[P$C800 BIOS] Eerste HDD wordt als 'Third IDE master' hekend

Pagina: 1
Acties:

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb een paar dagen terug problemen gehad met m'n Windows XP installatie, waarna ik besloten heb om Windows opnieuw te installeren.
Voor ik dit deed heb ik eerst een 2e HDD (ATA) in m'n PC gehangen om wat belangrijke data vanaf m'n m'n hoofd HDD (S-ATA) via DOS over te zetten.

Nu wilde ik XP opnieuw installeren, dus ik gooi de XP installtie CD-rom er in, en kreeg zoals verwacht de XP setup.
Ik heb daarna m'n HDD (S-ATA, NTFS) geformatteerd, na dit start je PC opnieuw op en hoort ie verder te gaan met de installtie, maar dat deed ie dus niet. Ik kreeg een mooi zwart scherm.

Ik ging ff in m'n BIOS om naar de master/slave instellingen te kijken, en tot mijn verbazing stond nu m'n HDD als 'Third IDE master' aangeduid, en m'n CD-rom drive als 'Secondary IDE master'. Bij 'Primary IDE master/slave' staat dus 'Not detected'.

Er is kwa connectors posities en jumpers niks veranderd. (althans, het staat NU weer zoals het was).

Gek genoeg wil m'n PC nu ook niet meer vanaf de CD-rom booten.

Hoe kan ik m'n (S-ATA) HDD nu als 'Primary IDE Master', en m'n CD-rom als 'Secondary IDE master' (toch?) krijgen? Als ik ze handmatig in wil stellen zie ik geen lijstje o.i.d. met de hardware objecten.

Wat me opviel bij de installatie van XP is dat ie m'n HD zonder de S-ATA drivers te installeren toch goed herkende, en kon formatteren.

HDD: Maxtor S-ATA DiamondMax9 120 Gb (dacht ik)
Mobo: P4C800

[ Voor 9% gewijzigd door _Jeffrey_ op 13-06-2004 23:48 ]

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 21:55
Dit is een bekend bios probleem van de p4p800(c)(deluxe), je kunt ze erover gaan bellen maar het zou 2 bios versies geleden al opgelost zijn. Nog steeds is het soms zo dat de bios de ide-instellingen door elkaar dondert.
Misschien andere mensen met ervaringen? (Ik en een kennis van mij hebben beide de ervaring dat de bios het soms spontaan door elkaar dondert, maar de kans erop is groter als je je boot-sequence verandert hebt.)

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 10:59

Xymox

Determinism rulez !

Klopt het wel dat je S-ATA schijven ziet in het BIOS onder de IDE controlers ?
Ik heb een P4PE moederbord en ik moet S-ATA schijven via het promise BIOS instellen (RAID array setup).
Maar wellicht met de nieuwere p4p800(c)(deluxe) gaat dat anders !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Als je zelf een beetje gezocht had, had je kunnen weten dat de ICH5(R) 2 S-ATA en 1 PATA vanuit de SB ondersteunen. S-ATA 1 Device per channel; S-ATA= Primary Master, S-ATA2= Secondary Master, P-ATA= Third Master en Third Slave. Je zal wel of in de Bios of via Jumper de S-ATA ingeschakeld hebben, dan wordt Channel 1 verschove naar 3. Case close.

• edwardVdV
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:24

edwardVdV

I shall say this only once!

Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 09:06:
Als je zelf een beetje gezocht had, had je kunnen weten dat de ICH5(R) 2 S-ATA en 1 PATA vanuit de SB ondersteunen. S-ATA 1 Device per channel; S-ATA= Primary Master, S-ATA2= Secondary Master, P-ATA= Third Master en Third Slave. Je zal wel of in de Bios of via Jumper de S-ATA ingeschakeld hebben, dan wordt Channel 1 verschove naar 3. Case close.
Nounou, case closed? :? Iets meer respect voor de TS, laten we de policy onthouden.

@TS: ik heb zelf een P4P800Deluxe en ik herken je problemen. De oplossing ligt in het feit of je S-ATA, P-ATA of beide activeert in het BIOS. Deactiveer S-ATA en je andere HDD wordt niet meer herkend, dus da's geen optie. Probeer eens de "enhanced" modus op de P/S-ATA bussen te veranderen.

Succes.

Knockwurst.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Wat je ook kan proberen is tijdelijk je p-ata harde schijf los te koppelen en dan opnieuw te proberen om windows te installeren, denk dat je bios het dan wel goed vindt. Als windows er weer op staat dan zou je die p-ata schijf er weer aan kunnen hangen en zo je data terugzetten op je s-ata schijf

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:49

gws24

Thinking is hard!

_Jeffrey_ schreef op 13 juni 2004 @ 23:47:
Hoe kan ik m'n (S-ATA) HDD nu als 'Primary IDE Master', en m'n CD-rom als 'Secondary IDE master' (toch?) krijgen? Als ik ze handmatig in wil stellen zie ik geen lijstje o.i.d. met de hardware objecten.
Niet! >:)

Dat je s-ata schijf als 'third ide master' wordt gezien klopt (doet hij bij mij ook, zelfde mobo). De primaire master hangt altijd aan de primary IDE poort (p-ata1) en de secundary master aan de secundary IDE poort (p-ata2). Aangezien de s-ata schijf aan geen van deze twee poorten hangt kan hij ook niet primary of secundary master zijn. Hij wordt dus de third ide master.
Wat me opviel bij de installatie van XP is dat ie m'n HD zonder de S-ATA drivers te installeren toch goed herkende, en kon formatteren.
Klopt ook! Bij dit mobo zijn geen extra drivers nodig 8)
Nu wilde ik XP opnieuw installeren, dus ik gooi de XP installtie CD-rom er in, en kreeg zoals verwacht de XP setup.
Ik heb daarna m'n HDD (S-ATA, NTFS) geformatteerd, na dit start je PC opnieuw op en hoort ie verder te gaan met de installtie, maar dat deed ie dus niet. Ik kreeg een mooi zwart scherm.
Het enige dat ik kan bedenken waarom dit gebeurt is dat je bootsequence door elkaar is gehusselt. Dit gebeurt namelijk bij dit bios als je er een schijf bij hangt. Kijk even of je nog steeds van de s-ata schijf boot!

Nog even voor de volledigheid de settings die je moet gebruiken in het bios (bron: mobo boekje):

Onboard IDE Operate Mode = Enhanced Mode
Enhanced Mode Support On = S-ATA

Met de laatste setting kan je 'Native OS' (= XP of 2000) gebruiken op zowel s-ata als p-ata schijven.

Met deze settings en als je bootvolgorde goed staat dan zou het gewoon moeten werken. Mocht het toch niet werken volg dan het advies van Turkish hierboven wat zeker zou moeten werken.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 12:09
Welkom in de wondere wereld van de Asus P4x800 range met die geweldige AMI BIOS :r . Deze BIOS heeft de fijne gewoonte om willekeurig je boot devices door elkaar te gooien. Je verandert niks en opeens wil ie van je card reader opstarten of van een USB HDD die er ooit aan gehangen heeft 8)7 .

Er is niks aan te doen, en idd zoals eerder vermeld zou Asus het met versie 1014 ofzo oplossen, NOT!!

We kunnen alleen hopen dat het ooit goed komt, en ondertussen gewoon af en toe even je boot sequence checken.

BTW third IDE is je S-ATA en primairy en sec. zijn je normale IDE.

Check dus die bot sequence en &#^@^*! een keer en dan gewoon doorgaan, niks aan die ellende te doen.

Succes ermee

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ben ik weer :)

Ik heb eerst de schijven los gegooid, en toen de BIOS gereset (jumper reset). Daarna alleen de S-ATA HDD er op gezet, en die werd goed herkend (wel als third IDE master, maar dat is dus normaal als ik jullie moet geloven).
Toen heb ik geprobeerd XP opnieuw te installeren, maar tijdens de installatie bleef ie vastlopen.
Na het runnen van PowerMax (van maxtor) kwam ik er achter dan m'n HD gewoon kaduuk was (veel 'bad sectors', zoals Scandisk dat later aangaf).

Ik heb maar een nieuwe HDD gekocht, en de 'oude' stuur ik als een RMA terug naar Maxtor.

iig erg bedankt voor alle hulp.
Pagina: 1