uitharden en het rubber er afpulken. Nu heb je een mal waar je de eerste laag kunsthars in kunt gieten. Maak vervolgens een mal voor de andere kant van je kunsthars (gewoon rechthoekig of in een andere leuke vorm). In 1 of meer keren volgieten en bij de laatste laag de gedroogde kunst hars in de vorm van de printplaat er in duwen. Als je dit zeer zorgvuldig doet en in 1 keer achter elkaar (zodat de kunsthars niet volledig uithard voordat je de volgende laag aanbrengt) krijg je het mooiste resultaat (let wel op: bij sommige harsen is het juist beter als je het WEL eerst helemaal uit laat harden!!).

Je hebt nu, als je alles goed gedaan hebt een stuk kunsthars die precies over de printplaat past en die exra ruimte heeft rondom de spullen die heet kunnen worden en met wat extra ventilatieschachten op de plekken waar je bij het maken van de mal buisjes had liggen. Veel werk, ingewikkeld, maar als je het goed doet en de juiste materialen gebruikt wordt het mooi EN veilig voor de apparatuur.

Ik zou het eerste een paar keer op kleine schaal oefenen met oude electronica ;)

(techniek is btw afgekeken van de filmindustrie, daar maken ze op soortgelijke wijze props - props zijn echter vaak niet in zulke ingewikkelde vormen als electronica...dus de techniek moet misschien hier en daar aangepast worden...)

[ Voor 11% gewijzigd door kazz1980 op 17-06-2004 18:01 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 22:06

tie-rep

nu met ir. !

het probleem is dat er nogal veel verschillende soorten zijn, dus je kan niet zeggen dat 'epoxy' wel of niet goed is....

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

over epoxyhars:
je zal het niet als bijvoorbeeld tafel gebruiken, maar als:
epoxy is veel minder krasgevoelig, maar wel een duurdere prijsklasse. is wel handig om mee te rekenen

. . . . . Youp.net . . . . .

Pagina: 1