Voeding probleem - 3,3V instabiel

Pagina: 1
Acties:

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-07 12:27
Ik heb sinds kort een probleem met mijn voeding. Het is namelijk mijn 3,3V lijn. Hij schommeld idle zo rond de 3,00 wat volgens mij al te weinig is. Als ik een spel als FarCry speel dan hoor ik Asus Probe al piepen op de achtergrond. Het blijkt dan dat mijn 3,3 Voltlijn rond de 2,9/2,8 hangt.
Ik kan stabiel werken op mijn pc, bij spellen valt hij soms uit, na een uur ofzo. Ook op standaardinstellingen (mijne is oc'ed) krijg ik hetzelfde probleem.
Wat raar is, is dat dit verschijnsel pas optrad na een half jaar, dit toen ik mijn waterkoeling installeerde. Verder heb ik niets veranderd.

Dit zijn mijn specs:

P4 3,0 Ghz HT @ 3,6 Ghz (240*15)
Asus P4C800-deluxe
2x 512MB MDT PC3200 (5:4 Cas 2,5 @ 192Mhz)
Ge-Force Fx 5600 256Mb
Maxtor 120Gb
Western Digital 160Gb
3 casefans 80mm
1 radfan 120mm
Akasa fancontroller
cdwritertje van aopen.

Voeding 300Watt No-name

Is de voeding kapot of zie ik nu iets over het hoofd dat hij het gewoon niet aan kan? Kan het niets te maken hebben me het aantal apparaten dat ik aansluit op een groep? Omdat op deze groep mijn tv/radio/computer/speakerset en waterkoeling heb aangesloten??

[ Voor 18% gewijzigd door DaTiezl op 14-06-2004 16:37 ]

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-08 14:52
300 watt is misschien wel een beetje krap voor jou systeem. Een p4 schijnt ook niet de meest energie zuinige processor te zijn, dus ik denk dat je voeding gewoon te weinig vermogen leverd.
Als je de mogelijkheid hebt om het eens te testen met een zwaardere voeding (lifst van een merk, die zijn stabieler) kun je het heel makkelijk nakijken.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Voedingen kunnen slijten, als ik zo je specs bekijk dan is 300 Watt noname wel aan de zwakke kant, maar zoals je al aangeeft is minder dan 3 Volt op je 3,3 lijn gewoon te weinig (liefst minder dan 5% afwijking), ik zou het voor de rest niet in je groep zoeken en koop een 'echte' voeding ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• DaTiezl
Wat misschien ook nog een mogelijkheid zo kunnen zijn is dat mijn voeding te warm wordt, zie mijn post op deze pagina: [rml][ WC] Het grote waterkoelingtopic deel VIII[/rml]

• olof
Voel eens aan de "uitgang" van je voeding. Komt daar heel erg warme lucht uit?

• DaTiezl
redelijk warme... ik schat een graad of 30..maar dat is toch normaal?

[ Voor 23% gewijzigd door DaTiezl op 14-06-2004 16:45 ]

• olof
Graad of 30 is geen enkel probleem nee.

Probeer het eens met een zwaardere voeding zou ik zeggen.

• DaTiezl
Hmm dan moet ik dan maar 1tje bestellen... Tnx 4 de help..
Toch ben ik benieuwd of voltlijnen kunnen afwijken door een te warme PSU...Weet iemand dat?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:07
DaTiezl schreef op 14 juni 2004 @ 16:31:
Ik kan stabiel werken op mijn pc, bij spellen valt hij soms uit, na een uur ofzo.
Je ziet zelf waarschijnlijk ook wel in hoe maf dit klinkt he? :)

Vastlopers + teveel afwijkende waardes = brakke voeding, daar was je al achter

Wat je eraan kan doen: weinig. Soms helpt het je +5V te zwaarder te belasten, vaak word dan bij het (interne) corrigeren de +3V lijn mee omhoog getrokken, maar hoe je dit voor elkaar wilt krijgen...

Controleer in elk geval even of je de P4 stekker hebt aangesloten en probeer het met een andere voeding / voeding in ander systeem zoals al vermeld is :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• DaTiezl
FragFrog schreef op 14 juni 2004 @ 16:54:
Controleer in elk geval even of je de P4 stekker hebt aangesloten....
Mijn p4 stekker zit als het goed is gewoon goed vast. Het kan zijn dat er een draadje niet goed in de connector zit dat zal ik ff sjekken, maar kan het mobo/proc dan wel gewoon draaien zonder p4 stekker??

Toch denk ik dat ik dan maar voor een nieuwe PSU moet gaan. Ik wilde er toch al een omdat deze een hoop lawaai maakt en dus de bottleneck is in mijn stille-systeem. Verder is het wel minder dat ik net 2 maandjes geleden heel die psu voor niets heb gemeshed |:( hehe..

Pagina: 1