100 PC's met 1 QuakeIII server

Pagina: 1
Acties:

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:21

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Ik wil op een komende LAN-party 100 (!) pc's aansluiten op een Quake III server onder Windows 2000 server.
Ik heb het volgende in gedachten:
Server->100 Mbps UTP verbinding->switch->10 Mbps UTP->10 Mbps UTP verbinding->hubs 24 poorts 10/100 Mbps UTP.
Denk ik een redelijk goedkope oplossing. Is dit voldoende om met 100 pc's te Quaken?
Wat zijn dan de proc. eisen voor de server by the way?

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

ik heb zoiets pas geleden gedaan voor 10 pc's ook onder windows2000 en dan heb je toch wel zeker een pIII 500 nodig met 256 mb, tenminste als je er 100 pc's aan wilt hangen. Ik heb het toen gedraait onder windows2000 professional en ik denk dat je het niet red met 256mb als je de server van windows2000 gebruikt.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:31
Is het niet zo dat Quake3 max. 64 players ondersteunt? En 100 mensen is extreem veel voor de meeste levels! Als processor zou ik gewoon zo snel mogelijk nemen, Athlon 800 moet genoeg zijn ;-) Zoals Mark al zei zoveel mogelijk geheugen erin.
Kijk eens op http://games.xs4all.nl voor info over hun servers. Zij hebben geloof ik max. 32 spelers. Succes!

Verwijderd

Moet dat allemaal in 1 game? Of wil je, wat logischer zou zijn, 100 man verdelen over 6/7 games..Op millanium kwamen we geloof ik tot 80 man, kweet niet zeker meer...

Als vuistregel word 8 mhz p.p gehanteerd. Dat zou dus uitkomen op 800 Mhz, dan red je het _net_ want die 8 mhz pp is wel erg krap. Al helemaal onder win2k, gebruik liever unix...

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Ik dacht zelf aan een dual processor systeem met 512 MB.
Wanneer inderdaad "The Game" niet meer ondersteunt dan 64 is niet anders dan meerdere instances te gebruiken.
Hoe zit het met de switch/hub opstelling?
Thnx

Verwijderd

Verduidelijk die is, is die switch 10 mbit???

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Zie ook eerste posting.
Ik heb het volgende in gedachten:
Server->100 Mbps UTP verbinding->10 Mbps switch->10 Mbps UTP->10 Mbps UTP verbinding->hubs 24 poorts 10/100 Mbps UTP auto-negotiation."

Verwijderd

denk er ook om dat WIN2k ook een hoop resources voor zichzelf gebruikt

ik denk persoonlijk dat je beter naar linux of nog beter freeBSD kunt kijken om een quakeserver op te draaien...

je hebt zeker een dual p3 (550?) nodig met een hoop CPU power en waarschijnlijk 512Meg geheugen (256 is denk ik net te krap)

qua netwerk zou ik meerdere 100Mbit netwerkkaarten (3com of intel, minder CPU load, betere qual.) in de server hangen, een stuk of 4 moet toch genoeg zijn.. en die op een 100Mbit switch aansluiten.. (let op de backbone IN de switch, sommige zijn 3.6Gb, de goedkope dingen vaak 1.2Gb ofzo)

onder linux (freebsd) kun je meerdere netwerkkaarten via loadbalancing het netwerk-verkeer laten delen, zodat je dus geen verstoppingen krijgt...

ow.. dit lijkt misschien overkill, maar dat valt reuze mee... je hebt ECHT een krachtige server nodig met genoeg netwerk-bandbreedte.
(weet ik uit ervaring ;) )

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:52
Wij wilden een ook een 100 man groot lan party houden
wat heb je dan allemaal an suplies nodig
en hoe regel je die het beste ( en goedkoopste )

.

Verwijderd

Zorgen dat je gesponsort wordt, anders zou ik het niet weten...

Maar 10 mbit (full duplex mag ik hopen..)? Das omgerekend 12,5 kilobyte per persoon.. In theorie is dat net genoeg, maar in praktijk..... Ik denk dat dat heel krap wordt... 4 Netwerkkaarten is leuk maar dat kost je wel veel rekenkracht.

Verwijderd

nee, je mot alles 100Mbit hebben.. alles van de server naar de switch en van de switch naar de (verspreide) hubs.. op die hubs kunnen dan client-computers aangesloten worden.. (mag 10 of 100mbit zijn)

• FatalError
  • Laatst online: 30-08 09:27
Als al die 100 mensen tegelijk moeten spelen op die ene server... Al zou je computer het aankunnen, het zou volgens mij voor geen meter lopen vanwege Quake3 zelf.
Ik zou 2 bakken neerzetten, ieder een 100 mbit kaart dual p2 300 (of single 600) ofzo en 256 mb geheugen, en dan op iedere bak linux zetten (of e.v.t. Windows NT ofzo, maar geen win9x!!) en op iedere bak 2 quake2 servers draaien.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
TheHunter:
"nee, je mot alles 100Mbit hebben.. "
Waarom alles 100 Mbps?
Zoveel data wordt er toch niet verstuurd?

• FatalError
  • Laatst online: 30-08 09:27
Ik zou alle verbindingen 100 mbit maken, behalve de verbinding naar de clients.
Mensen willen wel meer doen dan ff spelen, bijvoorbeeld een paar mp3tjes overpompen en dan heb je wel meer bandbreedte nodig.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
FatalError:
Zoals je misschien in mijn posting kunt zien heeft de server een backbone-verbinding van 100 Mbps naar de switch en van de switch naar de hubs een 10 Mpbs verbinding.
Dat zou toch voldoende bandbreedte moeten opleveren om Q III te speulen?
Ik kan er ook voor kiezen om de verbinding van de switch naar de hubs ook 100 Mbps te maken. Kost wel meer knaken.
Hoe weet ik wat de server voor specs. moet hebben voor zoveel connecties?
Any way - er zijn vast ook pc's bij die een 10 Mbps adapter hebben. Daarom zijn de hubs ook 10/100 Mbps.

Verwijderd

er wordt behoorlijk wat data verstuurd door Quake3 hoor.. en er wordt op een LAN ook vaak VEEL dingen van elkaar gekopieerd. als je dan clients op een 24 ports hubbie zet en met 10mbit doorverbind naar de switch, is het dus wel een 10/24, 400kbit lijntje.. (+overhead, dus je houdt netto minder over)

echt hoor.. ALLES 100Mbit leggen, anders krijg je grote opstoppingen en dus hoge pingtijden en Packet Loss

Verwijderd

als de hubs toch 10/100 zijn, en de switch ook 100 mbit..

dan kost het toch geen ruk om 100Mbit te verbinden tussen de switch en de hubs ????

echt hoor.. je gaat op dat punt (tussen hubs en switch) verstoppingen krijgen !

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Het gaat om de uplink van de switch (ik bedoel i.pv. switch, hubs) naar de server, die kan 10 of 100 Mbps zijn. Dat verschil is er echt wel in de prijs.
Maar als je zegt dat er zoveel data wordt verstuurd, moet daar zeker rekening mee worden gehouden.
Thnx

Verwijderd

van de server naar de switch gaat behoorlijk wat traffic lopen..

wij hebben vaak meerdere 100mbit kaarten in 1 game server.... en die worden dan ge-loadbalanced...

10mbit zou ik niet durven.. en het klote van zo'n server is, je kunt het niet testen.. je komt er pas achter als je op de LAN-party hoge pings gaat krijgen (en dan ben je te laat)

Verwijderd

oops. dubbel ! :)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Ik zou natuurlijk ook een deel van de poorten via de software uit kunnen zetten. Dus rouleren.
Of alles 100 Mbps.
Of meerdere servers. Hoe doe ik dat dan zonder clusters?

Oh ja, alle netwerk hardware = 3Com...
Geen discussie mogelijk.

Verwijderd

je zou meerdere servers neer kunnen zetten, bijvoorbeeld 4 en die alle 4 quake laten draaien, en dan 24 man per server laten spelen (alle 100 man moet wel alle servers kunnen bereiken, zodat ze zelf kunnen kiezen op welke server ze spelen)

wat ook kan is quake3 server meerdere keren starten op 1 server, met verschillende poorten, zodat je dus een aantal virtuele servers hebt staan.

Verwijderd

Hey pcDealer, over die 100 mbit verbinding naar de switch. Je zegt dat de switch 10 mbit is, waar gaat die 100 mbit dan over? Die server heeft dan gewoon een 10 mbit verbinding hoor...

Over q3:
Je kan op 1 computer verschillende q-servers draaien mits je ze op verschillende poorten draait. Voor de handigheid kan je die poorten binden aan een ip-adres. (in linux mbv ip-aliasing) Zo lijkt het dus alsof je een aantal verschillende servers (computers) hebt. Als je het leuk vind kan je ook een dns server draaien, dan kan iedereen tenminste connecten naar quake3-1.lan.nl, quake3-2.lan.nl enz :) terwijl dat dus allemaal op 1 en dezelfde pc draait, voor de duidelijkheid)

Maar ik zou eens vragen bij de organisatie van gamepoint aangezien zij hier ervaring mee hebben.
Pagina: 1