[win2k3] MSI file's uitvoeren op werkstations

Pagina: 1
Acties:

• Dirkse1984
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben bezig met het implementeren van automatisch software installatie's op werkstations d.m.v. MSI files.
Heb wel een artikel gelezen hoe je dit nou moet doen.
Heb ook al eens met een ander programma een beetje zitten te testen.
Een programma dat ook software automatisch kan installeren d.m.v. een snapshot.
Deze liet ik aanroepen via een script tijdens het inloggen.
Heb dit nog niet getest bij gebruikers met policys erop.

MSI files laten aanroepen d.m.v een policy lijkt me ook een mooie oplossing.
Maar wat als een gebruiker bijna niks mag, en er toch een programma geinstalleerd moeten worden.
Hoe zit het dan met de rechten en het register?

Heb net een artikel op GOT gelezen over "Software Restriction Policies". speelt dat nou hierbij ook?

Ook las ik op het Windows2000 forum dat je everyone lid moet maken van de pre-windows compatible groep .
Maar ja, das Windows 2k en ik voer alles uit onder 2k3.

En dan las ik ook nog iets over "compatws.inf" maar of ik daar ook wat mee moet weet ik ook niet.

Zou dus graag willen weten wat ik nu precies aan een gebruiker/ groep of OU moet instellen zodat ik software kan installeren zonder dat er fouten komen omdat een gebruiker is omringt door allemaal policys.

Het moet toepasbaar zijn op alle soorten software pakketen.
Alvast bedankt!

• Pewwy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05-2022
Je moet je een aantal dingen afvragen, beginnend bij de besturingssystemen van de werkstations. Begin met te vermelden wat er draait/gaat draaien.

Als dit allemaal Windows 2000/XP machines zijn kan het perfect met software installation policies en het zetten van rechten om de juiste gebruikers/pc's te benaderen.

het volgende is kijken of je de software aan de pc's of aan de gebruikers wil toewijzen. Microsoft heeft hier echt hele duidelijke whitepapers voor op de site staan, en er zijn genoeg sites die alles duidelijk uitleggen.

• Dirkse1984
  • Niet online
Pewwy schreef op 14 juni 2004 @ 09:39:
Je moet je een aantal dingen afvragen, beginnend bij de besturingssystemen van de werkstations. Begin met te vermelden wat er draait/gaat draaien.

Als dit allemaal Windows 2000/XP machines zijn kan het perfect met software installation policies en het zetten van rechten om de juiste gebruikers/pc's te benaderen.

het volgende is kijken of je de software aan de pc's of aan de gebruikers wil toewijzen. Microsoft heeft hier echt hele duidelijke whitepapers voor op de site staan, en er zijn genoeg sites die alles duidelijk uitleggen.
Ja sorry, tgaat om 2000 systemen.
Dus kan gewoon een MSI file kiezen, en deze laten uitvoeren op het werkstation?

• Pewwy
Dirkse1984 schreef op 14 juni 2004 @ 09:42:
[...]

Ja sorry, tgaat om 2000 systemen.
Dus kan gewoon een MSI file kiezen, en deze laten uitvoeren op het werkstation?
Zo makkelijk steekt het helaas niet in elkaar. Zorg dat je een test-pc hebt om de installaties te testen, want niet elke msi doet wat je verwacht.

Ga eerst rustig bladeren bij Microsoft, anders kom je voor grote verrassingen te staan. Voor office is het bijvoorbeeld handig om de resource kit tools te downloaden en er een mst van te maken, zodat je zelf de installatie-opties kunt vastleggen. Zo zijn er meer paketten die gebruik maken van de zogenaamde mst's (Transform files).

Ga je eerst inlezen (Windows Server 2003 boek is waarschijnlijk waar je moet beginnen), zorg dat je een goed plan hebt wat waar moet komen en dat alles getest kan worden. Je kan voor problemen komen te staan die je niet makkelijk kan oplossen als je niet test. In het ergste geval werken programma's niet goed samen en kan je weer van voor af aan beginnen.

Verwacht vooral niet dat je in 1 dag klaar bent. Helaas werkt dat niet zo simpel. Als je eenmaal 100% weet wat je doet gaat het sneller, maar er zijn altijd dingen die niet werken zoals je verwacht.

• Dirkse1984
  • Niet online
Volgens mij is het bijna nog simpeler om een snapshot programma te gebruiken, wat ik al een beetje getest heb.
Programma installeerd automatisch op werkstation, gebruiker merkt er weinig van.
Heb word 2000 pro zo al getest, wordt prima geinstalleerd.
Nog niet getest hoe het reageer met policys op een user.
Denk dat ik dan wel voor problemen kom te staan, omdat er op de harde schijf en in het register dingen gebeuren, wat de gebruiker niet mag.

Moet ik nog uittesten: zijn er wel policys die dingen tijdelijk kunnen opheffen, zodat het programma geinstalleerd kan worden, en daarna de policys weer terugzet die opengezet zijn voor de installatie van het programma?

Alvast bedankt voor bovenstaande reacties

• Dirkse1984
  • Niet online
Heb nog een vraagje m.b.t tot dit onderwerp.

Eerst vraag 1 nog die er nog staat: welke policys of rechten moet ik wijzigen voor het automatisch laten installeren van software.

Of hoeft dit niet als ik dit instel onder computer configuration?

En vraag 2 is: wat is nu een goed MSI maak pakket? Heb ik voor elk programma ook een ander MSI programma nodig, of is er een programma dat ik overal voor kan gebruiken. Heb wat gezocht en kom wel wat verschillende programma's tegen, maar er zitten ook al veel oude posts tussen. En het wordt me niet echt duidelijk waarop die pakketen allemaal van toepasbaar zijn.
Heb begrepen dat er bij office al een msi bestand zit. Heb ik nog niet gecontroleerd.

Als iemand mij hierbij kan helpen, me informatie kan geven op bovenstaande 2 vragen dan hoor ik dat graag.

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 11:30
Op www.wininstall.com kun je in ieder geval de gratis Limited/Light Edition van WinInstall downloaden. Hiermee kun je snapshots maken en MSI's importeren en aanpassen. Dit geeft al iets meer mogelijkheden dan de standaard MSI's en misschien genoeg voor jouw situatie.

En verder is vooral een goede voorbereiding en veel testen belangrijk zoals hierboven al staat.

• Pewwy
xtra schreef op 14 juni 2004 @ 16:38:
Op www.wininstall.com kun je in ieder geval de gratis Limited/Light Edition van WinInstall downloaden. Hiermee kun je snapshots maken en MSI's importeren en aanpassen. Dit geeft al iets meer mogelijkheden dan de standaard MSI's en misschien genoeg voor jouw situatie.

En verder is vooral een goede voorbereiding en veel testen belangrijk zoals hierboven al staat.
Komt nog wel bij dat je moet kijken welke registry-aanpassingen gemaakt worden en welke echt nodig zijn. Met alleen een packager gebruiken krijg je rommel mee die niet bij de installatie hoort. Lijkt mij niet gewenst.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:59
Dirkse1984, ik zal even antwoord geven over je vraag w.b.t. rechten. Als je gebruik maakt van policy's om software te installeren, dan zullen altijd automatisch elevated rights toegepast worden. Oftewel, de installatie mag meer dan de gebruiker zou mogen. Dit geldt voor zowel installaties die je per computer installeert, als voor installaties die je voor een gebruiker installeert (via add/remove programs).

Mocht je serieus gaan overwegen om alle installaties om te zetten naar msi en mst bestanden, gebruik dan een goed programma zoals Adminstudio van InstallShield of een equivalent product van Wise Solutions. Gebruik niet zoiets als een gratis versie van Wininstall, hiermee maak je namelijk niet in alle gevallen goede installaties, wat in een productie omgeving wél belangrijk is.

Succes ermee iig.
Pagina: 1