Toon posts:

zonder of met FSAA en AF, ik zie weinig verschil

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik besloot eens te gaan testen wat mijn frames per seconde zouden zijn in Quake 3 met Anisotropic Filtering en Full Scene Anti Aliasing aangezet in de Detonator drivers. Ik heb een Geforce 5900 XT. Resolutie van Q3 staat op 1024 x 786 en alle details op z'n hoogst.

Zonder FSAA en AA enbaled is mijn fps in timedemo (demo001) 180. Toen ik FSAA op 4x en AA op 2x zette werd mijn fps zelfs 200 (ik dacht dat het eerder zou dalen?). Op AA 8x en FSAA 8x daalde mijn fps wel stevig, naar 70 fps.

Maar nu mijn echte vraag aan jullie. Van FSAA zie ik alleen wat als ik echt behoorlijk dicht tegen een muur sta, dan zie ik een rand die "recht" is i.p.v. "blokkerig". Ik had een screenshot gemaakt zonder FSAA en een met FSAA. Ik merkte niet gelijk het verschil in kwaliteit, al kon ik het na wat beter kijken wel zien. AA merkte ik echt helemaal niets van. Mijn vraag: waarom is iedereen zo obsessed met FSAA en AA, waarom wil iedereen met de nieuwste videokaarten een hoge FSAA en AA kunnen draaien in hoge resoluties als het maar weinig winst in beeldkwaliteit oplevert? Of ligt het toch echt aan mij, en zien jullie wel een groot verschil tussen geen AA en FSAA en wel AA en FSAA?

Verwijderd

Ik heb je titel even verbeterd: De afkorting van Anisotropic Filtering is AF, AA is al bezet door Anti-Aliasing ;)

Wat je zou kunnen doen, is een singleplayer spel pakken en die saven op een punt met veel variatie: Objecten op afstand, objecten dichtbij etc. Op dat punt kan je dan eerst een screenshot nemen zonder FSAA / AF, en vervolgens met FSAA / AF (itt wat je eerder gedaan hebt: precies dezelfde situatie, anders kan je het niet goed vergelijken). Misschien kan je dan het een en ander aan verschil zien. Misschien dat er een foutje in je drivers zit waardoor de anti-aliasing er niet helemaal vlekkeloos uitkomt. Het feit dat je FPS @ FSAA 4x niet omlaag schiet doet dat wel vermoeden.

Vanaf 4x FSAA zou je namelijk een behoorlijk verschil moeten zien. Zelf kan ik al haast niet meer leven zonder 4x FSAA, maar dat is eigenlijk een luxe probleem :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2004 11:06 ]

Verwijderd

Misschien moet je het ook eens proberen met een ander (nieuwer) spel. Ik merk zelf iig wel duidelijk het verschil tussen met en zonder FSAA in Morrowind (geloof dat mijn kaart geen AF ondersteunt). Met ziet het er allemaal stukken mooier en vlakker uit, zelfs als ik de resolutie op 1280x1024 heb staan. Wat dit qua fps doet weet ik niet meer precies, daarvoor is het te lang geleden dat ik het verschil heb getest.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2004 11:04 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik heb me laatst een 9600Pro gekocht omdat ik graag FSAA wilde zonder een nier te verkopen.
Echter heb ik al meteen 2 spellen waarbij de FSAA niet of nauwelijks werkt :(
Namelijk Deus Ex 2 en Hitman contracts. Bij de GTR demo doet deze het dan weer perfect op 6x.
Toch jammer dat de Voodoo5500 gewoon niet meer meekan in die spellen, de 4xAA ligt echt minimaal op het niveau van de 6x bij de Ati.

Heeft iemand enig idee waarom de FSAA bij de eerdergenoemde spellen niet werkt?
Ik zal wat screenshots proberen te maken om het duidelijk te maken.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Ik heb het meestal niet aan staan, is simpelweg te zwaar (vooral in far cry etc). Het is wel erg mooi en het neemt mij meestal net iets meer mee in het spel, vind kartelrandjes erg storend werken namelijk.

AF heb ik altijd wel aanstaan, is ook iets minder zwaar, maar het zorgt er duideljik voor dat je textures scherp blijven, ook als je wat meer in de verte kijkt. Vooral bij counterstrike vond ik dit heel erg opvallen... je kent vast wel het effect dat de grondtexture verderop ineens een stuk vager wordt totdat het uiteindelijk vervalt tot bijna 1 kleur, naja met AF heb je dit niet :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

zeg nu zelf, dit is toch geen decent FSAA: http://members.home.nl/drkatz/Fraps.cab
Ik heb de bestanden BMP gelaten zodat je geen kwaliteitsverlies hebt. Je ziet het spel deus ex - invisible war.

Verwijderd

Deus Ex 2 is geen goed voorbeeld. Hoewel het in principe niet van het spel af zou moeten hangen (het wordt over het algemeen door je drivers gedaan, en die zouden toch alles hetzelfde moeten doen zou je verwachten), is de engine van het spel verschrikkelijk slecht. Hitman Contracts heeft zelf een soort van anti-aliasing ingebouwd geloof ik, dat valt samen met wat andere dingen onder het kopje 'post processing'. Bij mij was er ook iets mee, maar met 'post processing' aan zag het er wel goed uit.

Zelf zie ik het verschil vooral bij Unreal Tournament 2004 (en de meeste andere FPS spellen), EVE: Online, Soldiers: Heroes of World War 2 demo. Maar ook oudere spellen als Emperor: Battle for Dune zien er zichtbaar anders uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2004 11:43 ]

• bAdmuTs
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-12 18:58

bAdmuTs

mAzE

Het verschil is wel te zien maar je moet er even voor inzoomen ;)

Kijk maar eens naar de rand van de vuurkorf op plaatje 48 en 29, valt alleen ingame zo goed als niet op.

Maar is het AA niet in het leven geroepen voor oudere games en spellen die op lage resoluties gespeeld worden :?, op 1600 x 1200 heb je echt geen AA nodig.

edit: even een editje :)

[ Voor 128% gewijzigd door bAdmuTs op 14-06-2004 11:48 ]

In nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti

Verwijderd

IMO zit er ook te weinig verschil in tussen al die modes. Beeldkwaliteit doet me niks omdat ik simpelweg toch de tijd niet hem om er naar te kijken. Bij een "sloom" spel als farcry kan ik het me voorstellen, maar de meeste videokaarten van tegenwoordig zijn toch te langzaam om dat goed aan te kunnen. Maar bij hectische spellen als ET oid, zet ik alles uit. Geef mij maar FPS.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

bAdmuTs schreef op 14 juni 2004 @ 11:41:
Klopt het dat het eerste screenshot nr 48 met AA is en nr 29 zonder :?.

Je ziet wel degelijk verschil hoor, zoom maar eens in op die schuine rand van die vuurkorf, is heel duidelijk het verschil tussen de 4 screenshots te zien ;)
(29 is de eerste, ligt aan je listing)
Het feit dat je om bevestiging vraagt geeft eigenlijk al aan dat t niet helemaal lekker gaat. Ik heb GTA:VC enige tijd geleden gespeeld op m'n V5500 ook op 800x600 met 4xFSAA en hoewel het niet vooruit te branden was (mede door de rest van m'n systeem, die voodoo wil best wel schalen) zag het er erg strak uit.
Vandaar dat ik een beetje teleurgesteld ben in m'n nieuwe aanwinst.
Aan de andere kant, spellen die FSAA wel normaal ondersteunen draaien een stuk beter.

Bij hitman is er idd een optie post processing, maar ik had zelf het idee dat deze alleen de belichting te lijf gaat?

hier, een andere screen, toch heb ik wel eens strakkere AA gezien. Let vooral op de contrastrijke gebieden.
http://members.home.nl/drkatz/GTRDemo.cab

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan op 14-06-2004 11:50 ]

Verwijderd

Als je goed kijkt, zie je het. Zeker voor AA moet je soms goed kijken, AF is duidelijker zichtbaar en voor mij ALS er dan 1 van de 2 aan moet, dan die maar. Zeker omdat de games allemaal zo snel gaan, neem nu UT2k4, ik zie het echt niet, AA, als ik aan het spelen ben, pas als ik rustig met de muis beweeg en met mijn neus bovenop het scherm ga zitten. Bij oudere games is het veel duidelijker zichtbaat, neem nu Quake 2, toen zag ik het echt.

Nu is het detail vaak zo groot en ik zet liever het detail hoger in, dan AA, sterker nog ik heb AA altijd op 0 staan, AF eigenlijk ook, maar dat is wel duidelijker zichtbaar. Als je game nu echt minder goed draait, is dat het eerste wat je uit kunt/moet zetten. Voor een aantal mensen is het ook gewoon iets mentaals geloof ik, die MOETEN het echt aan hebben. Mij boeit het niet zo eerlijk gezegd, zeker omdat het detail in games als UT2k4 al zo groot is. En in de toekomst zal het allemaal nog veel erger zijn gok ik, als het bijna fotorealistisch gaat worden. Maar ikzelf zal altijd gaan voor hogere details ipv AA en AF verhogen, pas als het supervloeiend draait op hoge details, zal ik misschien aan die twee gaat sleutelen, maar omdat het er vaak dan al zo mooi uitziet (ik ben niet zo'n zeikerd als de meeste gamers), dat ik het wel best vind.
Pagina: 1