Toon posts:

K7S5A mobo dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem:
De pc werkt niet meer... maar waarom?
Ik zit hier met een pc die vaag is gaan doen toen ik de koeler had vervangen van de cpu.
De eerste keer dat hij boote wou hij al niet naar windows gaan. Een bios reset verhielp dit probleem en toen startte hij fatsoenlijk op. Om te testen of hij het goed bleef doen heb ik hem laten rebooten. Echter na 5 minuten werken in windows kwam er een mooie bluescreen te zien. Gedoe over dat er iets van de hardware kapot was... Nadat ik op reset had gedrukt, kreeg ik geen beeld meer. 1e gok was dus de videokaart, maar na testen met een andere kaart blijkt dit niet het geval te zijn. Ik heb een andere CPU geprobeerd, maar weet niet zeker of het bord de snelheid wel aan kan. Maar dan zou die toch standaard gaan onderklokken ofniet? (het is een 1800+ en heb getest met een 2500+)
Het geheugen is het ook niet.
Toen ik alles er een keer uit had gehaald en laten ontladen, deed hij het weer even. Hij boote weer naar windows, maar 5 minuten later viel alles weer uit. Sinds dien werkt helemaal niets meer... de koelers gaan wel draaien, maar het beeld blijft weg en er is geen schijfactiviteit. Een andere videokaart wil ook niet helpen.

Het mobo kan toch niet zomaar kapot gegaan zijn of wel? Ik heb alleen een andere koeler erop geprikt en de cpu schoon gemaakt.
Aan het bord valt weinig te zien, geen brandplekjes of whatever.

Het systeem wil ook niet draaien als het zelfs uit de kast is, met de minimale onderdelen aan boord. (ik heb geen pci videokaart om te checken of het aan de AGP ligt.)

owjah... de pc speaker geeft ook geen geluid, maar ik weet niet zeker of deze het uberhaupt ooit heeft gedaan.

Iemand nog een idee wat ik kan proberen?
Ik heb de indruk dat ik alles wel heb gehad en dat het waarschijnlijk wel het mobo is, maar ik vraag even voor de zekerheid, omdat het niet mijn pc is, maar hij wel dankzij mij kapot is. Ik heb geen zin om de eigenaar op kosten te jagen ('t is een student, maar dan niet een rijke bal :P)

specs:
ECS K7s5a V1.1
1800+ (ook getest met een 2500+ die zekerweten werkt)
512 SDRAM NONAME (ook getest met Kingston Value 333MHz DDR)
Stock koeler van AMD
NVidia GF2 MX400 (ook getest met een GF2 GTS)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou nog een Cmos reset kunnen proberen maar geef het weinig kans.
En ja, een mobo kan zomaar kapot gaan. Heb het hier gisteren nog meegemaakt, maar dan niet met een ECS van een tientje maar met een Tyan van 200 euro :X

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:20

DaWaN

'r you wicked ??

Bij mij is er een K7S5A ook spontaan kapot gegaan, want die dingen zijn nu eenmaal van **** kwaliteit, dus je kunt idd stellen dat het mobo dood is.....

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:52
Mijn K7S5A PRO rev5.0 hield er ook in 1 keer mee op ? |:(

Heb toen een goedkoop Asrock K7S8X + lan rev3.0 gekocht voor 30,00 euri :*)

edit:
hij was toch maar voor mijn 2de machine...

[ Voor 20% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 14-06-2004 21:01 ]

Verwijderd

Beetje voor de hand liggend,
maar maakt die koeler wel goed contact met je cpu...???? :?

1800+ werd bij mij altijd redelijk warm, en die stock AMD is maar net voldoende...

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2004 21:04 . Reden: typo's, wat b=vergete.. ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 15:57

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 21:03:
Beetje voor de hand liggend,
maar maakt die koeler wel goed contact met je cpu...???? :?

1800+ werd bij mij altijd redelijk warm, en die stock AMD is maar net voldoende...
Inderdaad, als ik dit zo lees ben je waarschijnlijk óf heel onvoorzichtig geweest met het plaatsen van de koeler, of is de nieuwe koeler niet voldoende. Ik snap niet dat als je net een nieuwe koeler plaatst en je merkt dat alles niet goed loopt, dat je dan niet ff de temperaturen controleert. Dat lijkt met toch redelijk logisch? :?

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, tuurlijk heb ik die temps wel ff gechecked.. hij lag ook 10 graden lager dan dat hij voorheen was (hij liep altijd al op 1500+ , omdat er een slechte koeler op zat die onvoldoende was) zo'n silent geval.

Ik heb net zijn spullen trouwens meegenomen.. (noujah de CPU en de vidkaart)
de vidkaart doet het gewoon... de CPU doet echter niets :(

maar ik heb gemerkt dat mijn mobo bij de lage instellingen al op 1900+ wilt draaien. zijn de 1800+'s toevallig gelocked?

of ik heb em net vermoord... hoewel ik wel een goede koeler heb.. ik heb deze er gewoon opgelegt en een beetje aangedrukt gehouden met de hand.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 21:53:
Hehe, tuurlijk heb ik die temps wel ff gechecked.. hij lag ook 10 graden lager dan dat hij voorheen was (hij liep altijd al op 1500+ , omdat er een slechte koeler op zat die onvoldoende was) zo'n silent geval.

Ik heb net zijn spullen trouwens meegenomen.. (noujah de CPU en de vidkaart)
de vidkaart doet het gewoon... de CPU doet echter niets :(

maar ik heb gemerkt dat mijn mobo bij de lage instellingen al op 1900+ wilt draaien. zijn de 1800+'s toevallig gelocked?

of ik heb em net vermoord... hoewel ik wel een goede koeler heb.. ik heb deze er gewoon opgelegt en een beetje aangedrukt gehouden met de hand.
er gewoon opleggen en beetje aangedrukt houden is voor die AMD dingen niet echt voldoende (met P1s kan dat makkelijk, met een P4 heb ik het van de week ook nog gedaan, maar met AMDtjes kun je beter zijn van goede koeling omdat de beveiliging wat minder is in die dingen, ze worden snel warm en ben je ze zo kwijt.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 14 juni 2004 @ 21:57:
[...]

er gewoon opleggen en beetje aangedrukt houden is voor die AMD dingen niet echt voldoende (met P1s kan dat makkelijk, met een P4 heb ik het van de week ook nog gedaan, maar met AMDtjes kun je beter zijn van goede koeling omdat de beveiliging wat minder is in die dingen, ze worden snel warm en ben je ze zo kwijt.
Why not ? mijn ervaring is dat aangedrukt houden voldoende is om in de bios te komen. Als ik dan zie dat temps en instellingen redelijk zijn gaat plankje weer uit, en pas daarna bouw ik de boel verder in.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 22:16:
[...]

Why not ? mijn ervaring is dat aangedrukt houden voldoende is om in de bios te komen. Als ik dan zie dat temps en instellingen redelijk zijn gaat plankje weer uit, en pas daarna bouw ik de boel verder in.
Overal het algemeen is het niet makkelijk om hem er goed op te drukken (tenminste, als hij er niet hard genoeg opgedrukt is, wat vaak gebeurd, dan is het contact tussen de core en de heatsink te klein.
Het kan natuurlijk wel, als je zeker weet dat het ding goed zit.

toeval, mijn broertjes ECS is ook bezig met de geest te geven, benieuwd hoe lang dat brakke ding het nog volhoudt

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-08 23:21
als je die 2500+ test vind ik t nie gek dat hij t niet doet, das n barton ;)

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
en een k7s5a heeft ondersteuning voor zowel de barton als de thorton core, mits de nieuwste bios gebruikt word...

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

qrazi schreef op 16 juni 2004 @ 11:00:
en een k7s5a heeft ondersteuning voor zowel de barton als de thorton core, mits de nieuwste bios gebruikt word...
En afhankelijk welke van de 6 revisies je hebt van het bord (zitten namelijk best veel verschillen tussen).

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:09
tipje; er waren destijds nogal problemen met sommige versies (1 van de 6 ja:P) op het gebied van batterijen

probeer die ook eens te vervangen, weet niet of het helpt, maar heb ff veel topics gezien over batterijtje destijds.

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Verwijderd

Er staat in deze faq wat info over jouw mobo: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

ff naar beneden scrollen naar paragraaf "Welke merk/type?".

edit:

gisteren in een andere thread ook iets vergelijkbaars gepost;

Als je mobo van rond 2000 - 2001 is kan het zijn dat er problemen zijn. Kijk vooral ff naar de condensators / elco's. Kans is gelukkig niet groot, maar checken kan geen kwaad.

In die faq die ik postte staan ook foto's van foute elco's. Kan je zien waar je op moet letten.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 11:29 ]

Pagina: 1