Blikseminslag in PC; wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• vranqz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05-2021
Kom ik gisteren thuis van een weekje Parijs, vertoont m'n PC geen enkel teken van leven meer! Alle overige apparatuur werkte nog wel, alleen de PC niet meer. De buren wisten te melden dat het die dag flink had geonweerd, dus ik ga er nu maar vanuit dat de bliksem is ingeslagen.

Maar aangezien ik geen hardware kenner ben, vroeg ik me af wat er nu aan de hand is. Voldoet alleen een nieuwe voeding? Kan ik alle data van m'n HD afschrijven of is dat gewoon nog te redden?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik denk dat je alle onderdelen gewoon apart moet testen, het is onmogelijk om zo na te gaan wat er kapot kan zijn

met een beetje mazzel is alleen je voeding stuk, en met een beetje pech is alles kapot, ik hoop voor je dat je nog een 2e pc hebt om alles mee te testen

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tja in onze glazen bol is ook bliksem in geslagen ds wij kunnen het niet zo zeggen :)
Het is toch echt een kwestie van proberen :)
Wat je kunt doen is je voeding doormeten. Hang er belasting aan (bijvoorbeeld 2 oude hdd's die dood mogen) aan de 5 en 12 volt en dan een paperclip in groen en zwart. Meet dan de voltages :)
Als die goed zijn kun je het proberen op je andere hardware.

Maar het blijft een kwestie van gokken.

Suc6 :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Er is maar 1 goede grondige testwijze, en dat is alles afzonderlijk testen op een andere PC.

De voeding kun je los testen van het mobo door de PS-on te verbinden met de ground en minimaal 1 harddisk aan een molex te hangen ter belasting ([rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml])

Zie verder: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Wat er allemaal precies kapot kan zijn gegaan is nog moeilijker te voorspellen dan een lottoballetje ;) (ligt er ook maar aan waar de bliksem is ingeslagen, of je een modem/tvkaart hebt etc)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 23:32 ]

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
Met een beetje geluk is inductie gedekt op je inboedelpolis.

Gewoon je verzekeringsmaatschapij/intermediar bellen en vragen naar de dekking en mogelijkheden.

:)

Verwijderd

uit (werk) ervaring kun je er met een beetje mazzel vanuit gaan dat alleen je voeding kapot is. Heb maar in hele enkele gevallen gezien dat de rest van de hardware ook kapot is, enkele keer modem ofzo, maar een hele pc verrot heb ik nog maar 1 keer meegemaakt.

Verwijderd

ik heb een PC in reparatie gehad die ook kennis gemaakt heeft met bliksem...
hier was alleen de voeding en CD-rom kaopt, beetje raar vind ik persoonlijk... ik denk dat er wel een boel te redden valt als het een beetje mee zit.

die PC die ik heb gehad was een oude 300 MHz met een oude voeding e.d. en die heeft een hoop weten op te vangen qua te hoge voltages...
hoe oud is jouw PC dan? n beetje nieuwe PC's kunnen toch wel die bliksem inslag opvangen? of is dat iets te hoog gegrepen?

ik hoop iig voor je dat je het meeste nog kan redden, en dat alleen de voeding het begeven heeft...
wat de rest ook zegt: test alles appart.
en aangezien je de meeste aandacht geeft aan de HD, probeer dan eerst ff de HD in een andere PC te hangen voordat je per ongeluk meer schade aanbrengt ;)

veel succes iig ;)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

vaak draait die wel weer na een nieuwe voeding, maar mijn ervaring is dat die apparaten naderhand niet meer te vertrouwen zijn. Alles opgeven aan de verzekering en een nieuwe kopen is mijn devies...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• vranqz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05-2021
Ik heb een pentium III 933.

Er zit een 300 Watt voeding in, en nou kreeg ik vandaag al een 250 Watt voeding aangeboden om er in te zetten, maar ik ga dan denk ik toch liever voor een voeding met hetzelfde vermogen.

Morgen laat ik er maar eens iemand naar kijken met wat meer verstand ervan, want kwa hardware voel ik me toch echt een leek :D.

En ja, de HD is voor mij het belangrijkste, de rest is allemaal wel te vervangen, maar de niet gebackupte bestanden van m'n HD die ik toch wel erg graag zou behouden niet :)

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wij hadden ook een keer blikseminslag gehad. Bleek alleen de netwerkkaarten kapot te zijn en stopten daarmee de hele pc van opstarten 8)7. Ze konden blijkbaar nie tegen extra stroom bij een potje Emperor: Battle for Dune. :X
Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het blikseminslag is als alleen je pc kapot is...
Bij ons was de hele telefooncentrale en de kabelmodem ook aan gort.
En bij beide buren bleef er alleen koud water over erna.

Of er moet natuurlijk wel erg veel mazzel geweest zijn, dat zo weinig is misgegaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Vincentio op 13-06-2004 23:45 ]

Pagina: 1