Toon posts:

[Linux] installatie vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik ben van plan om linux mandrake 10 te installeren. Eens moet de eerste keer zijn. Maar nu heb ik een vraag ik heb namelijk ik zit met de partitiies. Ik heb een 80 gig harde schijf waar windows xp op staat daarnaast een 120 gig die onderverdeelt is in een 111 gig stuk en een 9 gig stuk allemaal ntfs. Nu wou ik op de laatse de 9 gig dus linux zetten. Kan dat ? ten aanzien van ntfs enz en is 9 gig genoeg ??. Dan heb ik nog een vraag mijn mp3 enz enz staan allemaal op de 111 gig kan ik daar als ik linux heb geinstalleerd ook bij?. Ik was van plan win xp en linux naast mekaar te draaien. maar wat moet ik eerst installeren windows of linux ?

Dit zijn nogal wat vragen en ik heb ook al gezocht maar ik zou graag specifiek antwoord willen op mijn config. Omdat ik veel rommel heb die ik nie graag kwijt wil en als ik linux wil hebben moet het wel kunnen.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De 9 Gieg partitie in tijdens de Mandrake installatie formatteren als Linux partities (Ext3, swap). 9GB moet genoeg zijn.
Zover ik weet kan Mandrake niet met een standaard installatie bij een NTFS schijf, misschien dat het nu wel kan. Als je het convert naar FAT32 zal het in ieder geval in Windows en Mandrake volledig uitleesbaar/schrijfbaar zijn.

🌞🍃

• Flying_Thunder
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 16:20:
Nu wou ik op de laatse de 9 gig dus linux zetten. Kan dat ? ten aanzien van ntfs enz en is 9 gig genoeg ??
Ja, maar niet op NTFS, dat zul je moeten veranderen naar een Linux formaat (kan tijdens installatie).
Dan heb ik nog een vraag mijn mp3 enz enz staan allemaal op de 111 gig kan ik daar als ik linux heb geinstalleerd ook bij?.
De Linux kernels hebben goede support voor het lezen van NTFS bestandssystemen, schrijven is wat minder geloof ik, maar da's niet nodig voor je MP3 :)
Ik was van plan win xp en linux naast mekaar te draaien. maar wat moet ik eerst installeren windows of linux ?
Is geen kwestie van 'moeten', maar sommige mensen vinden het makkelijker eerst Windows te installeren en dan Linux, omdat Windows de bootloader van Linux overschrijft als je kiest Windows als laatste te installeren. Dit kan gewoon verholpen worden door te booten van een Linux sneedee :P Maar jij hebt Windows al, dus je hebt de "makkelijkere" weg al min of meer gekozen.
Dit zijn nogal wat vragen en ik heb ook al gezocht maar ik zou graag specifiek antwoord willen op mijn config. Omdat ik veel rommel heb die ik nie graag kwijt wil en als ik linux wil hebben moet het wel kunnen.
Hmm toch is het wel redelijk makkelijk te vinden hoor volgens mij, maargoed, succes er mee iig :)

Verwijderd

Topicstarter
dus fat32 kan linux wel bij maar ntfs heeft ie nog moeite mee ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 16:25:
Voor het installeren ja. Achteraf je kunt gewoon je mp3's op die NTFS schijf vanuit Linux benaderen !

• Flying_Thunder
  • Niet online
FAT32 kan Linux ook gewoon goed schrijven, NTFS *kan* 'ie ook wel schrijven, maar dat is nog experimenteel en niet echt aan te raden, echter _lezen_ van NTFS kan Linux perfect.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-02 13:14
Dat ging over het er op kunnen installeren. Lezen kan linux op beide heel goed. Installeren is waarschijnlijk het slimst om te kiezen voor een linux file system.

edit:
Damn, wat is iedereen toch snel vandaag

[ Voor 8% gewijzigd door olof op 14-06-2004 16:29 ]

• kamerplant
  • Niet online
Gewoon lekker met Partition Magic je NTFS data schijf naar FAT32 converteren. Dat heb je binnen enkele minuten gedaan. :) Onder Windows heb je toch amper voordeel aan NTFS, tenzei je die extra security opties gebruikt.

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
DataBeest schreef op 14 juni 2004 @ 16:40:
Gewoon lekker met Partition Magic je NTFS data schijf naar FAT32 converteren. Dat heb je binnen enkele minuten gedaan. :) Onder Windows heb je toch amper voordeel aan NTFS, tenzei je die extra security opties gebruikt.
Maar is windows niet sneller met NTFS ? dat hoorde ik is ergens. En kan ik er terwijl windows opstaat gewoon fat32 van maken ?

• Flying_Thunder
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 17:40:
[...]

Maar is windows niet sneller met NTFS ? dat hoorde ik is ergens. En kan ik er terwijl windows opstaat gewoon fat32 van maken ?
Als je niet hoeft te schrijven naar die NTFS schijf kun je 'm net zo goed NTFS laten, FAT32 is alleen voordeel als je ook naar die schijf wilt schrijven vanuit Linux. En of het sneller is weet ik niet, maar ik denk niet dat het heel veel scheelt.

• kamerplant
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 17:40:
[...]

Sneller? Ik heb tijden FAT32 en NTFS gedraaid. Zelf merkte ik geen verschil, alhoewel ik geen benchmarks gedraaid heb. FAT32 schijnt sneller fragmented te zijn, waar ik ook nooit wat van gemerkt heb :o. Misschien dat het in theorie wat uitmaakt.
Je kunt inderdaad met Partition Magic gewoon zonder problemen converten.

🌞🍃

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:13

Ryceck

Constants and Variables

Naar mijn ervaring is NTFS duidelijk sneller dan FAT32, plus daarbij dat je niet met je bestandslimiet van 4gb zit :) Handig met dvds enzo :)

Maar verder zou ik als ik jou was en niet naar die schijven hoeft te schrijven ze gewoon NTFS laten staan daar kan je gewoon probleemloos van lezen onder Linux :)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Verwijderd

NTFS is ook betrouwbaarder dan FAT32 en raakt idd minder snel gefragmenteerd (niet dat dat uitmaakt als je er alleen van leest).
Pagina: 1