[Upgraden] Is het een grote prestatiewinst

Pagina: 1
Acties:

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:12
Ik heb nu iets meer dan een jaar volgend systeem.

Jetway mobo (4X AGP)
AMD athlon 2000 XP
256 mb DDRam pc 2100
2X 120Gb HD
Geforce Ti 4200 128 mb (8X AGP)

De laatste tijd is deze pc echter heel traag en duurt het zeer lang om op te starten. Dus wou ik een nieuwe pc kopen, maar aangezien ik binnen enkele maanden samen ga gaan wonen heb ik besloten om een tijdelijke update te nemen. Mijn vraag is, is dit een grote prestatiewinst (vooral in games) of zal het niet veel verschillen.

Asus A7V8X-X KT400 (8X AGP)
Amd athlon 2400 XP
512 mb DDRam pc 2700

Ga ik veel verschil zien in games als far cry, colin mcrae 4,... of zal dit eerder beperkt blijven.

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:04
dit zal vrij beperkt zijn.... wat ik eerder zou doen (voornamelijk omdat het opstarten heel lang duurt) is een reinstall van Windows, en 256MB DDR PC2100 erbij plaatsen

Het nieuwere mobo merk je wel, maar is niet heeel er noemenswaardig. En van 2000+ naar 2400+, tjaa.. het is een upgrade, maar niet noemenswaardig :)

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-01 10:36

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik denk niet dat het heel veel zal zijn.
Tenzij je ook gaat voor een serieuze 3d-kaart, de rest zal procenten werk zijn denk ik.

Making an ass of myself since the 70's

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:00

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Hier is een apart topic voor maar nee, ik zou het niet doen. Je kan beter ff wachten tot je een amd64 kan kopen. Relatief is 2k naar 2k4 natuurlijk geen update te noemen.
Kijk dan liever naar een leuke ati-kaart en neem je windows xp installatie cd uit de kast voor de rest van je problemen.

offtopic:
Oh, en als je gaat samenwonen wil je partner toch dat je niet de hele dag achter je pc zit dus zo tijdelijk zou je update niet zijn..

ping 127.212.23.124

Verwijderd

Ik zou je mobo en geheugen upgraden, die proc maakt niet enorm veel uit. Je kan beter naar een ander videokaartje kijken, maar iig geen fx5200!

Verwijderd

Ik denk dat je het best gewoon 256mb extra geheugen koopt, imho.
Want voor games is vooral de hoeveelheid geheugen, en de videokaart belangrijk.
Het verschil tussen een 2400+ en 2000+ in games is maar een paar frames per seconde meer, hoop en al, iets wat je met het blote oog toch niet kan merken.
Dus ik zou nu investeren in een extra reepje geheugen (50 € ofzo) en dan pas achter een tijdje een "echte" upgrade doen (Athlon64 + een videokaart van de nieuwe generatie) dan ben je meteen klaar voor Doom III en HalfLife 2 :9~

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Als het je vooral om het verbeteren van de performance tijdens het spelen van games zou je je videokaart kunnen vervangen, en zowieso extra geheugen kopen.
256MB is echt te weinig hoor, zeker als je Far Cry wilt spelen.

Die XP2400+ lijkt me een beetje geldverspilling eerlijk gezegd,
tuurlijk merk je verschil, maar het is minder dan je denkt hoor.

Als je een nieuw mobo koopt: koop er één met ATA-RAID, aangezien je 2x 120GB schijven hebt kan je deze dan in RAID 0 zetten, wat de snelheid van het systeem zeer ten goede komt :)

RAID 1 kan natuurlijk ook, maar dan hou je maar 120GB over

Leave only footprints, take only memories

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
"De laatste tijd is deze pc echter heel traag en duurt het zeer lang om op te starten." schrijf je.

Heb je er al over nagedacht hoe het komt dat die PC een half jaar geleden nog niet traag was??? De logica leert dat je hardware niet zomaar binnen korte tijd langzaam wordt, en dat het dus een softwareprobleem zal zijn. Een beetje vreemde reactie om dan maar je hardware te upgraden. Herinstallatie van je OS (XP?) --- zet er dan ook meteen SP1 op --- is dan ook de meest voor de hand liggende oplossing; zoals anderen al suggereerden is ook een uitbreiding van je RAM wel een goed idee.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• looin
De update zal me in totaal maar 200€ kosten, maar het is vooral de vraag of ik het verschil zal zien van 4 naar 8X AGP. Tuurlijk weet ik dat de processor update maar beperkt is maar de mijne werkt niet meer goed. Het ligt dus echt aan de processor en het MOBO kan geen hogere processor aan dan een 2000 dus ga ik voor een 2400. Wachten op de AMD 64 doe ik al, maar ik wil dan meteen ook een MOBO met PCI-express en die zijn nu nog heel duur of zelfs nog niet uit. Daarom ga ik nu voor deze upgrade.

[ Voor 1% gewijzigd door looin op 13-06-2004 22:36 . Reden: Typfoutje ]

• looin
pinockio schreef op 13 juni 2004 @ 22:31:
"De laatste tijd is deze pc echter heel traag en duurt het zeer lang om op te starten." schrijf je.

Heb je er al over nagedacht hoe het komt dat die PC een half jaar geleden nog niet traag was??? De logica leert dat je hardware niet zomaar binnen korte tijd langzaam wordt, en dat het dus een softwareprobleem zal zijn. Een beetje vreemde reactie om dan maar je hardware te upgraden. Herinstallatie van je OS (XP?) --- zet er dan ook meteen SP1 op --- is dan ook de meest voor de hand liggende oplossing; zoals anderen al suggereerden is ook een uitbreiding van je RAM wel een goed idee.
Windows XP heb ik al enkele malen herinstalleerd en SP1 en alle updates zijn aanwezig. Niet alleen het opstarten gaat traag, alles gaat traag. Als ik kazaa laat draaien heb ik al 100% load.

• Laurenz
looin schreef op 13 juni 2004 @ 22:33:
De update zal me in totaal maar 200€ kosten, maar het is vooral de vraag of ik het verschil zal zien van 4 naar 8X AGP. Tuurlijk weet ik dat de processor update maar beperkt is maar de mijne werkt niet meer goed. Het ligt dus echt aan de processor en het MOBO kan geen hogere processor aan dan een 2000 dus ga ik voor een 2400. Wachten op de AMD 64 doe ik al, maar ik wil dan meteen ook een MOBOO met PCI-express en die zijn nu nog heel duur of zelfs nog niet uit. Daarom ga ik nu voor deze upgrade.
Het verschil tussen AGP4x en AGP8x merk je NIET

En hoezo werkt je Processor niet meer goed?
Denk je dat omdat je systeem erg traag geworden is :?
Een CPU werkt, of werkt niet, jouw probleem heeft niets met je CPU te maken.
(Tuurlijk wordt hij in vergelijking met andere steeds trager, maar dat je systeem ineens een stuk trager is geworden is toch echt een softwarematig probleem :))

Doe idd eerst eens een herinstallatie, en overweeg de aanschaf van 256MB extra geheugen.
looin schreef op 13 juni 2004 @ 22:35:
[...]

Windows XP heb ik al enkele malen herinstalleerd en SP1 en alle updates zijn aanwezig. Niet alleen het opstarten gaat traag, alles gaat traag. Als ik kazaa laat draaien heb ik al 100% load.
En je scant ook op virussen/trojans/spyware?
Kazaa trekt geen 100% CPU load, zelfs niet op mijn antieke Pentium II.
Je CPU is echt niet de oorzaak...

[ Voor 18% gewijzigd door Laurenz op 13-06-2004 22:40 ]

• looin
Mafkeez schreef op 13 juni 2004 @ 22:38:
[...]

Het verschil tussen AGP4x en AGP8x merk je NIET

En hoezo werkt je Processor niet meer goed?
Denk je dat omdat je systeem erg traag geworden is :?
Een CPU werkt, of werkt niet, jouw probleem heeft niets met je CPU te maken.
(Tuurlijk wordt hij in vergelijking met andere steeds trager, maar dat je systeem ineens een stuk trager is geworden is toch echt een softwarematig probleem :))

Doe idd eerst eens een herinstallatie, en overweeg de aanschaf van 256MB extra geheugen.
Extra geheugen heb ik al eens aangekocht en da bleek niet samen te werken met hetgeen ik al had. Het ligt aan de processor die kreupel is, dit werdt mij verteld door de winkel waar ik hem heb laten testen. Ze hebben dit ook niet gezegd om me daar een nieuw systeem te laten kopen want ze verkopen daar geen AMD producten. Dus wat jullie zeggen is dat ik met deze update practisch geen prestatiewinst heb. Virusen en trojans zijn het ook niet want alles wordt gescand en deze pc zit praktisch nooit op het internet.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:50

Wok

Dakloos...

Wat anderen al aangaven hoeft het 'traag worden' van een PC niet meteen een reden te zijn om te gaan upgraden.

Het verschil tussen 2000+ en 2400+ zul je in de praktijk waarschijnlijk nauwelijks merken. Een upgrade die wel aan te bevelen is, is de aanschaf van 256MB extra geheugen (zodat je op 512 MB totaal komt). Dat ga je zeker wel merken :)

AGP 4x of 8x merk je in de praktijk domweg niet (misschien alleen als je echt het alleruiterste van de videokaart eist).

Kort gezegd zou ik alleen extra geheugen kopen en de rest van je budget bewaren voor een latere (grote) upgrade over een x termijn :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
looin schreef op 13 juni 2004 @ 22:43:
[...]

Extra geheugen heb ik al eens aangekocht en da bleek niet samen te werken met hetgeen ik al had. .
Dus koop je meteen een nieuwe combinatie, in plaats van het juiste geheugen. :?
Het ligt aan de processor die kreupel is, dit werdt mij verteld door de winkel waar ik hem heb laten testen.Ze hebben dit ook niet gezegd om me daar een nieuw systeem te laten kopen want ze verkopen daar geen AMD producten.
Oh, ze weten daar blijkbaar erg veel van AMD processors. ???
Hoogstens kan de cache kapot zijn of zo, maar dat komt bijna nooit voor. Ik ben wel heel benieuwd hoe ze het getest hebben, en wat er exact kapot is.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• looin
Oke bedankt voor jullie hulp, ik heb besloten om het toch maar niet te doen. Maar wat ik nu nog altijd niet snap is hoe het komt dat er geen merkbaar verschil zou zijn in games terwijl je in benchmarks een bijna verdubbeling van prestaties ziet tussen 4 en 8X AGP.

[ Voor 4% gewijzigd door looin op 13-06-2004 23:08 ]

• Laurenz
looin schreef op 13 juni 2004 @ 22:55:
Oke bedankt voor jullie hulp, ik heb besloten om het toch maar niet te doen. Maar wat ik nu nog altijd niet snap is hoe het komt dat er geen merkbaar verschil zou zijn in games terwijl je in benchmarks een bijna verdubbeling van prestaties ziet.
Geef eens een linkje dan?
En je doelt hier op een XP2000+ vs. XP2400+ ?
Dat kan echt niet namelijk..

[ Voor 4% gewijzigd door Laurenz op 13-06-2004 23:03 ]

• looin
Geef eens een linkje dan?
En je doelt hier op een XP2000+ vs. XP2400+ ?
Dat kan echt niet namelijk..
Oei sorry, bedoelde tussen 4 en 8X AGP

• Laurenz
looin schreef op 13 juni 2004 @ 23:07:
[...]

Oei sorry, bedoelde tussen 4 en 8X AGP
Hmm eerlijk gezegd denk ik dat in die benchmark voor de AGP4x een kaart wordt gebruikt uit de tijd dat dat nog de standaard was. (t/m Geforce 4 zegmaar).
En voor de AGP8x kaart een Radeon 9700 Pro en hoger.
Tussen die kaarten zit namelijk een groot verschil in prestaties, maar dat heeft niet met de AGP snelheid te maken, maar met de architectuur, en de clock/memory frequenties. :)

Dan zie je dus wel een groot verschil in prestaties. :)

Maar als je een AGP8x kaart gebruikt op een moederbord met AGP4x, dan zal je echt geen verschil merken.

[ Voor 17% gewijzigd door Laurenz op 13-06-2004 23:12 ]

Pagina: 1