[Intel,Dual Channel]Geheugen draait niet op 400MHz

Pagina: 1
Acties:

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Laat ik beginnen met mijn configuratie:
Ik heb een Intel P4 3,0 GHz processor op een Intel 865G moederbord met 4 geheugenbanken en een 800Mhz fsb.
Er zaten voor mn probleem 2x128Mb 400Mhz DDR (PC3200) reepjes Kingston op die op 400Mhz draaiden

Probleem:
Ik heb nieuw geheugen bijgeplaatst (2x256Mb 400Mhz DDR (PC3200) reepjes van Corsair) en nu draait mijn dual channel op 333Mhz ipv 400Mhz.

Mijn vraag:
Kan dit iets te maken hebben met incompatibiliteit van de twee soorten geheugen, of kan ik met vier geheugenbanken in gebruik uberhaupt nooit hoger dan 333 Mhz draaien?

Even voor de duidelijkheid, als ik alleen het Corsair geheugen plaats draait het in Dual Channel mode op 400Mhz.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:01

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik weet dat je 2 verschillende dualchannels kunt gebruiken.
Dus slot 1 en 3 identiek en slot 2 en 4 identiek, maar (slot 1+3) <> (slot 2+4).

als je alleen de kingston doet dan?
Wat is je moederbord?
Waarom trouwens 2 merken geheugen? Heb je in de winkel al eens geprobeerd of je 4 exacte dezelfde modules erin zet of ie dan wel op DDR400 draait ?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• bigbeng
Ik wilde juist voorkomen dat ik nu naar de winkel ren om repen corsair erbij te kopen en dan tot de conclusie te komen dat dat geen effect heeft :)

Als ik voldoende verzekerd ben door de echte twiekert, dat het inderdaad komt door Kingston vs. Corsair dan ben ik wel bereid om het allemaal van 1 merk te kopen.

Oh en over alleen Kingston en mn Mobo, ff mn situatiebeschrijving lezen he? Ben niet voor niks zo compleet mogelijk :+

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Kun je het in de bios niet forceren? Wordt misschien niet goed herkent?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• bigbeng
Afzonderlijk wordt het in elk geval wel goed herkent. Helaas heb ik een Dell gekocht en die staan erom bekend weinig mogelijkheden te bieden om zelf te tweaken. Zo ook bij deze optie, ik kan helaas niet handmatig de Dual Channel snelheid op 400MHz forceren.

Maar mag ik uit de reacties tot nu toe afleiden dat 4x400Mhz geheugen gewoon op 400Mhz zou moeten kunnen draaien?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit lijkt me te maken hebben met de totale load van elke geheugenkanaal. Die kan vaak maar 3 banks zijn als het op 200MHz moet draaien (die '400MHz effectief' is marketingbullshit). Een DIMM kan een of twee banks zijn (enkelzijdig is een bank, dubbelzijdig twee), dus als je dubbelzijdige DIMMs hebt, vul je vier banks per controller, waardoor de snelheid naar 166MHz verlaagd wordt.

Post dus eens de specs van die reepjes, want alleen de namen Kingston en Corsair zeggen geen ene steek (je weet bij 3rd party geheugen als dit nooit hoe het met de chips zit) - hoeveel chips per DIMM en wat voor opschrift :?

Oslik blyat! Oslik!

• bigbeng
Goed punt, ik zit nu echter nog even op mn werk, dus dat komt later.

Het zijn allemaal enkelzijdige DIMMs, tenminste, ik ga ervan uit dat hiermee bedoeld wordt dat er slechts aan een zijde van de reep geheugenchips bevestigd zijn. (Nou niet veel moeilijkere vragen gaan stellen hoor, ik voel me al N00b genoeg ;)).

De rest van de specs edit ik wel in deze post.
Pagina: 1