[Keuze] Laptop

Pagina: 1
Acties:

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nu ik klaar ben met mijn examens enzo wil ik eigenlijk een laptop gaan kopen. Tot nu toe heb ik altijd met desktops gewerkt, maar het lijkt me toch wel handig om bijv. op vakantie en in de tuin ook eens te kunnen werken en gamen.
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken op internet naar verschillende laptops. Mijn eisen zijn:
• beetje snelle processor
• spel van nu ermee kunnen spelen (ATi M10?)
• niet ál te korte accuduur (toch wel 2 uur of meer)

Ik wil hem dus gaan gebruiken gewoon op m'n kamer aangezien mijn huidige desktop niet bepaald snel is. Verder op vakantie voor een spelletje en digitale foto-opslag en in de tuin internetten :) Daarvoor zal ik dan wel nog een pcmcia 802.11g kaartje moeten kopen (alleen de rechtse heeft wlan).

Mijn budget is zo'n 1300 euro. Na rondzoeken kwam ik op onderstaande laptops uit (mede omdat ik die hier in de buurt bij computerland kan kopen):
pic Afbeeldingslocatie: http://www.computer-land.nl/pics/prodinfo/notebooks/2780.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.computer-land.nl/pics/prodinfo/notebooks/1510.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.computer-land.nl/pics/prodinfo/notebooks/jade-8070-small.jpg
merk Jewel 2785+ Brilliant Jewel Saffier 1520 Jewel Jade 8070
proc. 2500+ AMD Athlon XP-M 2800+ AMD Athlon XP-M 1.5 GHz Intel Pentium-M
scherm 15" SXGA+ 15" XGA 15" SXGA+
geheugen 512MB 512MB 512MB
harddisk 40GB 5400rpm 8MB 60GB 5400rpm 8MB 40GB 5400rpm 8MB
videokaart 64MB ATi M10 Radeon 9600 128MB ATi M10 Radeon 9600 64MB ATi M9 Radeon 9000
gewicht 2,8kg 2,8kg 2,7kg
afmetingen 328 x 283 x 26 mm 328 x 283 x 26 mm 330 x 273 x 29,4mm
prijs € 1.269 € 1.275 € 1.425
link klik klik klik

Op zich lijkt de 2785+ Brilliant me best mooi, omdat die een SXGA+ scherm heeft. Ik ben nu gewend aan 1024*768 maar in de toekomst is groter waarschijnlijk wel gewenst. Deze laptop heeft echter een langzamere processor, kleinere HD en 64MB videogeheugen minder dan de Saffier 1520. De Jade 8070 is op zich ook wel goed, alleen de videokaart is dan weer een stuk slechter dan die m10.

• Weet iemand welke laptop ik het beste kan kopen en zijn er misschien nog andere alternatieven met minstens een radeon9600 voor ongeveer hetzelfde bedrag? (of minder :P )
• Is een SXGA+ scherm handig (gezien de afwijkende resolutie)
• Is de batterijduur van de 2785+ met normaal gebruik (internet&word) langer dan 2 uur? (stond niet echt in het ervaring-topic)
• Is PC2100 ddr-sdram een heel stuk langzamer dan bijv. PC3200 en is dit gangbaar voor een notebook?
• Is de accuduur van een centrino-laptop nou echt zoveel langer dan van een xp-m laptop en is dat het verschil in videokaart waard?

[ Voor 8% gewijzigd door Winnetou op 14-06-2004 11:45 ]

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Verwijderd

Op www.de-laptopper.nl kun je een merk kiezen en zelf dingen samenstellen. Ik ga denk ik voor de Asus m6000n

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Voor dat geld kun je nog beter gaan voor de Acer Aspire 20XX WLci serie! .. Er loopt een topic over.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-01 10:26
jah ben met The Real Falcon eens.. Acer Aspire 20XXWLCI ziet er ook beter uit.. sneller en volgens mij kun je er ook heerlijk op gamen..

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou inderdaad dan ook eerder voor de Acer gaan. 15" schermen met XGA resolutie vind ik echt zonde.. dan zit je daar met een joekel van een scherm op je schoot en dan zie je er net zoveel op als op een 12" notebook (die hebben namelijk ook XGA resolutie). SXGA+ is daarentegen :9~

• Winnetou
  • Niet online
Ja maar de 2785+ en de 8070 hebben een SXGA+ resolutie dus wat dat betreft.
Die m6000n is echt niet te krijgen voor 1300-1400 euro. De Aspire ga ik nog even bekijken. -> ik zie dat die widescreen is wat mij nou niet bepaald handig lijkt aangezien ik er toch over het algemeen geen films op ga kijken :/

Ik kwam ook nog de travelmate TM 292LMi_ATI tegen.
Specs: Intel® Mobile Pentium® processor Centrino™ 1.5GHz, Microsoft® Windows® XP Home Edition, 15TFT, 256MB DDR RAM, 40GB HDD, Dual DVD-RW, LiIon, 56K modem, Wired & Wireless Lan 802.11g, 64MB ATI Mobility Radeon 9700
Enige nadeel is hier weer het XGA-scherm. De specs van deze maar dan met een SXGA+ scherm zouden perfect zijn, maarja die is er weer niet. :|

[ Voor 26% gewijzigd door Winnetou op 14-06-2004 17:46 ]

• Winnetou
  • Niet online
Oke er blijven er denk ik nog twee over. Ik vind het wel een beetje vreemd dat je de Acers behalve bij de-laptopper.nl nergens anders zelf samen kan stellen. Ze worden hier in Utrecht overal verkocht met een 4200rpm hd en je kunt dat dus niet veranderen.

merk Afbeeldingslocatie: http://www.computer-land.nl/pics/prodinfo/notebooks/2780.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.de-laptopper.nl/image.php?item_id=2048
merk Jewel 2785+ Brilliant Acer 2012WLCi
proc. 2500+ AMD Athlon XP-M 1,5GHz centrino
scherm 15" SXGA+ 15,4" WXGA
geheugen 512MB 512MB
harddisk 40GB ?rpm 40GB 5400rpm
videokaart 64MB ATi M10 Radeon 9600 64MB Ati M11 Radeon 9700
w-lan pcmcia 802.11g
gewicht 2,8kg 3,0kg
afmetingen 328 x 283 x 26 mm 360 x 273 x 33.5 mm
prijs € 1.249 € 1.337
link klik klik

Voordelen Acer:
• zuinige processor dus lange accuduur
• radeon 9700
• geïntegreerde w-lan

Voordelen Jewel:
• snellere processor (?)
• hogere resolutie
• hier in de buurt te halen
• goedkoper (alhoewel het bijna niks uit maakt als er ook nog w-lan pcmcia inmoet)

Op zich is de 2012WCLi dus wel aantrekkelijk, alleen dat hij hier niet in de buurt te halen is vind ik wel een nadeel. Met garantie enzo kun je nooit makkelijk naar de winkel toe, moet je helemaal naar Wijk&Aalburg :|

Weet iemand toevallig of er in de buurt van Utrecht een winkel zit waar je wel zelf de Acers kunt samenstellen of dat Acer hem custom-made aan die winkel levert of moet ik toch voor die Jewel gaan, hoewel die dus een veel kortere accuduur heeft :? (Maar wel weer een sxga+ scherm)

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

W-Lan? Ati9700? WXGA? Centrino? A-merk?

Ik zou geeneens een keus maken, die Acer is in erg veel opzichten de betere partij, alleen een tikkie zwaarder dus.

Verwijderd

1,5 Ghz Pentium-M is aardig rap hoor. Ongeveer vergelijkbaar met een 2,1 Ghz desktopprocessor dacht ik :)

In het centrino-topic staat, dacht ik, een omrekentabelletje :)

Verwijderd

Behalve dat Acer toevallig met de letter A begint, is het bijlange na geen A-merk hoor.
Kijk anders maar eens even in dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/894374/15 daar vind je 2 mensen met een nieuwe acer laptop die het al heel snel na aankoop begeven heeft, en allebei hebben ze hetzelfde probleem.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 18:16 ]

• Winnetou
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 18:08:
Behalve dat Acer toevallig met de letter A begint, is het bijlange na geen A-merk hoor.
Kijk anders maar eens even in dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/894374/15 daar vind je 2 mensen met een nieuwe acer laptop die het al heel snel na aankoop begeven heeft, en allebei hebben ze hetzelfde probleem.
Gelukkig blijft dat voornamelijk beperkt tot 1 serie voor zover ik begrepen heb.

Ik vind het alleen jammer dat ik die Acer nu via internet moet bestellen, maarja ik denk dat dat de enige mogelijkheid is omdat Acer dus volgens mij niet op bestelling bij de winkesl levert.

• pjottum
  • Laatst online: 14:00

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ach, met de laptopper zijn over het algemeen zeer goede ervaringen op dit forum. Ze komen hem zelf brengen, eigen busje, en je kan pinnen bij levering. Wel moet je bijna de pixelgarantie nemen, anders krijg jij het apparaat wat niet naar een ander is gegaan die die garantie wel had.. tenminste, dat is mijn interpretatie ervan. Verder is de prijs van de acer wel errug 1337..
Misschien is dit ook wel wat voor je..

offtopic:
Ik zou ook niet meer op 100 euro meer of minder kijken als je al 1300 uit wil gaan geven, want dan krijg je, als je een maand later wel die 100 euro vrij kan maken, spijt van je eerdere aankoop. Maar goed, dat is dan mijn mening :)

ping 127.212.23.124

• Winnetou
  • Niet online
pjottum schreef op 15 juni 2004 @ 19:39:
Ach, met de laptopper zijn over het algemeen zeer goede ervaringen op dit forum. Ze komen hem zelf brengen, eigen busje, en je kan pinnen bij levering. Wel moet je bijna de pixelgarantie nemen, anders krijg jij het apparaat wat niet naar een ander is gegaan die die garantie wel had.. tenminste, dat is mijn interpretatie ervan. Verder is de prijs van de acer wel errug 1337..
Misschien is dit ook wel wat voor je..

offtopic:
Ik zou ook niet meer op 100 euro meer of minder kijken als je al 1300 uit wil gaan geven, want dan krijg je, als je een maand later wel die 100 euro vrij kan maken, spijt van je eerdere aankoop. Maar goed, dat is dan mijn mening :)
Ja die pixelgarantie enzo had ik al bij de prijs opgeteld. :) Misschien moet ik hem daar toch maar kopen, ik lees inderdaad goede ervaringen. Het enige wat lastig is, is als er over een tijdje ofzo wat mis mee is dat ik dan helemaal daarheen moet maarja.

Over die m6000bn -> hij is volgens mij zo ongeveer hetzelfde als de 2012 alleen met dezelfde opties kost hij bijna 1750 euro en dat wordt toch wel erg veel. In verhouding is de Acer dus stukken goedkoper, waar hem dat in zit weet ik ook niet :?

[ Voor 7% gewijzigd door Winnetou op 15-06-2004 19:48 ]

Verwijderd

De schermen van Acer zijn over het algemeen van mindere kwaliteit, en de behuizingen zijn ook erg plastiekerig.
Verder is die Acer laptop ook een stuk zwaarder dan die van Asus.

Verwijderd

Ik heb een Acer 2023wmli sinds een weekje.
'k moet zeggen dat dat beestje niet warm wordt en zijn werk naar behoren doet.
Enkel de ATI 9700 heb ik nog niet aan de tand gevoeld.
't is namelijk om op te werken en draai dus liever geen games.

Misschien eens FarCry installeren om te zien hoe ie het doet, en verder niks.

Ik ben er iig heel tevreden over.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 20:50:
Ik heb een Acer 2023wmli sinds een weekje.
'k moet zeggen dat dat beestje niet warm wordt en zijn werk naar behoren doet.
Enkel de ATI 9700 heb ik nog niet aan de tand gevoeld.
't is namelijk om op te werken en draai dus liever geen games.

Misschien eens FarCry installeren om te zien hoe ie het doet, en verder niks.

Ik ben er iig heel tevreden over.
De processor die in de Acer 2023wmli zit is een Mobile Pentium® processor Centrino™ 1.6GHz. Met wat voor desktop-processor is dit dan te vergelijken?
Ben namelijk aan het twijfelen tussen de Acer 2023wmli en de Acer Aspire 1714SMi .

Verwijderd

In een recente benchmark werd een Pentium-M overclockt op 2.4ghz getest, en die scoorde op zo goed als alle tests beter dan een Intel Pentium IV 3.4ghz HyperThreading... Dus dan weet je het wel :) De Pentium-M cpu is gewoon de toekomst, Intel heeft zelfs al aangekondigt dat de hele Pentium IV reeks afgebouwd zal worden, en dat men verder gaat met CPU designs gebaseerd op de Pentium-M. Dus zo'n cpu is altijd wel te verkiezen boven een Pentium IV mobile, hij is namelijk sneller per klokeenheid, koeler, en zuiniger met de batterij.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 21:15:
In een recente benchmark werd een Pentium-M overclockt op 2.4ghz getest, en die scoorde op zo goed als alle tests beter dan een Intel Pentium IV 3.4ghz HyperThreading... Dus dan weet je het wel :) De Pentium-M cpu is gewoon de toekomst, Intel heeft zelfs al aangekondigt dat de hele Pentium IV reeks afgebouwd zal worden, en dat men verder gaat met CPU designs gebaseerd op de Pentium-M. Dus zo'n cpu is altijd wel te verkiezen boven een Pentium IV mobile, hij is namelijk sneller per klokeenheid, koeler, en zuiniger met de batterij.
Met hoeveel is de pentium-m 1.6 dan ongeveer met te vergelijken?

Verwijderd

Ik heb op computing.net forums van een persoon gelezen die zijn 1.6ghz Centrino laptop gebenchmarkt had, en hij haalde met die 1.6ghz Centrino een score die ongeveer gelijk lag met een 2.5 ghz Pentium IV (gewone desktop cpu).
Dus een 1.6ghz Pentium-M is echt wel een zeer snelle en zeer energiezuinige cpu, je zal er zeker rekenkracht genoeg aan hebben.
CPU betekend deze dagen toch bitter weinig hoor. Met gigahertz cpu's en DDR RAM heb je al de kracht die je nodig hebt, veel te veel zelfs eigenlijk, want de bottleneck blijft je harde schijf. Je hebt een cpu en ram geheugen die gigabytes aan data per seconde kunnen verwerken, maar je hdd kan slechts gemiddeld 30mb per seconde lezen ... (of pakweg zo'n 60mb/sec met een nieuwe 7200rpm 8mb cache hdd) dus staar je maar niet blind op de cpu alleen, dit heeft weinig betekenis, dingen zoals gewicht en batterijduur zijn veel belangrijker bij een laptop.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 21:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 21:25:
Ik heb op computing.net forums van een persoon gelezen die zijn 1.6ghz Centrino laptop gebenchmarkt had, en hij haalde met die 1.6ghz Centrino een score die ongeveer gelijk lag met een 2.5 ghz Pentium IV (gewone desktop cpu).
Dus een 1.6ghz Pentium-M is echt wel een zeer snelle en zeer energiezuinige cpu, je zal er zeker rekenkracht genoeg aan hebben.
CPU betekend deze dagen toch bitter weinig hoor. Met gigahertz cpu's en DDR RAM heb je al de kracht die je nodig hebt, veel te veel zelfs eigenlijk, want de bottleneck blijft je harde schijf. Je hebt een cpu en ram geheugen die gigabytes aan data per seconde kunnen verwerken, maar je hdd kan slechts gemiddeld 30mb per seconde lezen ... (of pakweg zo'n 60mb/sec met een nieuwe 7200rpm 8mb cache hdd) dus staar je maar niet blind op de cpu alleen, dit heeft weinig betekenis, dingen zoals gewicht en batterijduur zijn veel belangrijker bij een laptop.
Zal bijvoorbeeld Unreal tournament 2k4 niet beter bollen op een systeem als Acer Aspire 1714SMi ipv de Acer Aspire 2023WLCi

• Winnetou
  • Niet online
Dan zou ik zeggen dan 1.5GHz pentium-m ook wel genoeg is. Anders is het best zonde; heb je een zeer goede videokaart (9700) en dan zit je alsnog langzaam te gamen omdat de proc. weer te traag is.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mag deze eigenaar van de Acer Aspire 2012 Wlci even inhaken? :)

Gamen met deze laptop is zonder moeite te doen. Ik heb Far Cry geprobeerd en ik moet zeggen toppertje hoor.. het is wat je kunt verwachten van een Radeon 9700 kaart. Natuurlijk is het maar net wat je instelt.

Verder even over waar je hem kunt krijgen. Ik heb hem zelf bij Dynabyte gekocht. Hier kostie 1399. Standaard kun je 1 ding wijzigen eigenlijk aan de 2012 en dat is het hoeveelheid geheugen (bij Dynabyte volgens mij 120 euro extra voor in totaal 1 gig aan geheugen, maar voor dat geld zou ik kiezen voor een mooie laptop rugtas, want deze krijg je er niet bij!).

Verdere voordelen:

- Hij is zeker niet van plastic, maar gewoon van Chrome metaal en kunststof zoals dat bij allebei laptops gebruikt word
- Hij is in gebruik errug stil
- Snelheid is prima voor games en ook voor de wat zwaardere programma's

Waarom ik breedbeeld wilde:

- Meer ruimte voor vensters. Errug fijn als je es wat meer dan 2 schermen open hebt staan.
- Het gedeelte waar je met je polsen op ligt is ook breder daardoor zeker confortabeler.
- Games (als ze een breedbeeld resolutie ondersteunen!) zijn wat leuker.
- Hoog patser gehalte

Verder heb ik met mijn Aspire 2012 Wlci geen last van uitgerekte games die op 1024x768 lopen.

Dus opzich kan ik zo snel niet een nadeel opnoemen. Ja misschien het gewicht?

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 15-06-2004 22:26 ]

Verwijderd

Met een Pentium-M 1.4ghz en een Radeon mobile 9600 64mb en 512mb ram kan je UT2k4 makkelijk draaien. Meer is echt overkill.

Verwijderd

Het schijnt dat de 2023wlci niet meer te verkrijgen zal zijn omdat er een nieuwere 2025wlci uitkomt :/ .

Link van review:
http://brighthand.com.com...1_7-30873506.html?tag=tab

• Winnetou
  • Niet online
The Real Falcon schreef op 15 juni 2004 @ 22:24:
Mag deze eigenaar van de Acer Aspire 2012 Wlci even inhaken? :)
[knip]
Ah interessant :)
Het jammere van die van de dynabyte is dus de harde schijf die 4200rpm is en volgens mij maakt dat op zich voor de snelheid met games enzo nogal uit.

Hoeveel uur doe jij met een volle accu als je surft en als je gamed en als je dvd kijkt?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

DVD = 2,5 tot 3 uur
Gamen = (BF Vietnam) 2 uur max (gamen doe je toch nooit zonder accuutje ;))
Surfen = 5 uur max

[ Voor 25% gewijzigd door Falcon op 15-06-2004 23:37 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Een vriend van me heeft die Jewel Jade 8070, dat is echt een prachtige laptop. Mooi scherm, degelijke magnesium (geloof ik) behuizing, mooie stille centrino en tsja, toch nog best een aardige videokaart, al is het idd geen M10 of M11 :)

Ik kan hem je dus wel aanraden, ik erger me redelijk aan het gekraak van mijn Dell Inspiron 8600 behuizing, die Jewel kraakt totaal niet en voelt veel degelijker aan :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 10:31
Om een redelijke indicatie te geven van de snelheid van een centrino...

Pentium-M Pentium 4 M Athlon XP Mobile
1.3 GHz (Banias) 2.0 GHz (Northwood) 1900
1.4 GHz (Banias) 2.2 GHz (Northwood) 2000
1.5 GHz (Banias) 2.4 GHz (Northwood) 2100
1.6 GHz (Banias) 2.6 GHz (Northwood) 2200
1.7 GHz (Banias) 2.8 GHz (Northwood) 2400

Gevoelsmatig vind ik hem zelfs nog wat sneller, want ik doe er alles mee, en mijn 2,6 ghz p4tje met HT, en 800fsb staat al 3 maandjes werkloos in de hoek 8)7

Verwijderd

Op de belgische site als je naar de prijslijsten gaat staat de Acer Aspire 2023WLMi er toch wel nog, voor een prijs van 1.487 EUR

• Gizmoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2025
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 16:26:
Op de belgische site als je naar de prijslijsten gaat staat de Acer Aspire 2023WLMi er toch wel nog, voor een prijs van 1.487 EUR
Ja maar als je vraagt of ze hem nog kunnen leveren is het nee. Of ze moeten hem in stock hebben.

• Winnetou
  • Niet online
Grrrrrene schreef op 16 juni 2004 @ 08:06:
Een vriend van me heeft die Jewel Jade 8070, dat is echt een prachtige laptop. Mooi scherm, degelijke magnesium (geloof ik) behuizing, mooie stille centrino en tsja, toch nog best een aardige videokaart, al is het idd geen M10 of M11 :)

Ik kan hem je dus wel aanraden, ik erger me redelijk aan het gekraak van mijn Dell Inspiron 8600 behuizing, die Jewel kraakt totaal niet en voelt veel degelijker aan :)
Echt jammer dat deze laptop maar een M9 heeft, anders wist ik zeker wel welke ik moest nemen. (SXGA+ :9~ )

Nu moet ik dus gaan kiezen tussen de Jewel Jade 8070 met relaxt scherm maar slechte videokaart of de Acer Aspire 1012 met lage resolutie scherm en goede videokaart.

Pagina: 1