[NF7-S] Geluid niet volledig

Pagina: 1
Acties:

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 22:46
Een week of 2 geleden heb ik een Abit NF7-S gekocht. Geweldig bordje :) Maar goed, als het probleemloos zou zijn zou ik hier hier posten..
Probleem is dat het geluid niet goed werkt. Als je aan de achterkant van het bord kijkt heb je 2 "torentjes" met aansluitingen. De ene heeft 2 aansluitingen (center/sub + rear) en de andere heeft er 3 (front, line in en mic). Degene met 3 aansluitingen werkt niet.. Ik heb al meerdere drivers geprobeerd, en het bios geflashed, maar het mocht niet helpen. Er zit vlakbij deze torentjes wel een jumper, maar ik kan nergens ontdekken waar deze voor is..
De leverancier reageert niet op mijn emails..

Weet iemand hoe ik dit aan de praat krijg? Betaal natuurlijk geen 90 euro (oid) om een bord te krijgen met half werkend geluid..

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 10:52
De jumper die vlakbij de aansluitingen zit is voor het enablen / disablen van "PowerOn via USB" en de jumper helemaal bovenaan je bord zit nog een jumper voor "PowerOn via Keyboard", niet van invloed op het geluid. Staat ook gewoon in de handleiding hoor! (en ik heb het bord niet eens, gewoon op internet...)

Heb je ook ín de BIOS gekeken of daar iets staat over de onboard sound.

Anders gewoon terugbrengen en een nieuwe eisen.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• AlterMann
Hm dan heb ik daar overheen gelezen :+
Ik vind het wat vervelend dat de winkel niet terug mailt.. Heb het via internet besteld, en om het nou op de gok terug te gaan sturen en 2 weken zonder pc te zitten..
In het bios staat onboard geluid gewoon aan. Dr komt ook wel geluid uit de rear, maar 5.1 wil absoluut niet :P

Verwijderd

Weet je zeker dat je de speakers op die manier wel goed aansluit? Is het niet mogelijk dat je ze in een driehoekje moet aansluiten, maw dat je zowel beide rijen als beide kolommen moet gebruiken?

• AlterMann
Nee, ik heb het boekje erbij gehad.. Je kan ook testen met de software die erbij zit. Dan laat ie over alle boxen een geluidje horen. Toen het programma bij de front-boxen geluid zou moeten laten horen, heb ik het stekkertje in elk gat geduwt, maar niks werkte.. Zoals ik het zie is gewoon dat torentje kapot. Daarom vroeg ik het hier ff, niet dat er een of andere jumper was de ik gemist had..

Verwijderd

Had eerst ook problemen. Gewoon groen op groen en zwart op zwart dacht ik. Maar helaas moest het zwarte stekkertje van de achterste speakers op de oranje aansluiting.

En dan nog fatsoendelijk ingesteld krijgen. Met die nieuwste drivers krijg ik bijna geen lage tonen uit de sub (logitech z560 4.1 setje). Dus dan maar weer die ouwe driver met als nadeel dat ie na verloop van tijd compleet de weg kwijt raakt als je hardware3d aanzet in bepaalde spellen zoals Sof2 en Painkiller.

Maar goed, als nou bijvoorbeeld zelfs je mic ingang niet werkt dan is ie gewoon om zeep.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 19:12
kijk is goed naar je SoundStorm instellingen, als je in windows bent. zet alleen analoge output aan en zet het op 2 speakers. al de andere opties (create center channel, en dat soort dingen) uit zetten. ik weet niet welke drivers je gebruikt maar de beste SOUND(!) driver is 3.13, de rest kan je wel die nieuwe installen (IDE, enz.).

owja, als je 5.1 geluid gebruikt, welke uitgang gebruik je dan? die analoge, of digitale? als je die digitale gebruikt moet je analoog uitzetten (en andersom). probeer je 5.1 is zonder Dolby(R) :P Surround Encoding. misschien dat dat wel helpt.

eigenlijk kan ik zo snel niet meer oorzaken bedenken, ja of je NB/SB moet een beetje beschadigd zijn..... :(

Edit: die kleurtjes kloppen niet altijd |:( , werk via het boekje...dat werkt altijd

[ Voor 7% gewijzigd door Dr Pro op 14-06-2004 17:18 ]

• AlterMann
Analoog staat aan, digitaal is uit, geen geluid.
Analoog op 2 speakers werkt niet.
Analoog op 4 speakers, waarbij front naar rear wordt gecloned doet het wel..

3.13 drivers.. Waar haal ik die vandaan?

Alleen dan werkt het dus weer niet goed in games..
(Heb dr tijdelijk een goedkoop kaartje in hangen, maarja, moet natuurlijk wel gewoon werken)

[ Voor 27% gewijzigd door AlterMann op 14-06-2004 17:28 ]

• Eindhoven657
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05-2025
[quote]BobR13 schreef op 14 juni 2004 @ 17:26:
Analoog staat aan, digitaal is uit, geen geluid.
Analoog op 2 speakers werkt niet.
Analoog op 4 speakers, waarbij front naar rear wordt gecloned doet het wel..

3.13 drivers.. Waar haal ik die vandaan?
[quote]

http://www.nvidia.com/object/nforce_udp_winxp_3.13

• AlterMann
Ook met 3.13 doet ie het niet.. Zelfs mic en line in doen het niet.. Naja, dan nog maar een mailtje sturen naar Pc-globe.. Kijken of ze nu wel reageren :/
Bedankt voor de hulp anyway :)

• AlterMann
[rml]4hp in "Front speakers werken niet [ Soundstorm]"[/rml]

Hier heeft iemand het over jumpers die over de aansluitingen van de front-panel staan.. Kan iemand met een NF7-S voor mij kijken of hij/zij daar ook jumpers op heeft staan? Bij mij namelijk niet.. Misschien is het de oplossing :)

edit:

Volgens http://www.abit-usa.com/images/products/NF7_S_large.jpg horen er idd jumpers op.. *****winkel moet ze dr af gejat hebben ofzo.. Waren ook al wat andere jumpers die dr niet meer goed op zaten.. Nou ja, verder werkt alles.. Straks ff proberen of het idd die jumpers waren :)

[ Voor 33% gewijzigd door AlterMann op 15-06-2004 22:21 ]

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 19:12
dan is dat je prob, want bij mij zitten er wel jumpers op

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13
Is het niet zo dat wanneer je audio op je frontpanel wilt hebben dat je die dan op die jumpers kunt aansluiten en wanneer je rear-audio wilt gebriken dat je ze dan moet jumperen?

Ik denk dat jou bord al een keer eerder gebruikt is door die winkel. Was de antistatische zak om het bord wel gesealed toen je uhm kreeg?

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:36
Ik had dit probleempje ook met mijn an7,

Er zit op je mobo een aansluiting om een frontpanel aan te sluiten, als daar geen frontpanel op aangesloten zit MOET er een jumper over die aansluiting heen. Anders krijg je geen geluid.

Zoek in je manual ff naar die aansluitingen en check vervolgens of je geen jumper mist.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Pagina: 1